محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییرات احتمالی کابینه در شرایط موجود، هرچند این تغییرات را «بی‌ارتباط» با شرایط حاضر خواند، اما اصل آن را رد نکرد. براساس آنچه «ایسنا»  از حاشیه جلسه دیروز هیات دولت گزارش داده است، واعظی با بیان اینکه ممکن است در شرایطی که در آن فشار آمریکا و تحریم‌ها بیشتر شده است، افرادی که برای شرایطی غیر از این برای کابینه انتخاب شده بودند، تغییر کنند، گفت: «شاید رئیس‌جمهور بخواهد به جای آنها از نیروهای جوان‌تر و با انرژی بیشتر و آمادگی زیادتر استفاده کند.» این مقام دولت البته تاکید کرد که «ترمیم» در «کابینه» همیشه مطرح بوده و در دولت یازدهم هم ترمیم کابینه داشتیم. واعظی با اعلام اینکه در این دولت هم ترمیم کابینه خواهیم داشت، این موضوع را ضامن پویایی دولت خواند و تاکید کرد: هم اعضای دولت از این موضوع استقبال می‌کنند و هم آقای روحانی هیچ‌گاه آن را رد نکرده است.

نامه نمایندگان به روحانی

از سوی دیگر، ۱۸۷ نماینده مجلس هم به حسن روحانی نامه نوشته و در آن تاکید کرده‌اند که ترمیم کابینه، در شرایط اقتصادی حاضر، امری ضروری است؛ نامه‌ای که دیروز در صحن علنی مجلس هم قرائت شد. نمایندگان در این نامه خطاب به حسن روحانی تاکید کرده‌اند :« اگرچه مجلس در راستای وظایف و اختیارات و با استفاده از ابزارهای قانونی پیش‌بینی شده می‌تواند نسبت به اصلاح این مهم اقدام کند، اما از جناب عالی به‌عنوان منتخب مردم و رئیس دولت که مسوولیت اداره اجرایی کشور را بر عهده دارید انتظار داریم قبل از تصمیم نمایندگان نسبت به این مهم یعنی تغییر درمجموعه مدیریت تیم اقتصادی، با رویکرد چابکی و درک حساسیت‌های کنونی باهدف هماهنگی و کارآمدی هر چه بیشتر تیم اقتصادی اقدام عاجل به عمل آورید.»

نامه روسای دو کمیسیون‌ به روحانی

این اما پایان نامه نگاری نمایندگان با روحانی درباره لزوم ترمیم کابینه نیست. دیروز محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه مشترک با امضای غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رئیس‌جمهور خبر داد و خواستار تغییر فوری تیم اقتصادی دولت شد. وی گفت: اگررئیس‌جمهور به این مساله توجه نکند مجلس با استفاده از ابراز قانونی خود به این مورد ورود می‌کند.براساس گزارش «ایسنا» پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت:‌ از وضعیت اقتصادی این روزهای کشور انتقاد داریم و معتقدیم که دولت با این تیم اقتصادی نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد. تیم اقتصادی باید جوان و چابک شود و ما انتظارمان را به دولتمردان برای تغییر تیم اقتصادی دولت اعلام کرده‌ایم. او هم تاکید کرد که اگر چه مجلس می‌تواند با استفاده از ابزار و اختیارات قانونی نسبت به این مهم اقدام کند اما خواهشمان از دولت این است که نسبت به ترمیم تیم اقتصادی دولت پیشقدم شود و تغییرات لازم را در این تیم به وجود آورد تا شرایط اقتصادی آشفته و نابسامان کشور از این بدتر نشود و بلکه در جهت بهبود تغییر جهت دهد.به گفته پورابراهیمی عواملی در چالش‌های اقتصادی اخیر کشور تاثیرگذار بوده است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.او با تشریح چالش‌های سه‌گانه‌ گفت: وضعیت فضای مدیریتی کلان اقتصاد کشور اولین چالش است و قوه مجریه پیشانی این تصمیمات است و تیم اقتصادی دولت باید اقدامات مناسبی در این زمینه داشته باشد.

به اعتقاد ما تیم اقتصادی دولت متناسب با شرایط جاری کشور امکان همراهی نظام را به جهت فائق آمدن بر مشکلات ندارد. این آقایان مدیریت لازم را برای حل مشکلات اقتصادی ندارند و به دلیل عدم همخوانی تیم اقتصادی دولت با شرایط کنونی اقتصاد، مشکلاتی برای کشور و مردم به وجود آمده است.پورابراهیمی فضای سیاسی و روانی مدیریت شده توسط دشمن را از دیگر علل شکل گیری چالش‌های اقتصادی کشور برشمرد و افزود: اگر اقدامات مدیران اقتصادی قاطع و جامع باشد، مشکلات اقتصاد قابل حل است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح علل ایجاد آشفتگی‌های اقتصادی کشور، گفت: التهابات کنونی فضای اقتصادی کشور موجب تشدید فضای سوداگری در کشور شده که بخش عمده‌ای از آنها ناشی از رویکرد مدیریتی، فضای سیاسی، سوداگری و دلالی است. ما دلایل اقتصادی را به‌عنوان مهمترین و اصلی ترین دلایل ایجاد شرایط کنونی کشور در زمینه بروز مشکلات اقتصادی نمی‌دانیم و البته دولت هم این عقیده را قبول دارد.از سوی دیگر ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس هم حضور رئیس‌جمهور در جلسه هفته آینده پارلمان را تقاضا کرده‌اند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این خبر گفت: نمایندگان با توجه به شرایط امروز کشور و به استناد تبصره ماده ۸۶ آیین نامه داخلی تقاضای تشکیل جلسه در هفته آینده و دعوت از رئیس‌جمهور به‌عنوان قوه‌ای که برابر اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسوولیت اجرایی کشور را به عهده دارد و همچنین ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های دولت پیرامون گرانی‌های بی‌سابقه و رفع نگرانی‌های مردم در مجلس شورای اسلامی حضور یابد. البته سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از نشست اعضای این فراکسیون با حسن روحانی در روزهای آینده خبر داد. مهرداد لاهوتی دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: مکاتبات لازم برای حضور رئیس‌جمهوری در فراکسیون مستقلین ولایی انجام شده و به زودی این نشست برگزار می‌شود. با همه این اقدامات، برخی نمایندگان پیشقدم شده‌اند و طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد را با ۵۰ امضا و در ۱۶ محور به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» محورهای شانزده‌گانه این استیضاح را «عدم توانایی در تدوین و اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور»، «ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور»، «عدم اعمال تکالیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی»، «عدم‌اجرای برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس»، «عدم تدبیر لازم در سازماندهی اقتصادی کشور» و ... معرفی کرد.