سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به احیاى دوباره کارت سوخت گفت: احیاى دوباره کارت سوخت به معنى دو نرخى شدن قیمت بنزین نیست و بیشتر به‌خاطر کارهاى عملیاتى و اجرایى استفاده خواهد شد. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز گفت: تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌ها شده و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌ها برخورد جدی کنند. او تاکید کرد: رئیس‌جمهور از سازمان تعزیرات خواسته که ملت بی‌دفاع را در برابر این افراد قرار ندهند؛ چرا که ما معتقد به این هستیم اقتصاد باید در دستان مردم باشد، اما اینگونه نیست که کنار بنشینیم تا عده‌ای دست به تخریب اقتصاد بزنند؛ بنابراین دولت نظارت و کنترل را انجام می‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌کند.

پرداخت اضافه حقوق

نشست خبری سخنگوی دولت با خبری خوش برای بازنشستگان همراه بود. او در این خصوص گفت: مقدمات میان سازمان برنامه و بودجه و خزانه انجام شده است تا دستور رئیس‌جمهور اجرایی شود و حقوق بازنشستگان عزیز، یارانه‌ها و حقوق کارکنان دولت که رقم سنگینی است، همه این حقوق به اضافه درصدی که افزایش یافته‌اند تا قبل از عید فطر پرداخت شوند. به گزارش «ایسنا» نوبخت با تاکید بر اینکه درصد افزایش یافته در حقوق‌ها نیاز به استفساریه مجلس داشت، گفت: ‌این موضوع دو ماه به تعویق افتاد که امیدوارم این احکام صادر شود و ما بتوانیم تا روز پنج‌شنبه حقوق‌ها را واریز کنیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه درخصوص حقوق بازنشستگان شاهد افزایش ۱۰ درصدی آن هستیم، ‌اظهار کرد: بازنشستگان علاوه‌بر حقوق، این اضافاتی را که اعلام کردیم نیز دریافت خواهند کرد و ما برای همسان‌سازی خودمان را موظف می‌دانیم که وضعیت قبل را جبران کنیم و در همین زمینه به مجلس لایحه‌ای دادیم که علاوه‌بر سنوات، همسان‌سازی هم انجام شود که شورای نگهبان نپذیرفت اما دولت تاکید دارد که این اتفاق بیفتد.نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۴۱ هزار نفر از فرهنگیان به‌عنوان پاداش بازنشستگی در نظر گرفته شده است، گفت: برای سایر بازنشستگان نیز پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد و ما با لب‌هایی خندان پول‌های بازنشستگان را می‌دهیم تا نگویند که دولت برای پول دادن به مردم عزا گرفته است.

وی اضافه کرد: عمدتا پاداش بازنشستگی به فرهنگیان مربوط می‌شود که برای آنها همان‌طور که اشاره کردم مبلغ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برای بقیه بازنشستگان مبلغ دو هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود.نوبخت ادامه داد: با وزیر آموزش و پرورش هم صحبت کردیم تا در نیمه اول سال این مبلغ را پرداخت کنیم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه همه پاداش‌ها پرداخت شود البته کاش توانایی دولت این بود که همین حالا بگوییم امروز همه این مبالغ را پرداخت می‌کنیم، اما به هر حال محدودیت داریم وگرنه هیچ دولتی نیست که نخواهد پول بازنشستگان را پرداخت کند.

