این واکنش دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایران از شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری به‌دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن خبر داد. «محمدجواد ظریف» در توییتر خبر داده بود: «امروز ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد تا آمریکا را به‌دلیل اعمال مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه پاسخگو کند.»

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه از شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاع دارد و این شکایت را «بی‌اساس» می‌داند. در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا همچنین آمده است: «ما درنظر داریم که در دیوان بین‌المللی دادگستری با قدرت از ایالات‌متحده آمریکا دفاع کنیم.»

نیویورک‌تایمز درباره شکایت ایران نوشته است: «مشخص نیست که چرا ایران پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا را که در سال ۱۹۵۵ در تهران امضا شد، به‌عنوان پایه این شکایت برگزیده است. ایرانی‌ها بعد از اینکه ابتدائا این تحریم‌های هسته‌ای علیه آنها اعمال شد، در تلاش برای توقف آن به این پیمان متوسل نشده بودند.» هنوز دیوان دادگستری بین‌المللی تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین نکرده است.