حل مشکل آب خوزستان تا 15 تیر رحمانی فضلی: اعتراضات خرمشهر امنیتی نیست

طی چندماه اخیر اعتراض به کم‌آبی و بحران آب شرب در برخی شهرها ازجمله اصفهان بالا گرفته است. اما براساس گزارش‌ها آنچه موجب نگرانی بیشتر مردم خوزستان شده، انتشار شایعاتی مبنی‌بر انتقال آب کارون به کشورهای همسایه است. شایعه‌ای که به صراحت ازسوی رضا اردکانیان وزیر نیرو تکذیب شده و اعلام کرده است که مشکل آب خوزستان با بهره‌برداری از پروژه تونل آبرسانی غدیر تا ۱۵ تیرماه برطرف می‌شود.

دلیل شوری آب

آب شرب شهرستان‌های خرمشهر و آبادان طی چندروز گذشته به‌دلیل کاهش دبی آب شیرین کارون و پیشروی آب دریا، شور شده و شهروندان قادر به استفاده از آن نبودند. به گفته عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر این اتفاق به‌دنبال شکسته شدن خط لوله‌کشی انتقال آبرسانی غدیر در هویزه به خرمشهر- آبادان و قطع آب شیرین و تصفیه شده روی داده است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه ترمیم این خط لوله حدود چهار روز زمان برد، گفت: متاسفانه پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه‌های اروند و کارون و برداشت بی‌رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر نیز باعث شوری آب خرمشهر شده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس تصریح کرد: در این چهار روز خرابی خط لوله‌ها، سازمان آب به‌دلیل گرمای شدید و به اجبار آب شور خلیج‌فارس را وارد خط لوله‌ها کرد. در این میان، دو راه وجود داشت یا آب را قطع کرد و مردم مجبور شوند بی‌آبی را تجربه کنند یا آب از کانال ژیان تامین کرد.وی افزود: مجبور شدیم آب شور وارد لوله‌های آب کنیم که خساراتی به لوله‌ها وارد کرد البته در حال حاضر لوله‌ها ترمیم و آب شیرین وارد لوله‌ها شده است. در همین حال به گفته فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان، با تدابیری که اندیشیده شده است آب سد دز به سد کرخه منتقل می‌شود و تا ۱۵ تیرماه مشکل شوری آب دو شهر خرمشهر و آبادان از نظر کیفیت و کمیت حل خواهد شد. همزمان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز ضمن عذرخواهی از مردم شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به‌خاطر تشدید مشکلات آب شرب‌شان طی روزهای اخیر گفت: «البته طی سه روز گذشته شرکت آبفای استان را مکلف کردیم تا آب شرب مردم را از طریق آب‌های بسته‌بندی شده یا تانکر تامین کنند که در این زمینه مشکلاتی هم برای مردم به‌وجود آمد. کاهش نزولات جوی، پیشروی آب دریا در رودخانه‌های کارون و بهمنشیر و نیز ترکیدگی خط انتقال آب از طرح غدیر به شبکه آبرسانی باعث بالا رفتن میزان سختی آب و شوری آن در شبکه آبرسانی آبادان و خرمشهر شد.» به گزارش «ایسنا» شریعتی همچنین گفت: البته طرح پایدار آب در این استان به‌خصوص برای شهرهای آبادان و خرمشهر در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود ظرف سه تا چهار سال آینده آب شرب مورد نیاز کل شهرهای استان از رودخانه دز تامین شود که در این صورت میزان ec آب شهرهای استان به ۶۰۰ میکروموس بر مترمکعب خواهد رسید که یک وضعیت بسیار ایده‌آل است.در همین راستا به گزارش «ایرنا» جمعه شب بخشی از آب غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان تزریق شد و سختی آب از ۱۲ هزار میکروموس بر مترمکعب به حدود پنج هزار میکروموس رسید.

