یک روز پس از زلزله ۷/ ۵ ریشتری هرمزگان و زلزله ۹/ ۵ ریشتری که در عمق هشت کیلومتری زمین و در شهر «تازه‌آباد» مرکز شهرستان ثلاث باباجانی را لرزاند، بامداد دیروز هم سیرچ در استان کرمان لرزید؛ زمین‌لرزه ۸/ ۵ ریشتری که ساعت ۱:۰۹ بامداد دوشنبه رخ داد، براساس اخبار رسیده تا لحظه تدوین این گزارش، ۹۱ مصدوم بر جا گذاشت. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که کانون این لرزش در ۱۹ کیلومتری سیرچ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بود. سیرچ در ۶۰ کیلومتری شرق کرمان قرار دارد. خبرگزاری صداوسیما به نقل از محمد صابری مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که ۷۹ نفر هنگام فرار پس از زلزله در کرمان مصدوم و به بیمارستان‌های این شهرمنتقل شدند. سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری کرمان به «ایرنا» گفت زلزله ۸/ ۵ ریشتری بامداد دوشنبه در منطقه سیرج این استان موجب ترک‌خوردگی و تخریب برخی دیوارها ی قدیمی شد. رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم در گفت‌وگو با «ایرنا» از حضور 10 تیم ارزیاب این جمعیت در منطقه خبر داد. فلاح افزود: تا این لحظه هیچ گونه خسارتی به‌جز ترک‌خوردگی و ریزش چند دیوار خشتی، گلی و قدیمی در روستای چهار فرسخ گزارش نشده و برق این منطقه دوباره وصل شده است.

آمار تخریب‌ها در کرمانشاه

از سوی دیگر، زلزله ۹/ ۵ ریشتری «تازه‌آباد» استان کرمانشاه براساس آمار منتشر شده بیش از ۱۶۵ پس‌لرزه داشته که از این تعداد ۹۹ مورد بالای چهار ریشتر بوده است. فرهاد فروزی، مسوول شبکه لرزه نگاری کرمانشاه این خبر را به «ایرنا» اعلام کرد. به گفته او کانون اصلی این پس‌لرزه‌ها را ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی و شهرستان سرپل ذهاب بود. عادل شفیعی، معاون هلال احمر کرمانشاه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که این زلزله تاکنون کشته‌ای نداشته است. او گفت که تاکنون ۵۴ خانه تخریب شده‌اند. البته رضا خواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به «ایرنا» گفت: در اثر این زلزله ۸۰ واحد مسکونی در شهرستان‌های غربی استان دچار آسیب شده است. آمارها در این زمینه متفاوت است؛ هوشنگ بازوند، استاندار اعلام کرد که زلزله تازه‌آباد ۹۵۱ واحد مسکونی را تخریب یا دچار خسارت کرده است. او به «ایرنا» گفت: در این زلزله ۱۰۱ واحد مسکونی روستایی صد درصد تخریب شد و ۲۵۰ واحد دیگر نیز خسارت دیده که باید تعمیر شوند. همچنین ۶۰۰ واحد مسکونی شهری نیز در اثر زلزله امروز در شهرستان‌های غربی استان به‌خصوص شهرستان ثلاث باباجانی دچار خسارت شده است.

مصدومان

استاندار کرمانشاه همچنین آخرین آمار مصدومان زلزله را ۲۸۷ نفر اعلام کرد و گفت: هشت نفر از مصدومان هم‌اکنون در مراکز درمانی بستری هستند و مابقی آنها ترخیص شده‌اند. بازوند، وضعیت کنونی مناطق زلزله‌زده را عادی اعلام کرد و افزود: نیروهای امدادی هم‌اکنون در منطقه حضور دارند تا در صورت نیاز به مردم امداد رسانی کنند. او گفت: برق و آب آشامیدنی شهرستان‌های زلزله‌زده هم‌اکنون وصل است و جاده‌های ارتباطی منطقه نیز باز است. ۹ ماه پیش، زمین‌لرزه ۳/ ۷ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. در اثر زلزله ۲۱ آبان ۹۶ حدود ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به غرب کرمانشاه وارد شد که دولت تاکنون ۵ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در قالب‌های مختلف تامین اعتبار کرده است.