به گزارش «ایرنا» سیدحمید کلانتری روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌های کشور در محلات افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی تخصیص یافته که تاکنون ۱۸ هزار میلیارد ریال آن در بانک‌های عامل تصویب و تا پایان تیرماه این رقم به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی نیز در نیمه دوم امسال پرداخت می‌شود.

کلانتری افزود: از ظرفیت تعاونی‌ها و دهیاران باید برای سرعت بخشیدن به جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بهره‌گیری شود. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در شرایط اقتصادی کنونی و تحریم‌ها باید با تشکیل تعاونی، همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه همکاری، مضاعف و بی‌انگیزگی و ناامیدی از جامعه زدوده شود. وی گفت: تعاونی‌ها اصلی‌ترین نهاد مشارکتی هستند که می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی و اجرایی مردم را مدیریت کنند. کلانتری ادامه داد: تعاونی‌ها از بدنه مردم، برای مردم و در خدمت جامعه هستند و عامل هم‌افزایی و بهره‌وری محسوب می‌شوند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در سه سال گذشته تنها ۱۰ شرکت توسعه و عمران تشکیل شده بود و اینک به ۶۶ تعاونی افزایش یافته و ۵۰ تعاونی دیگر نیز در مسیر ثبت قرار دارد. وی گفت: امید است با تفاهم‌‌نامه‌‌ای که بین وزرای کشور و تعاون به منظور حمایت از این تعاونی‌ها امضا می‌شود، یک فصل جدید در حیات اقتصادی و توسعه این تعاونی‌ها ایجاد شود.

کلانتری ادامه داد: یکی از عوامل فزاینده مشارکت اجتماعی در اقتصاد، تعاونی‌ها هستند و در واقع این بنگاه‌های مردمی فرهنگ کار جمعی و همکاری هدفمند را گسترش می‌دهند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعاونی توسعه و عمران با هدف جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت توسعه در شهرستان‌ها و روستاها تشکیل شده است. وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و منابع خرد مردمی از اهداف عمده تعاونی توسعه و عمران شهرستانی است که رونق اشتغال و آبادانی را به شهرها و روستاها هدیه می‌کند. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس ماده ۲۶ برنامه ۶ توسعه به دولت اجازه داده شده تا فعالیت‌های خدماتی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و ورزشی را به تعاونی‌ها واگذار کند. کلانتری اظهار کرد: تعامل بین تعاونی‌های تابعه یک شهرستان با محوریت مجموعه تعاونی توسعه و عمران شهرستان یک اقدام اساسی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: تشکیل تعاونی‌های تولیدی و صادراتی در هر شهرستان عامل سودآوری با محوریت افزایش تولید و صادرات است و با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان ارزش افزوده اقتصادی در این بخش را دو چندان کرد. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود که ۲۴ هزار کارگاه تولیدی و صنعتی فعال دارد و ۲ هزار و ۲۱۳ کارگاه آن در قالب شرکت تعاونی فعالیت می‌کنند. محمد تقی‌آبایی هزاوه ادامه داد: ۱۲ و نیم درصد از شرکت‌های تعاونی استان مرکزی در شهرستان محلات فعال هستند و از مجموع ۵۵ هزار نفر جمعیت محلات، ۱۳ هزار نفر در قالب تعاونی‌ها فعالیت می‌کنند. وی اظهار کرد: فرهنگ کار جمعی، همبستگی و مشارکت در محلات نهادینه شده به‌طوری که ۲۵ درصد اقتصاد این شهرستان در قالب تعاونی‌ها راهبری می‌شود. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: نرخ مشارکت محلات در تعاونی‌ها نسبت به سایر شهرستان‌های استان یک و نیم برابر بیشتر است. وی ادامه داد: در این شهرستان ۴۷۰ شرکت تعاونی راه‌اندازی شده که از این تعداد ۲۷۰ شرکت تعاونی فعال و ۱۳ هزار نفر عضو تعاونی هستند. آبایی هزاوه گفت: از ۲۵۰ واحد فرآوری سنگ شهرستان محلات، ۴۵ واحد در قالب تعاونی فعال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۶ هزار نفر در واحدهای فرآوری سنگ مشغول به‌کار هستند که یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است. وی اظهار کرد: ۲ شرکت تعاونی بزرگ در بخش گل و گیاه و یک شرکت تعاونی نیز در بخش صادرات ماهیان زینتی در محلات فعالیت می‌کنند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: شرکت توسعه و عمران شهرستان با ۲ هزار و ۳۰ عضو در ۲ سال گذشته تشکیل شد. شهرستان محلات از توابع استان مرکزی دارای ۵۵ هزار نفر جمعیت است که قطب تولید ماهی زینتی، سنگ نما و گل و گیاه کشور محسوب می‌شود.