موضع فرمانده سپاه درباره مذاکره با آمریکا عكس: ایرنا

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه در کشور آزادی وجود دارد و آقایان «۱۰۰ نفر» می‌توانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و کسی نیز با آنها برخورد نمی‌کند، تاکید کرد: «اما این افراد بدانند که چه اثری در فضاسازی می‌گذارند و چه همراهی با دشمن می‌کنند. در همین زمینه آقای روحانی چند ماه پیش گفتند «مگر ملت‌ها و دولت‌ها دیوانه‌اند که با آمریکا مذاکره کنند درحالی‌که اینگونه بی‌اعتمادی می‌کنند.» حال ما نمی‌دانیم با این بی‌اعتمادی به اینها (۱۰۰‌نفر) دیوانه بگوییم یا چیز دیگری آنها را خطاب قرار دهیم.»

به گزارش «ایسنا» فرمانده کل سپاه طی سخنانی در آیین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی (شهید چمران) که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به مذاکره رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا و توافق میان آنها، گفت: «رهبر کره شمالی انقلابی بود اما یک انقلابی کمونیست نه اسلامی، به همین خاطر سازش کرد اما ما برای سازش دستوری نداریم، بلکه در این زمینه آیات و روایات بسیاری وجود دارد.»

وی همچنین بزرگ‌ترین مانع پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در داخل کشور را جریان فکری مقابل جریان اسلامی ناب دانست و افزود: «آخرین اقدام آنها نامه یکصد نفری است که جمهوری اسلامی با ترامپ مذاکره کند؛ اینها با آمریکا و دشمن مردم همراهی کرده و زمینه را فراهم می‌کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده سپاه افزود: «اگر بگوییم این صد نفر مامور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل‌توجه‌شان مامور بودند.» جعفری با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ و توافق برجام، تاکید کرد: «مذاکرات برجام یک استثنا بود که به اذن رهبری و بنا به مصلحت‌هایی انجام شد و نتیجه‌اش این بی‌اعتمادی آمریکا بود که مشخص شد.»

فعلا سیاست افزایش برد موشک‌ها را در دستور کار نداریم

همزمان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف آمریکا از ایجاد فشار در بعد دفاعی به کشور را تضعیف توان موشکی ایران دانست و گفت: «توان موشکی ایران متکی به جهاد علمی جهادگران علمی است. امروز اندیشکده‌های آمریکایی هم به این نکته اذعان دارند که ایران دارای بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه است.» سرلشکر جعفری با اشاره به این موضوع که درحال‌حاضر جمهوری اسلامی ایران از لحاظ علمی توان افزایش برد موشک‌ها را دارد، تاکید کرد: «ولی فعلا این موضوع سیاست‌مان نیست زیرا بسیاری از اهداف استراتژیک دشمنان در همین برد ۲ هزار کیلومتری قرار دارد و به همین خاطر دشمن جرات نگاه چپ به جمهوری اسلامی را ندارد.» فرمانده کل سپاه توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین آگاهی دشمنان نسبت به توان عظیم مردمی را از جمله عواملی عنوان کرد که مانع انجام هرگونه اقدام از سوی دشمنان می‌شود.

عزم راسخ برای حل مشکلات کشور

از دیگرسو سرلشکر جعفری خود با اشاره به مشکلات داخلی کشور گفت: «امروز مشکلات اقتصادی با سوءمدیریت‌های داخلی و دشمنی‌های دشمنان خارجی به معضل بزرگی تبدیل شده که به عزم راسخی برای حل آن نیاز است.»

حرکت در مرحله سوم انقلاب کند شده است

فرمانده سپاه در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، انقلاب را دارای ۵ مرحله می‌دانند، گفت: «ما اکنون در مرحله سوم آن هستیم.» وی، مرحله اول را پیروزی انقلاب و مرحله دوم را تثبیت نظام عنوان کرد که ۴۰ سال طول کشید. به گفته سرلشکر جعفری، مرحله سوم، اسلامی شدن دستگاه‌های نظام و جامعه است که سال‌های زیادی زمان لازم دارد. وی حرکت در مراحل سوم و چهارم انقلاب را «کند» توصیف کرد. جعفری با تاکید بر اینکه نمی‌توان انقلاب اسلامی را از جمهوری اسلامی جدا کرد، افزود: «در این ۴۰ سال، انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشته که از جمله آنها بیداری اسلامی و اثرات انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است.» وی ادامه داد: «تاکنون پیروزی‌های پی در پی نصیب جبهه انقلاب اسلامی شده است مثل پیروزی ملت‌های لبنان، عراق و سوریه که در پی تبعیت‌شان از انقلاب اسلامی صورت گرفت.»