اهمیت لایحه FATF برای دولت

نوبخت در کنار اعلام خبر پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان، روز گذشته در واکنش به تعویق افتادن لایحه پیوستن ایران به لایحه FATF و لوایح چهارگانه گفت: این لوایح برای دولت بسیار مهم است، آیا ما پولشویی را تایید می‌کنیم؟ خیر. آیا ما می‌خواهیم منابع تروریسم را تامین کنیم تا فشنگ بخرند در سر مردم خالی کنند؟ خیر. ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم. اما به طرفین گفته‌ایم تروریسم آن چیزی است که خودمان تعریف می‌کنیم. از نظر ما خود رژیم صهیونیستی تروریست است.نوبخت ادامه داد: در هر حال باید ببینیم نگاه اکثریت مجلس چیست. ما فکر می‌کردیم که نمایندگان بتوانند این لایحه را تایید کنند، اما امیدواریم آنان بتوانند با نگاه سنجیده تصمیم‌گیری کنند.وی درخصوص شفاف‌سازی و مقابله با پول‌های نامشروع گفت: باید این کار را انجام دهیم و قبول هم داریم. اگر گفتیم در حساب مردم سرک نمی‌کشیم برای پول‌های کثیف این را نگفته‌ایم باید بر این بخش نظارت داشته باشیم.همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: ما در مجلس جلسات غیرعلنی درخواست کردیم و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم توضیح دادند. خود ما و تمام مسوولان وزارت امور خارجه در جلسات غیرعلنی و علنی بر اهمیت این لوایح تاکید کردیم با این حال باید بپذیریم که تفاوت نگاه در کشور وجود دارد و عده‌ای نگاهشان با ما متفاوت است.وی با بیان اینکه برای منتقدان احترام قائل هستیم، گفت: در گذشته هم دیدیم به دفعات وزرا را استیضاح کردند، ولی اکثریت مجلس نگاه دیگری داشتند اگر (این لایحه) را به رای واسپاری می‌کردیم، آنها رای می‌دادند.نوبخت افزود: با این حال خوشبختانه یا متاسفانه هیچ مضایقه‌ای از فشارهای بیرونی و پیامکی نشد و این اتفاق افتاد. امیدواریم در مرحله بعد شاهد تصمیم سنجیده‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی باشیم.

زیان تاخیر در برجام

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چطور عده‌ای مانند زمان تصویب برجام در مجلس معتقدند مسکوت ماندن FATF روزانه ضررهای زیادی به کشور وارد می‌کند، در حالی که برجام حتی پس از تصویب نیز دستاورد خاصی نداشت، گفت: من با صراحت به همه شما می‌گویم اگر برجام نبود، ما  روزانه  صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم.

در شرایط اضطرار قرار داریم

سخنگوی دولت در واکنش به مشکلات اقتصادی نیز گفت: ما در شرایط اضطرار قرار داریم، ما تکان‌های ارزی داشتیم در این وضعیت یک عده عربده‌کشی هم می‌کردند، ما سامانه نیما را برای واردات کالاهای اساسی قرار دادیم، ما الان نمی‌توانیم اجازه دهیم بیش از این برای خروج ارز مجوز دهیم.

واکنش به توهین به صالحی

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت در واکنش به توهین به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در راهپیمایی روز قدس با بیان اینکه این اقدام بدون تردید از سوی جریان قلیلی صورت گرفته است، خواستار اقدام قوه‌قضائیه شد.

تجارت با پول ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، نوبخت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نامه جمعی از اقتصاددانان به رئیس بانک مرکزی مبنی‌بر انعقاد پیمان تجاری با کشورهای منطقه و استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: سیاست سنجیده‌ای از جانب اقتصاددانان کشورمان مطرح شد و در دستور کار رئیس‌جمهور با روسای جمهور روسیه و چین در ملاقات‌ها قرار داشت. می‌توانیم با کشورهای منطقه با پول‌های ملی‌مان تجارت کنیم.

واکنش به مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی

نوبخت با اشاره به مذاکرات ترامپ و رهبر کره‌شمالی ادامه داد: نمی‌دانم رهبر کره‌شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند و معلوم نیست تا رهبر کره به کشورش بازنگشته وی توافق را به هم نزند. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست، گفت: قطعا در انتخابات آینده انتظار داریم قبل از تهدید ملت‌های دیگر ملت آمریکا حساب وی را برسند و از او مبرا شوند.