رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را بازمی‌گرداند. این اقدام با انتقاد بسیاری از کشورها به‌ویژه اروپایی‌ها که تعاملات تجاری با ایران دارند، مواجه شد. در صورت بازگردانده شدن این تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی که با ایران دادوستد دارند، هدف اقدامات تنبیهی واشنگتن قرار خواهند گرفت. پیش‌تر مشخص نبود که ترامپ قصد دارد شرکت‌های اروپایی را تحریم کند یا نه.

بنابر گزارش پایگاه خبری هیل، این موضع‌گیری جدید رئیس‌جمهور آمریکا نیز یک مناقشه جدید در سیاست‌های اقتصادی بحث‌برانگیز وی در قبال متحدان اروپایی آمریکا خواهد بود. ترامپ در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی اعتراض‌ها در ایران در انتقاد به وضعیت اقتصادی در کشور، با تکیه بر ادعای بی‌اساس آمریکا و متحدانش مبنی بر تلاش ایران برای تسلط بر منطقه گفت: «جمهوری اسلامی دیگر به مدیترانه فکر نمی‌کند و اکنون به فکر مشکلات خودش است. آنها شاهد اعتراضات در این کشور هستند.» وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران (در سطح پیش از اجرای برجام) گفت اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران به‌طور قطع با مشکلی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

بنابر این گزارش، موضع‌گیری ترامپ در حقیقت پیامی مشخص به‌ویژه به کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا است که امیدوار هستند با معافیت آمریکا اجازه خرید نفت ایران را داشته باشند. هفته گذشته یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت که شرکت‌ها تا نوامبر برای قطع خرید نفت از ایران فرصت دارند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ژاپن و کره‌جنوبی به‌دنبال کسب معافیت از سوی آمریکا برای خرید نفت از ایران هستند. باوجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ضمن اعلام حمایت از ادامه اجرای این توافق، تاکید کرده‌اند که به روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد اما تحلیلگران معتقدند که با فشار و تحریم آمریکا این همکاری مدت زیادی نمی‌تواند ادامه یابد. رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی نیز از عربستان خواسته برای مقابله با آنچه وی ناآرامی و اختلال در ایران و ونزوئلا می‌خواند، روزانه ۲میلیون بشکه نفت بیشتر تولید کند. این درحالی است که مقامات سعودی تاکنون گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا درباره افزایش تولید نفت را تایید نکرده‌اند.