اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد که هدف از نشست روز جمعه در وین توافق بر سر راه‌هایی برای تضمین اجرای توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از آن است. همچنین احتمالا اروپا روز جمعه بسته پیشنهادی را به ایران ارائه خواهد داد. در رابطه با نشست روز گذشته، اتحادیه اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ «وزیران امور خارجه ایران و دیگر طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس روز ششم ژوئیه در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.» در این اطلاعیه آمده است که فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست کمیسیون مشترک برجام حضور خواهد یافت. همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: «این نشست با هدف توافق بر سر مسیر پیش‌ رو برای تضمین ادامه اجرای برجام در تمام جنبه‌های آن پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برگزار می‌شود.»

معاون جانسون در نشست وین شرکت می‌کند

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون وزیرخارجه این کشور به‌دلیل شرکت در نشست برگزیت در جلسه کمیسیون مشترک برجام که جمعه این هفته در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد شرکت نمی‌کند. به گزارش «ایرنا» مسوول بخش رسانه‌ای در امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه انگلیس گفت که الیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس در نشست روز جمعه شرکت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، این نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و با حضور فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. این نشست بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود.  همچنین وزارت‌خارجه چین روز گذشته خبر داد وزیرخارجه این کشور برای گفت‌وگو با همتایان ایرانی، روس، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به اتریش می‌رود. به گزارش خبرگزاری فارس، به نوشته جروزالم پست، وانگ‌یی با همتایان خود از انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران در وین دیدار خواهند کرد تا درباره راه‌های ممکن برای حفظ برجام گفت‌وگو کنند.

تلاش آمریکا برای راضی کردن چین

از سوی دیگر در شرایطی که چین مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای تحریم نفتی ایران اعلام کرده، هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که هدف این کشور کاهش صادرات نفت ایران است و برای تحقق این هدف مذاکراتی با دولت چین انجام می‌دهد.

به گزارش «ایسنا» هیتر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به اینکه رئیس‌جمهوری ایران گفته است که آمریکا نمی‌تواند در کاهش صادرات نفت ایران به موفقیت دست پیدا کند، گفت: «باید بدانید که من قصد ندارم درباره هر اظهارنظری از سوی یک رهبر خارجی صحبت کنم؛ همان‌طور که می‌دانید برایان هوک درباره اهداف ما و هدف‌هایمان درخصوص ایران و صادرات نفت این کشور صحبت کرد. آنچه برای ما اهمیت دارد همین مساله (کاهش صادرات نفت ایران) که بخشی از استراتژی کلی ما به‌شمار می‌آید، است.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران با واشنگتن در سیاست‌هایش برای کاهش صادرات نفت ایران همکاری نکند چگونه آمریکا می‌خواهد به این هدفش دست بیابد اظهار کرد: «ما مذاکرات و گفت‌وگوهای زیادی با دولت چین داریم؛ در حقیقت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه روزهای قبل با دولت چین گفت‌وگوهایی داشته است؛ بنابراین ما به رایزنی‌هایمان بر سر مسائل زیادی از کره‌شمالی گرفته تا ایران و موضوعات دیگر ادامه می‌دهیم.»

مخالفت پکن با درخواست واشنگتن

این درحالی است که سخنگوی وزارت‌خارجه چین اخیرا مخالفت خود را با درخواست آمریکا از کشورها برای توقف واردات نفت از ایران اعلام کرده و گفته: «پکن همواره با تحریم‌های یکجانبه مخالف بوده است.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن اگزمینر، یک دیپلمات چینی روز سه‌شنبه گفت که این کشور هیچ قصدی برای همکاری با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای ضربه زدن به صنعت نفت ایران ندارد. لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت امور خارجه آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران و اینکه آیا پکن در این زمینه با واشنگتن همکاری می‌کند یا خیر، گفت: «چین همواره با تحریم‌های یکجانبه و اختیارات قانونی بلندمدت مخالف بوده است. چین و ایران کشورهای دوست هستند. ما تبادلات و همکاری‌های معمول خود را در چارچوب تعهدات مربوطه‌مان تحت حقوق بین‌الملل حفظ می‌کنیم. این رویکرد ما است.» به گزارش واشنگتن اگزمینر، تیم مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درحال اجرای یک بسته خصمانه برای تحریم ایران است که هدف آن انزوای اقتصادی این کشور است. این سیاست با تهدید به تحریم‌های مضاعف علیه کشورها حتی علیه متحدانی که با ایران تجارت می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. تاکتیکی که دوستان سنتی و رقبا را ناامید کرده است. در این میان صنعت نفت ایران یک هدف اصلی به شمار می‌آید. برایان هوک سرپرست بخش سیاست‌گذاری در وزارت امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: «تمرکز ما این است که تمام کشورهای خریدار نفت خام ایران را هر چه زودتر متقاعد به توقف این واردات کنیم. ما همچنین درحال همکاری با اعضای بازار نفت شامل تولیدکنندگان و خریداران برای تضمین ثبات این بازار هستیم.» بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، دیگر کشورهای باقی‌مانده ۱+۵ برای حفظ آن اعلام آمادگی کردند.

درخواست نتانیاهو از اروپا

از دیگر سو همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست ایران با کشورهای اروپایی و روسیه و چین،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تقدیر از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام، از اروپا خواست تا همچون آمریکا موضع سختگیرانه‌تری دربرابر ایران اتخاذ کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری اسرائیل نشنال‌نیوز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «دست از خشنود کردن ایران بردارید این چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است اما او به خوبی به این حرف عمل کرده است. این همان کاری است که او انجام می‌دهد. ما در اسرائیل از این اقدام تقدیر می‌کنیم. ما از استقلال و اتحاد آمریکا با اسرائیل خرسند هستیم.»