ایراد شکلی به ترجمه لایحه پالرمو نیز مربوط به قبل از سال بود و الان که برگشت، شورای نگهبان از جهت محتوایی وارد کرد و یک ایراد ترجمه، ایراد جدید اصل ۱۵ قانون اساسی و ایراد خلاف شرع از سوی آقایان فقها درباره آن مطرح شد. طبیعتا شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی و شرع باید اظهارنظر کند و تابع فضای سیاسی و مطالب گفته شده نیست. او در مورد نامه‌ای که گفته می‌شود رئیس‌جمهوری به آیت‌الله جنتی برای تصویب زودتر لوایح نوشته است نیز گفت: چون نامه از آن طرف بوده است، من نمی‌خواهم تایید یا رد کنم و موضع‌گیری خاصی ندارم. اما معمولا مکاتبات و مراودات این گونه‌ای از طرف دولت یا حتی وزرا یا دستگاه اجرایی با شورای نگهبان است و مرتب معاونان پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور و وزرا نظراتشان را به‌صورت مکتوب برای شورای نگهبان ارسال می‌کنند. سخنگوی شورای نگهبان در مورد استانی شدن انتخابات نیز گفت: استانی شدن به آن شکلی که در مجلس ششم مطرح و بعد در مجالس هفتم و هشتم نیز به شکل‌هایی بیان شد مورد دو ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، نخست کاهش مشارکت مردم و دوم تشدید بحث‌های قومیتی بود. البته آقایان کمیسیون شوراها در سال جدید به شورای نگهبان آمدند و دوباره موضوع استانی شدن انتخابات مجلس را مطرح کردند و ما هم اشاره کردیم اگر طرح تدوینی این مشکلات را نداشته باشد، شورای نگهبان با نفس استانی شدن مخالف نیست. در واقع اگر بتوانند این اشکالات را برطرف کنند، اخیرا کمیسیون شوراها تدوین یک طرحی را شروع کرده و از کارشناسان ما نظرخواست تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

ایجاد جایگاه نخست‌وزیری

کدخدایی در مورد تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و ایجاد جایگاه نخست‌وزیری نیز گفت: به‌نظر من تفاوتی نمی‌کند که ما از ریاستی به نخست‌وزیری برویم. در این‌باره با آقایان هم صحبت کرده‌ام که مشکلی را حل نمی‌کند. در مورد کسانی که مدعی هستند قانون اساسی باید اصلاح شود و مجلس دوم و نخست‌وزیر داشته باشیم، عرض می‌کنم این اصلاحات معلوم نیست که به ما جواب دهد و وضعیت بهتر از حال حاضر شود. من هنوز ترجیحم این است که به اصل قانون اساسی تعرض نکنیم و دو چیز را حل کنیم؛ رفتارمان را عوض کنیم و همه ظرفیت‌های قانونی را به‌کار بگیریم و اگر اینها پاسخ نداد سراغ اصلاح قانون اساسی برویم.

ورود زنان به ورزشگاه

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: اگر مسوولان می‌توانند امکانات و تسهیلات را فراهم کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، به نظرم اشکالی نباید داشته باشد. او در این گفت‌وگو با بیان اینکه اصولا در حوزه اجتماعی نظرم این است که نباید قضیه را صفر تا صدی کنیم، افزود: مسائلی که مطرح می‌شود گاهی اوقات به‌راحتی می‌توان برای آن راهکار پیدا کرد. اگر ممنوعیت است آن را خوب تبیین و اعلام و از آن محکم دفاع کنیم، اگر ممنوعیت نیست، نباید نظر شخصی و سلیقه‌ای باشد و حق نداریم نظر شخصی خود را به جامعه و نهادها تحمیل کنیم، باید به‌دنبال راهکار باشیم.