همچنین پیش از برگزاری این نشست ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه در سخنانی تاکید کرد که «خواست ما این است که از ادامه فروش نفت ایران اطمینان یابیم.» پیش‌تر طبق اطلاعیه‌ای که در وب‌گاه شورای امور خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده بود، قرار بود در این نشست بر سر مسائلی همچون وضعیت توافق هسته‌ای با ایران پس از برگزاری کمیسیون مشترک وزرای خارجه طرف‌های برجام و نشست سران کره جنوبی و آمریکا و وزیر خارجه ایالات‌متحده با رهبر کره‌شمالی بحث و رایزنی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروکسل رسما عدم مخالفت خود را با به روزرسانی قوانین مسدودساز با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کردند. بنا بر اعلام شورای اروپا، این تصمیم بدون بحث در جلسه روز گذشته شورای امور خارجی اتحادیه اروپا که در شهر «بروکسل» برگزار شد، اتخاذ شده است. با تصویب این تصمیم در شورای خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه یک گام دیگر به تجدید قوانین مسدودساز نزدیک شده است. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، سران اتحادیه اروپا روز ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) با به روزرسانی قوانین مسدودساز موافقت کرده و شورای اروپا را موظف کردند تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران را به فهرست تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز بیفزاید. شورای اروپا روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) رسما این روند را آغاز کرد.

در فرآیند به‌روزرسانی این قوانین، شورای امور خارجی اروپا و پارلمان اروپا هم حق اظهارنظر دارند و می‌توانند با این کار مخالفت کنند. این دو نهاد تا روز ۷ اوت (۱۶ مرداد)، یعنی دو ماه پس از آغاز رسمی فرآیند به‌روزرسانی، برای اعلام مخالفت با این اقدام فرصت داشتند. با تصمیم شورای خارجی اروپا و اعلام عدم مخالفت با به‌روزرسانی قوانین مسدودساز، تنها پارلمان اروپا مانده که یا باید با این اقدام موافقت کند یا اینکه اجازه دهد ضرب‌الاجل ۷ اوت بدون اعلام مخالفت، سپری شود. اتحادیه اروپا اولین بار در سال ۱۹۹۶ با هدف مقابله با آثار فراسرزمینی تحریم‌های یکجانبه آمریکا، قوانین مسدودساز تحریمی را تدوین کرد. این قوانین شرکت‌های اروپایی را از تبعیت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا بازداشته و این امکان را به آنها می‌دهد که با شکایت از ایالات‌متحده یا افرادی که به‌واسطه تحریم بر آنها خسارت تحمیل کرده‌اند، غرامت دریافت کنند.

قوانین مسدودساز چیست؟

قوانین مسدودساز شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند ظرف ۳۰ روز پس از آنکه به واسطه آثار فراسرزمینی تحریم‌های اتحادیه اروپا متحمل خسارت شدند، شورای اروپا را در جریان قرار دهند. شرکت‌های اروپایی همچنین از رعایت آثار فراسرزمینی تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز منع شده‌اند. علاوه بر این، این قوانین احکام دادگاه‌های خارجی را که براساس آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا وضع شده باشند در اتحادیه اروپا بی‌اثر می‌کند.  «کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش روز گذشته درباره قوانین مسدودساز گفت هرچند این قوانین ابزاری برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ایالات‌متحده هستند، اما نمی‌توانند به‌طور کامل خسارت‌های آنها را جبران کنند. او گفت این شرکت‌ها هستند که باید درباره ادامه فعالیت در ایران یا خروج از این کشور، تصمیم‌گیری کنند.

اطمینان از فروش نفت ایران

از دیگر سو ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه نیز در سخنانی پیش از آغاز این نشست در بروکسل گفت: «خواست ما این است که از ادامه فروش نفت ایران اطمینان یابیم.» به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه فرانسه با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: «ما در وین توانستیم شاهد ادامه برجام باشیم. همچنین خواست ما این است که اطمینان یابیم ایران کماکان می‌تواند نفت خود را بفروشد.»

بیانیه برجامی اتحادیه اروپا و چین

از دیگر سو، اتحادیه اروپا و چین در بیانیه مشترک خود بعد از نشست روز گذشته در پکن اعلام کردند که به تعهداتشان در برجام پایبند می‌مانند و این توافق را یک دستاورد مهم دیپلماتیک نامیدند. به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا و چین در پکن، طرفین بیانیه‌ای را برای همکاری مشترک در زمینه‌های متعدد منتشر کردند.

بررسی صدور معافیت موردی

همزمان به گزارش فارس استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنانی گفت که این کشور به‌دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران است؛ اما در شرایط خاص ممکن است معافیت‌هایی برای برخی واردکنندگان صادر شود.