قاضی اجازه پخش مستند را نداده بود عكس: میزان

چند روز پیش صدا‌وسیما در برنامه مستند بیراهه اقدام به پخش اعترافات چند دختر که ظاهرا در فضای اینستاگرام فیلم‌هایی از رقص خود را به نمایش می‌گذاشتند، کرد. به‌دنبال پخش این اعترافات جمع زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی به این اقدام صدا‌وسیما واکنش نشان دادند. حتی پلیس فتا و یک مقام آگاه در قوه‌قضائیه هر گونه ارتباط نهاد خود با پخش این اعترافات را رد کردند. در همین راستا روز گذشته محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: در این رابطه، یک‌جانبه صحبت شد. فردی که نیمه برهنه خود را به نمایش می‌گذارد، خلاف شرع و قانون است و امروز هر دستگاهی از جمله قوه‌قضائیه و دولت و هر نهاد دیگری اگر به این موارد خلاف شرع، ورود نکنند، باید در برابر مردم و خون شهدا پاسخگو باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با یکی از دختران به نام مائده هژبری نیز گفت: این فرد حتی یک شب هم بازداشت و شکنجه نشده است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در مستندی که در تلویزیون پخش شده اسمی از این خانم برده نشده و حتی تصویرش هم پخش نشده است.

همچنین به گزارش «ایسنا» وی گفت: آنچه از صدا‌وسیما پخش شده را ندیده‌ام، اما آنهایی که دیده‌اند گفتند اسمی از فرد برده نشده و چهره او هم واضح نبوده است. البته کسانی که ایشان را می‌شناختند ممکن است او را شناخته باشند و اگر مستندی برای پیشگیری ساخته شده است تا جوانان مردم و خود افراد حواسشان جمع باشد کار بدی نیست. این افراد که حدود ۴ نفر هستند به جز یک نفر مورد نظر دستگاه قضایی نبوده‌اند. برخی از این افراد تحت تاثیر عواملی از خارج و بیرون بوده‌اند تا ناهنجاری‌ها را به زعم خود تبدیل به هنجار کنند و قبح قضیه را بریزند. به این افراد پول می‌دهند و آنها را تشویق می‌کنند در فضای مجازی یا عمومی روسری خود را بردارند یا فلان کار را انجام دهند. صرفا بحث بی‌حجابی و بی‌غیرتی نیست؛ بلکه به‌دنبال هدف سیاسی و هنجارشکنی و قبح‌شکنی بودند.

وی با بیان اینکه این افراد از نقشه پشت پرده خبر ندارند، گفت:‌ وقتی از این موضوع آگاه شده‌اند گفتند انگیزه شخصی برای این کار داشته‌اند که این غلط است. اگر صدا‌وسیما برای انذار با نیروی انتظامی و برای جلوگیری از آسیب‌های آینده این اقدام را انجام داده و اسم نبرده و تصویری را نشان نداده است چه اشکالی دارد؟ اگر اسم و عکس را بیان کردند صحیح نیست. ما بر اساس قانون چنین اجازه‌ای نداریم که تا پایان بررسی پرونده‌ها این اتفاق بیفتد.

پرونده سلطان سکه

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گزارشی در مورد پرونده‌های دیگر ارائه کرد و گفت: در رابطه با بحث سکه و ارز کسانی که ثبت‌سفارش کردند، نسبت به ثبت‌سفارش خود ارزی دریافت کردند، اما درخصوص موضوع ثبت‌سفارش خود هیچ‌گونه سابقه فعالیت نداشتند. مثل دو شرکت که دو برادر هستند، ۲۰ و چند میلیون یورو را برای وارد کردن کاغذ روزنامه گرفتند در حالی که ربطی به آنها نداشته و اصلا موضوع فعالیت‌شان نبوده است.  یک موضوع مهم‌تر این است که این مساله را در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم و همین الان اتفاق افتاده که چگونگی آن قابل تحقیق است. افرادی در بازار که نه صراف هستند و نه کارشان این است، در خرید و فروش عمده ارز دخالت داشتند و به‌صورت بسیار گسترده و عمده سکه خرید و فروش می‌کردند. برخی از اینها بر اساس تحقیقات میدانی که اواخر سال گذشته شروع شد، به افرادی برخوردند که دیدند اینها در بازار صرافی ندارند، اما مبالغ سنگینی را در طول شبانه‌روز و هفته خرید و فروش می‌کنند و در ورود و خروج ارز و سکه نقش دارند. برخی از اینها با حکم قضایی و توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

به گزارش «ایسنا» سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: برخی از اینها ادعا می‌کنند با هماهنگی بانک مرکزی و برای کنترل بازار ارزها را خرید و فروش یا وارد یا خارج می‌کردند. اینکه این مساله چقدر مورد تایید است هنوز معلوم نیست. وی گفت: متاسفانه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم افرادی دستگیر شدند. از جمله کسی که در همین موضوع هم دستگیر شده و نیروی انتظامی گفته دو تن سکه داشته است. این فرد حمید مظلومین و پسرش محمدرضا مظلومین نام دارد که آن موقع هم دستگیر شدند و حکم گرفتند و رسما بانک مرکزی به دادسرا و دادگاه گفتند اینها با نظر و هماهنگی ما بوده است و ما این دلارها را در اختیارشان قرار دادیم. با آن توضیحی که آن زمان نماینده بانک مرکزی و حراست دادند، دادگاه اعلام کرد که جرمی از این بابت مرتکب نشده‌اند.

وی افزود: یکی از بحث‌ها این است که این مساله مورد تایید بانک مرکزی هست یا خیر. در ارتباط با یکی از افرادی که تا روز دستگیری به گفته خودش ۳۶ مورد هر دفعه بین ۴ تا ۷ میلیون دلار گرفته، یکی از افراد بانک مرکزی گفته که این امر با هماهنگی ما بوده است.  از این فرد دو تن سکه گرفته نشده اما اسناد و مدارکی که به دست آمده مشخص شده، این فرد و پسرش بیش از دو تن خرید و فروش کرده‌اند. وی تاکید کرد: در این پرونده پدر بازداشت و پسر آزاد است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که کریمی قدوسی اعلام کرده است ۱۳ نفر از سوی عربستان سعودی مامور اخلال در بازار بوده‌اند، آیا چنین چیزی صحت دارد، گفت: اینکه سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به همراه اسرائیل علیه ایران اقداماتی دارند، بحثی نیست، اما در مورد ۱۳ نفر و صحت آن اطلاعی ندارم. ناگفته نماند که بخشی از ارز وارد و خارج شده است که نیاز به بررسی دارد.

وصول شکایت از سیف

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد شکایت از رئیس بانک مرکزی به واسطه تلاطم در بازار ارز گفت: این شکایت واصل شده و در حال رسیدگی است، اما به صدور قرار منجر نشده است و اطلاعی از احضار این فرد ندارم، البته به‌صورت معمول این افراد احضار می‌شوند.