این منبع آگاه تاکید کرد براساس این رویکرد دولت فرانسه، هیچ مقام فرانسوی در این نشست شرکت نکرد.با وجود این او تصریح کرد که به‌دلیل خروج نام این سازمان از شمار سازمان‌های تروریستی مدنظر اروپا، این سازمان می‌تواند نشست‌ها و فعالیت‌های خود را در صورت عدم‌اخلال در نظم عمومی برگزار کند.

پس از برگزاری نشست منافقین در روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیر ماه)، یک زوج ایرانی دارای تابعیت بلژیک به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در این نشست از سوی پلیس بلژیک بازداشت شدند. همچنین یک دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش نیز به همین اتهام در آلمان بازداشت شده و سه نفر دیگر هم با اتهام مشابه از سوی پلیس فرانسه دستگیر شدند. این بازداشت‌ها همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به اروپا صورت گرفت؛ سفری که با هدف کسب تضمین‌های اقتصادی از کشورهای اروپایی برای ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از آن، انجام شد.

براساس گزارش تابناک، پلیس بلژیک مدعی شده بود که دو شهروند بلژیکی ایرانی‌تبار را که ادعا شده قصد سفر به فرانسه و حمله به همایش منافقین در پاریس را داشته‌اند، دستگیر و در خودروی آنها یک بمب دست‌ساز حاوی ۵۰۰ گرم ماده منفجره TATP کشف کرده است. مقامات بلژیکی بدون اشاره بیشتر به جزئیات این عملیات، هویت این دو را یک مرد ۳۸ ساله به نام «امیر س.» و یک زن ۳۳ ساله به نام «نسیمه ن.» و اتهام آنها را «تلاش برای انجام حمله تروریستی» اعلام کردند. طبق گفته دستگاه‌های اطلاعاتی بلژیک، دو نفر دیگر نیز در فرانسه و آلمان در ارتباط با این حمله ادعایی دستگیر شده‌اند که فردی که در آلمان دستگیر شده، یک دیپلمات ایرانی است که در سفارت ایران در اتریش مشغول به کار است.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، این دیپلمات بازداشت شده سفارت ایران در وین در ایالت «بایرن» آلمان و با حکم «بازداشت بین‌المللی» دستگیر شد.

  واکنش‌ها درباره دیپلمات دستگیر شده

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۱۳ تیرماه در واکنش به دستگیری یکی از دیپلمات‌های ایرانی در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، از فراخوانده شدن سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه خبر داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای بی‌پایه و اساس دخالت یکی از دیپلمات‌های ایرانی در یک اقدام غیرقانونی در یکی از کشورهای اروپایی گفته بود: گروهک تروریستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضدانسانی و ضد ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند. همزمان سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی اعلام و با تاکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

عراقچی در ادامه، این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانسته بود که همزمان با سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت گرفت. به گفته عراقچی، هدف از این اقدام، تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

  اسناد ایران درباره دو بازداشت شده

از سوی دیگر، ایران درباره افراد بازداشت‌شده دیگر، اعلام کرد که این افراد از اعضای گروهک تروریستی منافقین هستند. عباس عراقچی هم در اظهاراتی درباره این افراد دستگیر شده، به اسناد و مدارک موجودی اشاره کرد که نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک را روشن می‌کند. او گفت که مواد انفجاری، نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

همچنین «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این سناریوی ضدایرانی جدید، روز گذشته در توییتر نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هر گونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و برای همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده است.»

همزمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ۱۲ تیرماه، در واکنش به سناریوی اخیر اعلام کرد که افراد بازداشت‌شده در بلژیک عضو گروهک منافقین بودند. براساس گزارش خبرگزاری فارس سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سناریوی اخیر در بلژیک گفت: افراد بازداشت شده از اعضای شناخته‌شده گروهک منافقین هستند و آماده‌ایم با ارائه اسناد لازم در جهت روشن کردن ابعاد واقعی این سناریو همکاری کنیم.

قاسمی با بیان اینکه سناریوی اخیر برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده است، یادآور شد: اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.

قاسمی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است هر گونه خشونت و اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان و در هر شکل آن را محکوم و مردود می‌داند، طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در بلژیک از اعضای شناخته‌شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند تا با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

در پی برگزاری نشست منافقین در روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیر ماه)، روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که نیمی از افراد حاضر در این همایش، اتباع اروپای شرقی یا پناهجویانی بودند که با وعده سفر توریستی رایگان به این تجمع آورده شده بودند. بسیاری بر این باورند که بخشی از این فضاسازی‌ها علیه ایران، در راستای لاپوشانی گزارش فاش شده ازسوی گاردین بوده است. در نشست امسال سازمان منافقین با عنوان «ایران آزاد» سیاستمداران سرشناسی از آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی حضور داشتند. نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و رودی جولیانی مشاور حقوقی دونالد ترامپ و شهردار سابق نیویورک، در این همایش حضور داشتند.