اعتراض شنبه شب

با تمام اینها مردم خرمشهر که طی روزهای گذشته مجبور به استفاده از آب معدنی یا استفاده از آب تانکرهای آب در سطح شهر بودند، شنبه شب در اعتراض به این وضعیت در میدان اصلی شهر تجمع کرده و پس از دعوت پلیس به متفرق شدن با ماموران درگیر شدند. آنطور که «ایرنا» گزارش داده است معترضان در مواردی اقدام به پرتاب چوب و سنگ به ماموران کرده و پس از به راه افتادن در خیابان‌ها برخی از افراد، اقدام به تخریب برخی اموال عمومی کرده و حتی بخشی از پل جدید خرمشهر را آتش زدند. گفته می‌شود به موزه دفاع مقدس نیز خساراتی وارد شده است. براساس گزارش‌ها، بسیاری از این افراد غیربومی بوده و با هدف بر هم زدن اوضاع و آرامش شهر خود را به حلقه معترضان رسانده بودند. ماموران انتظامی نیز در مواردی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده و معترضان را متفرق کردند ضمن اینکه از آنان خواسته شد تا به مسوولان اجازه دهند تا سختی آب شرب شهر را با اقدامات فنی در روزهای آتی پایین بیاورند.

به‌دنبال این ماجرا روز گذشته ولی‌الله حیاتی معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه هیچ فردی در جریان نا‌آرامی‌های شنبه شب این شهر کشته نشده است، گفت: هم‌اکنون امنیت کامل در خرمشهر برقرار است. حیاتی با بیان اینکه در جریان این ناآرامی‌ها یک نفر جراحت جدی برداشته و تعدادی از پرسنل خدوم نیروی انتظامی نیز به‌دلیل پرتاب اشیا مصدوم شدند، گفت: در جریان ناآرامی شب گذشته برخی از این افراد نیز با شکستن شیشه‌های مراکز تجاری و دولتی و آتش‌سوزی در برخی  پارک‌ها و بوستان‌های شهر باعث برهم زدن نظم عمومی شدند که با حضور به موقع پرسنل آتش‌نشانی آتش‌سوزی‌ها مهار شد. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به اقدامات آشوبگرانه دست زدند ساکن خرمشهر نیستند و از دیگر شهر‌ها وارد منطقه شده‌اند.

درگیری‌های خرمشهر کشته نداشت

ازسوی دیگر معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره جزئیات ماجرای (شامگاه شنبه) خرمشهر، گفت: در این درگیری‌ها یک نفر از مردم و ۱۰ نفر از نیروهای انتظامی زخمی شدند. به گزارش «ایسنا» سردار حسین ذوالفقاری افزود: طبق گزارشی که به ما رسیده یک نفر مسلح در داخل جمعیت بوده که هنوز این فرد پیدا نشده است. کشته در درگیری‌ها نداشتیم، فقط یک نفر از سمت پهلو زخمی شده است. ذوالفقاری گفت: طرح غدیر هم در حال نهایی شدن است و قول داده شده تا ۱۵ تیر مشکل آب خرمشهر حل شود. همچنین به گزارش «ایرنا» ذوالفقاری با بیان اینکه ورود عوامل نفوذی به تجمعات خرمشهر در حال بررسی است، تصریح کرد: در این ناآرامی شاهد تخریب زیادی نبودیم.

اعتراضات به آب امنیتی نیست

در همین ارتباط روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در یک نشست خبری، برخی ادعاها مبنی‌‌‌بر کشته شدن یک نفر در ناآرامی‌های شب گذشته خرمشهر را نادرست اعلام کرد و گفت: هیچ فردی در این ناآرامی‌ها کشته نشده و فقط در یک مورد تیراندازی یک نفر زخمی شده است. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به موضوع اعتراضات مردم برخی شهرهای جنوبی کشور بر سر کمبود آب اظهار کرد: این اعتراضات امنیتی نیست، از نظر من اعتراضاتی که صورت گرفته است اصلا سازمان یافته یا تشکل سازمان یافته از قبل نیست. رحمانی‌فضلی ادامه داد: از سال ۷۱ طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد یعنی ۲۵ سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و ۱۵ تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز خیلی از مطالبات خود را دریافت نکرده اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم، چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند که اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار بگیرند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور در ادامه گفت: ما با اعتراض کنترل‌شده که بتوان امنیت آن را کنترل کرد مشکلی نداریم، اما بعضی مواقع این اعتراضات به کف خیابان می‌رسد و از دست همه افراد و معترضان نیز خارج می‌شود.