بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ تیرماه سال جاری را منتشر کرد. براساس این گزارش در یک هفته مورد بررسی از میان ۱۱ گروه لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی، دو گروه تورم منفی و ۹ گروه تورم مثبت داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۹ گروهی که تورم مثبت هفتگی ثبت کرده‌اند، تنها دو گروه سبزی‌های تازه و قند و شکر افزایش قیمت بالای یک درصد داشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که گروه سبزی‌های تازه با تورم هفتگی ۸/ ۴ درصد بیشترین افزایش قیمت را در میان ۱۱ گروه به خود اختصاص داده است. در این گروه قیمت لوبیا سبز منفی ۷/ ۷ درصد و قیمت سایر اقلام گروه بین ۵/ ۰ تا ۴/ ۱۶ درصد تغییر داشته است. بیشترین تورم هفتگی در گروه سبزی‌های تازه به گوجه فرنگی اختصاص داشته که هر کیلوی آن به‌طور میانگین به قیمت ۳۴۵۰ تومان به فروش رسیده است. کمترین افزایش قیمت نیز به سبزی‌های برگی تعلق داشته که در هفته مورد بررسی هر کیلوی آن به قیمت ۳۱۰۰ تومان عرضه شده است.

در گروه قند و شکر نیز هر کیلو قند به قیمت ۴هزار تومان رسیده که به نسبت هفته قبل ۲ درصد افزایش قیمت داشته است. هر کیلو شکر نیز به‌طور متوسط به قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده که تورم هفتگی ۸/ ۰ درصد را ثبت کرده است. تورم هفتگی گروه قند و شکر ۵/ ۱ درصد بوده است.

گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی، دو گروه تورم هفتگی منفی را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش تخم مرغ به نسبت هفته گذشته ۸/ ۱ درصد کاهش قیمت و میوه‌های تازه ۵/ ۱ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که هر شانه ۲ کیلوگرمی تخم مرغ در تهران به‌طور میانگین به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده است که به نسبت هفته قبلش ۲۷۰ تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد. علاوه براین، در گروه میوه‌های تازه، انگور، طالبی و موز تورم منفی هفتگی و سایر اقلام گروه تورم مثبت بین ۷/ ۱ درصد تا ۳/ ۷ درصد را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش هر کیلو انگور به قیمت ۹۳۰۰ تومان عرضه شده که تورم هفتگی منفی ۱/ ۲۰ درصد داشته است. از سوی دیگر، هر کیلو طالبی به‌طور میانگین به قیمت ۳۶۰۰ تومان به فروش رسیده که ۴/ ۲ درصد کاهش قیمت داشته است. موز نیز تورم هفتگی منفی ۳ درصد را ثبت کرده است. این در حالی است که خربزه تورم مثبت ۳/ ۷ درصد و سیب گلاب تورم هفتگی مثبت ۴/ ۶ درصد داشته است.

چهار گروه پر تورم

آمارهای گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یک سال منتهی به ۱۵ تیرماه سال جاری، از میان ۱۱ گروه خوراکی مورد بررسی، تنها یک گروه گوشت مرغ تورم نقطه به نقطه منفی ۱/ ۳ درصد داشته و ۱۰ گروه دیگر تورم نقطه به نقطه مثبت داشته‌اند که همگی بالای یک درصد بوده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که گروه میوه‌های تازه با افزایش قیمت ۳/ ۵۲ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده است در حالی که گروه حبوبات در مقابل افزایش مقاومت داشته و با ۲/ ۱ درصد کمترین افزایش را ثبت کرده است. در این گروه لوبیا سفید بیشترین افزایش و عدس بیشترین کاهش تورم را داشته‌اند.

مقایسه آمار‌های آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی در سال جاری و گزارش منتشر شده در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در چهار گروه خوراکی تورم نقطه به نقطه امسال از سال گذشته بیشتر بوده است. گروه‌هایی مانند لبنیات، تخم مرغ، میوه‌های تازه و گوشت قرمز چهارگروهی هستند که تورم سالانه آنها در مقایسه با نیمه تیرماه سال ۹۶ افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در گروه لبنیات در نیمه تیرماه سال جاری مثبت ۵/ ۱۲ درصد بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تورم نقطه به نقطه این گروه مثبت ۵/ ۷ درصد بوده است. بررسی جزئی تر نشان می‌دهد که در گروه لبنیات کره پاستوریزه با تورم سالانه ۵/ ۵۲ بیشترین افزایش قیمت را در یک سال منتهی به ۱۵ تیر سال جاری داشته است. این در حالی است که لیست منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد ۱۶ شرکت واردکننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی کره وارد کرده‌اند.

 علاوه براین در گروه تخم مرغ نیز تورم سالانه این گروه در مدت مورد بررسی سال جاری مثبت ۱/ ۴۷ درصد بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۲۴ درصد گزارش شده بود. قیمت تخم مرغ در زمستان سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت به‌طوری که واردات این کالای پرمصرف نیز تعادل قیمتی را به این گروه بازنگردانده است.

در گروه میوه‌های تازه نیز تورم سالانه در ۱۵تیرماه سال جاری مثبت ۳/ ۵۲ درصد بوده، در حالی که در مدت مشابه سال ۹۶، منفی ۱/ ۳ درصد گزارش شده بود. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشترین افزایش تورم در گروه میوه‌های تازه بوده است که از منفی ۱/ ۳ درصد به مثبت ۳/ ۵۲ درصد رسیده است. صاحب‌نظران در بازار میوه و تره‌بار کم‌آبی و افزایش قیمت ارز را دو علت اساسی افزایش چشمگیر قیمت میوه‌های تابستانی بیان کرده‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی هر کیلو موز به‌طور میانگین به قیمت ۶۴۰۰ تومان به فروش رسیده که تورم نقطه به نقطه مثبت ۷/ ۴۷ درصدی را ثبت کرده است. قیمت میوه‌هایی مانند موز، انبه، نارگیل و آناناس به دلیل وارداتی بودن به نوسانات نرخ ارز وابسته هستند. از سوی دیگر هر کیلو هندوانه نیز در هفته منتهی به نیمه تیرماه به قیمت ۲۴۰۰ تومان به فروش رسیده که تورم نقطه به نقطه ۱۴۸ درصدی را ثبت کرده است. کاهش عرضه هندوانه و توزیع نامناسب آن از علت‌های افزایش قیمت این میوه تابستانی بوده است.

گوشت قرمز نیز چهارمین گروه است که تورم نقطه به نقطه نیمه تیرماه امسال آن از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. در این گروه تورم سالانه سال جاری مثبت ۹/ ۲۳ درصد بوده و حدود ۳ واحد درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته خود افزایش داشته است. به نظر می‌رسد رفتار تورمی گوشت قرمز با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. براساس گزارش بانک مرکزی هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به‌طور میانگین به قیمت ۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان به‌طور میانگین به قیمت ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسیده است که به ترتیب تورم سالانه ۳/ ۲۴ درصد و ۵/ ۲۲ درصد را داشته‌اند.

 

06-01