سپاه صرفا یک نیروی نظامی نیست

همچنین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه برخی اشتباها سپاه را نیرویی صرفا نظامی می‌دانند، تاکید کرد: این درحالی است که سپاه از ابتدا یک نیروی نظامی نبود و پس از هشت سال جنگ تصمیم گرفته شد که ماهیت نظامی داشته باشد، امروزه سپاه در همه عرصه‌های اجتماعی فعالیت دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تصریح کرد: «سپاه از اول هم یک نهاد صرفا نظامی نبود اما پس از پایان جنگ و با تدبیر رهبرانقلاب ماهیتی نظامی پیدا کرد و امروز عملکرد آن فرهنگی، اجتماعی و نظامی است.»

در ادامه سرلشکر جعفری مشکل اصلی کشور در مراحل سوم و چهارم انقلاب را سبک مدیریت اجرایی و مبانی فکری و دیدگاه‌های برخی مدیران دانست و تاکید کرد: «در زمان جنگ هم ما با همین مشکل روبه‌رو بودیم. بنی‌صدر دیدگاهی مادی داشت در صورتی که جنگ ما یک جنگ اعتقادی بود و همین امر نیروهای مومن را به جبهه می‌کشاند. اما این تفکر بنی‌صدر تنها پس از گذشت سه ماه از جنگ شکست خورد و وی به امام(ره) گفت باید پای میز مذاکره با صدام بنشینیم. اما حضرت امام(ره) این را نپذیرفتند و شاهد بودیم پس از فرار بنی‌صدر و حاکم شدن تفکر انقلابی تنها در عرض ۷ تا ۸ ماه خرمشهر آزاد شد. آنگاه صدام التماس می‌کرد که با ما مذاکره کند. این اتفاق حاصل جابه‌جایی مدیریت جهادی با یک مدیریت مادی بود.»

دیدگاه کلاسیک به درد کشور نمی‌خورد

از دیگر سو فرمانده سپاه با اشاره به سال‌های ابتدایی انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: «تفکر مادی و کلاسیک که بنی‌صدر نماد آن بود در ۱۷ دی ماه ۵۹ به شکست رسید و بعد از چند ماه هم دیدیم که از کشور فرار کرد.»

جعفری در ادامه سخنان خود، شهید علی صیادشیرازی را به‌عنوان یک استاد تراز انقلاب اسلامی در عرصه نظامی معرفی کرد و گفت: «این شهید بزرگوار اگرچه در ارتش آموزش دیده بود ولی دیدگاه کلاسیک نداشت و دیدگاهش حضور داوطلبانه در جنگ بود. برای همین در کنار فرمانده کل سپاه قرار گرفت و این اتحاد موجب پیروزی‌های بزرگی شد.»

فرمانده سپاه تاکید کرد: «دیدگاه کلاسیک، اگرچه علمی است اما به‌درد کشور مردمی ما نمی‌خورد.» به گفته جعفری مدیریت در صحنه‌های مختلف باید بومی و منطبق بر شرایط انقلاب اسلامی باشد. وی خاطرنشان کرد: «جهاد علمی در عرصه‌های علوم انسانی یک نیاز جدی است.»

وی همچنین گفت: «سپاه امنیت را در جنوب شرق به‌صورت صددرصدی ایجاد کرده و ما این ادعا را داریم، چون امنیت را به‌دست خود مردم سپرده‌ایم.» فرمانده سپاه ادامه داد: «در اداره کشور غیر از عرصه دفاع و امنیت، در هیچ عرصه‌ای تفکر ناب انقلابی و جهادی مختص انقلاب اسلامی حاکم نبوده و نشده است که باید حاکم شود. البته این متکی به آرای مردم است و باید این تفکر به مردم معرفی شود.»

جعفری با بیان اینکه در اداره کشور غیر از عرصه دفاع و امنیت در هیچ عرصه‌ای تفکر ناب انقلابی و جهادی مختص انقلاب اسلامی حاکم نشده است، خاطرنشان کرد: «رقابت‌ها و سیاست‌ها در کشور در یک چرخه غلط قرار گرفته و تبدیل به یک مشکل شده است. در این زمینه همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز انتظارات‌شان را از استادان به‌ویژه استادان انقلابی و بسیجی مطرح کرده‌اند، باید یک کار علمی انجام شود.»

پیروزی یمن نزدیک است

فرمانده کل سپاه همچنین در این سخنرانی به مساله یمن نیز اشاره کرد و گفت: «پیروزی یمن نزدیک است و در روزهای اخیر شاهد شکست ائتلاف بزرگ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با کشورهای مرتجع منطقه در [بندر] الحدیده هستیم.»