روایت رضایی از پرونده «سپنتا»

دیروز پس از گذشت بیش از ۶ ماه از این تصمیم مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت بررسی این مصوبه مجلس در مجمع توضیحاتی داد و گفت که اگر بررسی موضوع را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان در ارتباط با اختلافش با مجلس، قطعی می‌شد.رضایی با تاکید بر اینکه برای حل پرونده «سپنتا نیکنام» مهلت رسیدگی به این پرونده را تمدید کردیم، توضیح داد: در فروردین‌ماه امسال مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده سپنتا نیکنام تمام شده بود و اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان‌ قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد. اشاره محسن رضایی به آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که براساس آن، درصورتی‌که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به آن ارجاع شود و ظرف سه ماه مجمع تصمیمی درباره آن نگیرد، نظر شورای نگهبان ارجحیت می‌یابد و اجرایی می‌شود.

براساس گزارش «ایسنا» رضایی تاکید کرد که با پیشنهاد او و موافقت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه که حداکثر یک سال می‌تواند باشد انجام شد.او یادآوری کرد: حل این نوع اختلافات به رای دو سوم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز دارد به همین دلیل دو هفته پیش بین دو کمیسیون حقوقی و سیاسی مجمع جلسه‌ای مشترک گذاشتیم تا نظرات آنها به هم نزدیک‌تر شود. پیش از این، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس هم در واپسین روزهای سال گذشته از مذاکرات خود با آیت‌الله هاشمی شاهرودی درباره حضور اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داده بود. او در این باره به خبرآنلاین گفته بود: پیگیر موضوع تاخیر در تعیین تکلیف طرح حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر هستیم.براساس ماده یک طرح مصوب مجلس برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. بر این اساس اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.مخالفان این طرح در مجلس، همزمان با بررسی آن در صحن علنی پیشنهاد کرده بودند که اگر قرار است اقلیت‌های دینی در شورای شهر باشند، باید به تناسب جمعیت به شرط اخذ آرای حداکثری حاضر شوند. علی لاریجانی درباره این پیشنهاد با استناد به تاریخ تاکید کرد: اگر به صورت‌جلسه مذاکرات مجلس خبرگان رجوع کنید، دقیقا همین شبهه شما مطرح شده است که اگر اسم شوراها را «شورای اسلامی» می‎گذارید معنی‌اش این است که در جاهای مختلف غیرمسلمان نمی‌تواند عضو باشد؟ شهید بهشتی هم در پاسخ می‌گویند مقصود این است که همه می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند، اما تصمیماتشان باید اسلامی باشد. لاریجانی همچنین تاکید کرد که همه ما اعم از مسلمان و اقلیت دینی همه ایرانی هستیم و در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‎کنیم.

موافقت کمیسیون مجمع با بازگشت نیکنام

با این همه روز دوشنبه، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از موافقت دو کمیسیون قضایی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد. محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که در صورت تایید این مصوبه مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت سپنتا نیکنام به شورای شهر بازمی‌گردد. کولیوند توضیح داد: کمیسیون قضایی نظر منفی در مورد مصوبه مذکور مجلس داده، اما کمیسیون امنیتی نظر منفی نداده است، بنابراین  اظهارکردند که نظر شورای نگهبان را برای دور بعدی شورای‌های شهر و روستا پذیرفته‌اند.به هر روی، تکلیف نهایی مصوبه مجلس درباره حضور اقلیت‌ها در انتخابات شورای شهر و روستا به‌نظر مجمع تشخیص مصلحت بستگی دارد که بنابر اظهارات محسن رضایی، بررسی‌ها درباره آن حداکثر تا فروردین ۹۸ قابل تمدید است.