مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این لایحه مربوط به یک‌سال و نیم قبل است و باتوجه به وضعیت کشور می‌طلبد متناسب با شرایط امروز مباحث را مطرح کنیم. او با بیان اینکه وضع قاچاق کالا و ارز وخیم است، افزود: با این لایحه‌ نمی‌توانیم وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان دهیم و معتقدیم که اسکله‌های غیرقانونی در این لایحه دیده نشده که برخی به من گفتند منظور تو در مخالفت با این لایحه در واقع سپاه و نیروهای نظامی است، اما این‌طور نیست. کواکبیان یادآوری کرد: این لایحه ۱۹ ماه قبل تهیه شده، در حالی که در شرایط فعلی پاسخگو نیست و گزارش‌های ما حاکی از این است که گمرک، دستگاه‌های ایکس‌ری را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که قاچاق کالا به‌صورت قانونی انجام شود. کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز که مخالف کلیات این لایحه بود، همچون کواکبیان تاکید کرد که این لایحه باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی بازگردد. با این همه نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر،‌ کلیات آن را به تصویب رساندند.

مناقشه لاریجانی و نماینده دولت بر سر اجرای اقتصاد مقاومتی

در خبر دیگر به نقل از «ایسنا»در جلسه علنی دیروز پارلمان، بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درمورد نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نماینده دولت به بیان توضیحاتی درباره عملکرد دولت پرداخت که باعث واکنش رئیس مجلس شد. زمانی که نماینده دولت در گزارش خود با ارائه آماری از افزایش تولید در بخش‌های مختلف آن را در راستای اقتصاد مقاومتی خواند، رئیس مجلس گفت: شما در گزارش خود باید به نحوه اجرای این قانون اشاره کنید، قرار بود جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، معاون اول قوه‌قضائیه و نایب رئیس مجلس برگزار شود که تشکیل نشده است. صحبت‌هایی که نماینده دولت در واکنش به آن گفت که دولت قانون را اجرا کرد، اما طبق همین گزارش قانون ابهام دارد و مشخص نیست چه کسی مسوول این کار است و باید دبیرخانه کجا تشکیل شود.لاریجانی در پاسخ گفت: اگر قانون ابهام داشته، آن را اعلام و از ما سوال می‌کردید. تخلف صورت گرفته و توضیحات شما اشکال عدم اجرای قانون را رفع نکرده است. در سطح قوه‌مجریه جلساتی برقرار شده و تشکر هم می‌کنیم؛ اما طبق قانون باید جلساتی برای هماهنگی قوا تشکیل می‌شد که تشکیل نشده، اگر هم قانون ابهام داشته باید از ما می‌پرسیدید.کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز در گزارش خود از عملکرد دولت در تشکیل جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرده و بر لزوم تشکیل شورای فراقوه‌ای تاکید کرده است.

طرح تشکیل وزارتخانه‌های انرژی و آب و محیط زیست

در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین طرح اصلاح قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام وصول شد. براساس گزارش «ایسنا» طرح ادغام سازمان‌های اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و تشکیل وزارت مدیریت بحران از دیگر موارد اعلام وصولی بود. همچنین سوال ملی رضا انصاری نماینده داراب از وزیر علوم درباره برنامه وزارت علوم برای ساماندهی دانشجویان دکترا اعلام وصول شد.