راه‌های جذب نقدینگی و مقابله با تحریم‌ها‌ عكس: President.ir

حسن روحانی پس از پایان این نشست به مردم برای تامین کالاهای اساسی در شرایط تحریم اطمینان داد و در ادامه تاکید کرد که دولت ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و قطعات تولیدکنندگان را تامین خواهد کرد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت که با وجود فشارهای آمریکا امسال شاهد یک تحول مثبت در زمینه اشتغال خواهیم بود.

ادامه روند تعامل اقتصادی با دنیا

رئیس‌جمهوری ضمن ابراز امیدواری به اینکه روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته ادامه پیدا کند، گفت: البته ما برای مواردی که ممکن است دچار مشکل شویم، فکر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در همین جلسه نیز درخصوص راهکارهایی که با کمترین هزینه از این مرحله عبور کنیم، بحث و گفت‌وگو کردیم. روحانی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق کشورها زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی‌روند، گفت: در زمینه انرژی، حمل‌و‌نقل، کالاهای اساسی و تولید، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد و همیشه زمانی پیروز شدیم که دولت و مردم در کنار هم بودند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه   این جلسه سران سه قوه عمدتا راجع به مسائل جاری کشور و از جمله مسائل اقتصادی و تحریم‌های غیرقانونی بود که آمریکا به‌دنبال اجرای آنها است، افزود: خوشبختانه در زمینه اقدامات غیرقانونی آمریکا مسوولان محترم و دولت، تماس‌های خوبی با کشورهای مختلف اروپایی، چین و روسیه، کشورهای همسایه و کشورهای مهم آسیایی داشتند و قریب به اتفاق کشورها که حفظ استقلال و حاکمیت برای آنها مهم است، پاسخ‌شان مثبت است یعنی می‌گویند که ما زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی‌رویم.

روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت برای تامین کالاهای اساسی و ضروری مردم ارز لازم را مدنظر قرار داده و بانک مرکزی به‌طور منظم این ارز را پرداخت می‌کند. در بخش دوم بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در این سامانه بانک مرکزی تعاملی آغاز شده که با توافق، ارز را خرید و فروش می‌کنند. در عین حال دولت به مردم قول می‌دهد که در زمینه انرژی، حمل‌و‌نقل، کالاهای اساسی و تولید، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و قطعات تولیدکنندگان را تامین خواهیم کرد، اظهار کرد: با شرایط امروز و با ممنوعیت واردات برخی کالاهای غیرضروری و کالاهایی که نمونه آنها در داخل تولید می‌شود، فرصتی بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی ایجاد شده است. امروز صادرات شرایط بهتری از گذشته دارد؛ بنابراین از این فرصت صادرات هم شرکت‌ها و کارآفرینان و تولیدکنندگان ما می‌توانند استفاده کنند. روحانی افزود: البته در مواردی، با تخلف برخی افراد مواجه هستیم. اکثریت قاطع تجار و تولیدکنندگان ما در چارچوب قانون حرکت می‌کنند و به مقررات احترام می‌گذارند و شرایط کشور را درک می‌کنند، اما افرادی نیز هستند که به قانون و مقررات توجه نمی‌کنند. دلالی‌هایی که نابسامان است، قیمت‌های نامناسبی که به خریداران عرضه می‌کنند و نادرست است، در این زمینه هم تصمیمات خوبی بین دولت و قوه قضائیه اتخاذ شده که دولت بتواند تلاش‌های بیشتری را از طریق مقرراتی که در اختیار وزارت دادگستری است انجام دهد و قوه قضائیه، ‌شعبه‌های خاصی را در تهران و استان‌ها برای مبارزه با این‌گونه مفاسدی که این‌روزها در جامعه ما باب شده، تشکیل دهد تا ما بتوانیم به این پرونده‌ها خیلی سریع‌تر رسیدگی کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات آمریکا تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که آمریکا بیش از همه در این ماجرای تحریم منزوی است. وی افزود: شما می‌بینید که مردم متحدترین کشور اروپایی با آمریکا در این سفر اخیر ترامپ به انگلستان، چه واکنشی نشان دادند. برخورد مردم در لندن و شهرهای دیگر، به‌گونه‌ای بود که ناچار شدند مراسم تشریفاتی این سفر را تغییر دهند. روحانی همچنین گفت: اگر این تحریم برای بخش و صنعت خاصی بود، می‌توانستند بهانه‌هایی بیاورند و توجیهاتی انجام دهند اما این تحریم‌ها، تحریمی عام و کور است که بر مردم ایران فشار وارد می‌شود و بنابراین طرح آنها فشار به ملت ایران است همان‌گونه که به ملت‌های دیگر فشار می‌آورند. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: امروز ما قوی‌تر از دیروز می‌توانیم با توطئه‌های دشمنانمان مقابله کرده و مسیرمان را ادامه دهیم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهایی خواهد بود، اما می‌توانیم زندگی مردم را در کشور با حمایت مردم اداره و از مشکلات به خوبی عبور کنیم.

طرح‌های اشتغال‌زا

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح‌های اشتغال‌زا در کشور اشاره کرد و با تاکید بر تداوم این طرح‌ها گفت: ما بحث اشتغال را به‌ویژه در زمینه صنعت ساختمان، خودروهای فرسوده و اشتغال روستاییان، به‌طور جد دنبال می‌کنیم و باوجود فشارهای آمریکا امسال شاهد یک تحول مثبت در زمینه اشتغال خواهیم بود. رئیس‌جمهور افزود: همچنین دولت درخصوص کمک به اقشار کم‌درآمد و مستضعف جامعه و کاستن از مشکلات آنان، طرح‌هایی دارد.  روحانی همچنین در این گفت‌وگو به موضوع نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که در این جلسه بحث کردیم موضوع نقدینگی، منشأ و راه‌های جلوگیری از اضافه شدن آن و هدایت این نقدینگی در مسیر تولید بود.

راه‌های جذب نقدینگی

رئیس‌جمهور واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی را یکی از راه‌های جذب نقدینگی خواند و افزود: اجرای طرح واگذاری پروژه‌های نیمه تمام که در قانون بودجه نیز آمده بود، با مشکلاتی مواجه بود. طرح‌های نیمه تمامی را که الان ممکن است جاذبه اقتصادی زیادی نداشته باشد باید با قیمت کمتر و ارزان و گاهی مجانی به بخش خصوصی واگذار کرد تا به این ترتیب نقدینگی جذب و اشتغال نیز ایجاد شود. امروز در همین ارتباط، طرحی را به‌طور مقدماتی به بحث گذاشتیم که ان‌شاء‌الله در جلسه شنبه بحث مفصل‌تری پیرامون آن خواهیم کرد تا بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را سریع‌تر به مردم واگذار کنیم. روحانی همچنین تاکید کرد: ما برگزاری این جلسات هماهنگی سه قوه را در کنار جلسات هماهنگی اقتصادی قوا، برای حل مشکلات کشور ادامه می‌دهیم تا ان‌‌شاء‌الله مردم ما با مشکلات و فشار کمتر بتوانند در این مبارزه بسیار مهمی که علیه بدخواهان دارند، به موفقیت و پیروزی دست یابند.