دستور روحانی درباره گرانی‌ها

براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری‌های رئیس‌جمهور برای کنترل گرانی در جامعه اظهار کرد: موضوع گرانی به جد در دولت مطرح شده است؛ شاهد بودیم حتی بخش‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند محاسبات آنها برای فروش اجناس با ارز بالاتر است. او ادامه داد: رئیس‌جمهور شدیدا خواستند که همه دستگاه‌های ذی‌ربط به موضوع گرانی ورود کنند، از سوی دیگر اجناسی که در انبار مانده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد.واعظی با اشاره به اینکه در زمینه خودرو یک فضای احساسی و روانی به‌وجود آمده است، تصریح کرد: خودروسازها خودروها را با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار دهند. او ادامه داد: گرانی از موضوعات جدی است که آقای روحانی، وزرا و مسوولان ذی‌ربط را مسوول کرده و هفته آینده (دوشنبه) ایشان جلسه‌ای را برای تصمیم‌گیری در مورد این موضوع برگزار خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به گرانی سکه نیز اشاره کرد و گفت: قرار شده است بحث‌های لازم در مورد این موضوع صورت گیرد و تصمیم‌هایی در این رابطه اتخاذ شود.

او همچنین درمورد تخصیص ارز خاطرنشان کرد: ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کسانی که ثبت‌سفارش می‌کنند، واگذار می‌کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم.

واعظی در پاسخ به این پرسش که چه اولویت‌ها و برنامه‌هایی برای مقابله با گرانی دارید، اظهار کرد: اولویت‌ها تعیین شده اما تصمیمات باید بعد از مشورت با اصناف، تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی گرفته شود تا همه نسبت به این تصمیمات اقناع باشند. این گفت‌وگوها شروع شده است و رئیس‌جمهور هم از وزرا خواسته‌اند همت جدی داشته باشند و کار را خود بر عهده بگیرند.ازسوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، با بیان اینکه عملکرد اقتصاد قابل‌قبول است، گفت: اما به این معنی نیست که با بی‌ثباتی مواجه نیستیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: اگر بنگاه‌های تولیدی که تولید خودرو داخلی را انجام می‌دهند، افزایش قیمت غیرمتعارف محصولات خود را داشته باشند، باید با آن برخورد شود. براساس گزارش‌ها میزان تولید خودرو در دوماه اول امسال نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.نوبخت ادامه داد: اینکه در بازار عده‌ای به بهانه بالارفتن قیمت غیر‌رسمی ارز، واسطه‌گری کنند و بخواهند سودهای غیرمتعارف ببرند، قطعا برای دولت غیرقابل تحمل است و نظارت قوی‌تر در دستور کار دولت است.

سخنگوی دولت درباره نوسانات بازار سکه در روزهای اخیر نیز گفت: قیمت فعلی سکه در بازار متناسب با قیمتی که از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شود نیست. بانک مرکزی در موعد خود سکه‌های پیش فروش شده را عرضه کرده؛ اما قیمت فعلی در بازار نشان دهنده این است که عدم‌اطمینانی در ذهن برخی‌ها برای ایجاد شرایط غیرقابل اطمینان در آینده وجود دارد. نوبخت افزود: شاید در آینده با تحریم‌های بیشتری مواجه شویم؛ اما برنامه متناسب را حتی برای کمترین درآمد ارزی داریم. در حال حاضر نیز براساس آخرین گزارش بانک جهانی ما از همه کشورهای رقیب در داشتن رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم پیشرفت بیشتری کرده‌ایم.

او تاکید کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که در شرایط سخت تحریمی هم کشور قابل اداره است.

واکنش‌ها به گرانی در مجلس

با این همه موضوع گرانی‌های اخیر، یکی از محورهای مهم تذکرات نمایندگان پارلمان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بود؛ موضوعی که علی لاریجانی در پاسخ به آن از تشکیل جلسه‌ای دراین‌باره در هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. دیروز پس از آنکه سید تقی کبیری در تذکری شفاهی با استناد به ماده ۱۱۰ آیین‌نامه از ضرورت برگزاری جلسه علنی یا غیرعلنی در مجلس با توجه به وضعیت اخیر گرانی برخی از کالاها از جمله خودرو سخن گفت و از رئیس مجلس خواست در این زمینه دستور ویژه‌ای برای بررسی صادر کند، گفت: این موضوع روز گذشته در هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد هفته آینده جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود. از سوی دیگر دیروز ۷۲ نماینده در تذکری به رئیس‌جمهور، نسبت به کاهش ارزش پول ملی اعتراض کردند. همچنین ۶۸ نماینده نیز در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به عدم‌نظارت به عملکرد خودروسازان داخلی و افزایش دو برابر قیمت‌ خودروهای داخلی و خارجی اعتراض کردند.

این موضوع به تذکرات نمایندگان محدود نماند و حتی مصطفی کواکبیان نماینده تهران که در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخن می‌گفت، به این موضوع اشاره و انتقاد کرد. این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت که من به‌عنوان نماینده مردم خجالت می‌کشم؛ چراکه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مناسب نیست. شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها تغییر کرده است، دلار چند هزار تومان افزایش یافته است. این نماینده به افزایش قیمت خودروها در یک ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه به مجلس می‌روید و آنجا چه‌کار می‌کنید. نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه در قدیم می‌گفتند که یک «جمشید بسم‌الله» در چهارراه استانبول باعث گرانی ارز و قاچاق کالا است، گفت: اکنون که این جمشید بسم‌الله‌ها نیستند، پس چرا وضعیت اقتصادی کشور تا این حد اسفبار است؟ کواکبیان تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی گرانی‌ها آن است که صرافی‌های قانونی ما به وظایف خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

موضوع گرانی البته واکنش دادستان تهران را نیز در پی داشت. براساس گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست بررسی وضعیت بهداشت عمومی و امنیت غذایی به موضوع گرانی اشاره کرد و گفت: مردمی که هر روز گرانی، تغییر قیمت‌ها، احتکار، عدم‌عرضه کالا، عرضه کالای فاسد و معیوب و ده‌ها نمونه دیگر را می‌بینند سوال می‌کنند که چرا وضع این‌گونه است؛ در حالی که مردم ما مستحق وضع اخیر در حوزه ارز و سکه و ماشین و گرانی و این نابسامانی‌ها نیستند و اگر دستگاه‌ها به وظایفشان عمل می‌کردند، وضعیت کشور این‌گونه نبود. دادستان تهران وضع آشفته فعلی را ناشی غفلت دستگاه‌های اجرایی، اتحادیه‌ها، اقدامات صورت‌گرفته در حوزه اصناف و دور شدن اتحادیه‌ها از وظایف ذاتی خود دانست و ادامه داد: در تغییر روزانه قیمت‌ها، کمبود کالا در بعضی حوزه‌ها، عدم‌عرضه کالا یا عدم‌رعایت بهداشت در حوزه‌های متعدد که مردم آن را لمس می‌کنند، اگر دستگاه‌های مرتبط به وظایفشان عمل می‌کردند، این‌همه نابسامانی که نتایج سوء آن به مردم برمی‌گردد، مشاهده نمی‌شد.