به گزارش «ایرنا» بهرام قاسمی با محکوم کردن اظهارات سخیف و بی‌پایه و اساس مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در جمع گروهی از آمریکایی - ایرانیان مقیم این کشور در کالیفرنیا اظهار کرد: «سخنرانی مزورانه و سخیف وزیرخارجه آمریکا در این جمع که صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود، بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی‌حد و حصر دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است.» قاسمی افزود: «این سخنان به وضوح مصداق بارز دخالت این کشور در امور داخلی ایران و دقیقا در راستای سیاست‌های دیر پای بی‌ثبات‌ساز و مخرب این کشور در منطقه ارزیابی می‌شود که ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است.»  سخنگوی وزارت امورخارجه به تزویر، فریبکاری و تناقض‌های بی‌شمار در اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه منافع مردم ایران و تروریست خواندن آنها و همچنین قرار دادن نام آنها در لیست کشورهایی که شهروندان آنها مشمول محدودیت و ممنوعیت ورود به آمریکا هستند از یکسو و طرح ادعاهای آکنده از فریب و نیرنگ و به نمایش گذاشتن نقش دروغین و ریاکارانه دوستی برای مردم ایران به سوابق طولانی مداخلات پرهزینه اما عبرت‌آموز دولت‌های مختلف آمریکا در امور داخلی ایران اشاره کرد و گفت: «هیچ ایرانی آزاده‌ای که دل در گرو سربلندی، عزت و تکریم ایران‌زمین و هویت شکوهمند ایرانی خود دارد، کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سرنگونی دولت مردمی و قانونی در سال ٣٢ شد، حمایت بی‌دریغ از تروریست‌های جنایتکار و گروه‌های تجزیه‌طلب وابسته، حمایت از صدام در تحمیل جنگ هشت ساله علیه ملت بزرگ ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس و ده‌ها اقدام و رفتار ضدایرانی دیگر از سوی دولت‌های آمریکا را فراموش نخواهد کرد.» به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا بامداد دیروز، دوشنبه، یکی دیگر از سخنرانی‌های ضدایرانی خود را در کتابخانه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان ایراد کرد.

این سخنرانی درحالی انجام شد که خبرگزاری «رویترز» یک روز قبل‌تر از فعال شدن طرحی در دولت آمریکا خبر داد که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌شده درباره جمهوری اسلامی با هدف ایجاد ناآرامی در ایران است. این کارزار قرار است با ارائه اطلاعاتی که «بعضا اغراق‌شده‌ هستند یا با آنچه پیش‌تر به‌صورت رسمی اعلام شده تناقض دارند»، از مسوولان جمهوری اسلامی تصویری تیره و سیاه ترسیم کند.»

تام کاتن، سناتور ضدایرانی قبل از سخنرانی پمپئو خطاب به حاضران گفت: «وقتی پمپئو با شما باشد، هیچ وقت تنها نمی‌مانید.»

کاتن مدعی شد او و پمپئو کسانی بوده‌اند که در کنگره آمریکا «توافقات جانبی» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کشف کرده‌اند. کاتن گفت که کنگره از برنامه‌های پمپئو علیه ایران حمایت می‌کند. بعد از سخنان کاتن، وزیرخارجه آمریکا برای سخنرانی روی سن حاضر شد و تلاش کرد تصویری سیاه از وضعیت ایران ترسیم کند. پمپئو مدعی شد امروز بسیاری از آمریکایی‌ها در داخل ایران بازداشت یا مفقود شده‌اند. او گفت دولت ترامپ سرسختانه تلاش می‌کند تا آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را به وطن برگرداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به تحریم مقام‌های ارشد ایران گفت: «ما از برخورد با حکومت ایران در بالاترین سطوح آن هراسی نداریم.» او گفت: «در زمینه سیاست خارجی، ماموریت حکومت برای صادر کردن ایدئولوژی انقلابی به تولید کارزار چنددهه‌ای خشونت و بی‌ثباتی در خارج از این کشور منجر شده است.» پمپئو مدعی شد: «شریکان ما در خاورمیانه از حملات سایبری ایران و رفتارهای تهدیدکننده این کشور در آب‌های خلیج‌فارس به ستوه آمده‌اند. در واقع، متحدان اروپایی ما هم از تروریسم مورد حمایت حکومت ایران مصون نیستند.» پمپئو در ادامه تصریح کرد: «درحال‌حاضر، ایالات‌متحده به یک کارزار مالی و دیپلماتیک برای قطع منابع مالی مورد استفاده حکومت ایران برای غنی کردن خودش و حمایت از نابودی و مرگ رو آورده است.»

او گفت: «تعهد داریم بیشترین فشار را بر حکومت برای جلوگیری از تولید ثروت و انتقال آن اعمال کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. هسته این کارزار را اعمال مجدد تحریم‌ها علیه بخش انرژی و بانکی ایران تشکیل می‌دهد. تمرکز ما همکاری با کشورهای واردکننده نفت‌خام ایران برای رساندن این واردات به کمترین مقدار و نزدیک صفر تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) است.» پمپئو اضافه کرد: «ما از همه کشورها -تمام کشورهایی که از رفتارهای مخرب جمهوری اسلامی به تنگ آمده‌اند- می‌خواهیم به کارزار فشار ما بپیوندند.»  او گفت: «چهل سال است که مردم ایران از رهبرانشان شنیده‌اند که آمریکا شیطان بزرگ است. تصور نمی‌کنیم آنها دیگر علاقه‌ای به شنیدن اخبار جعلی داشته باشند.» او سپس به تشریح برنامه دولت ترامپ برای راه‌اندازی جنگ نرم علیه ایران پرداخت و گفت دولت آمریکا درحال راه‌اندازی یک کانال ۲۴ ساعته فارسی‌زبان برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و فعالیت در فضای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی است. پمپئو در ادامه اظهاراتش تقسیم‌بندی میانه‌رو-تندرو در ایران را رد کرد و گفت: «برخی نگران هستند مقابله با جمهوری اسلامی به میانه‌روها لطمه می‌زند، این به اصطلاح میانه‌روها در ایران، هنوز انقلابیون اسلامی با اهداف ضدآمریکایی و غرب‌ستیزانه هستند.» وی مدعی شد توافق هسته‌ای نتوانست مقام‌های ایران را میانه‌رو کند. پمپئو گفت دولت ترامپ از تمامی فرصت‌ها برای مطرح کردن «تخلفات حقوق بشری ایران» استفاده خواهد کرد. وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «همان‌طور که ترامپ گفته ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما شاهد تغییرات ملموس، قابل اثبات و ادامه‌دار در سیاست‌های تهران باشیم.»

پمپئو در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آشتی با ایران در چه شرایطی ممکن است، گفت: «این همیشه ممکن است. رئیس‌جمهور [ترامپ] این را روشن کرده که این را [گفت‌وگو با ایران را] دوست دارد و از آن استقبال می‌کند.»  یک خبرنگار آمریکایی فاش کرد اکثریت کسانی که به‌عنوان ایرانیان آمریکا در نشست وزیرخارجه این کشور با ایرانیان شرکت کردند، آمریکایی بودند. همزمان «لورا روزن»، خبرنگار المانیتور در توییتی نوشت: «سخنرانی که امروز پمپئو با نام سخنرانی درجمع ایرانیان مقیم کالیفرنیا انجام داد؛ تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد شرکت‌کننده در آن ایرانی-آمریکایی‌ها بودند و بقیه آمریکایی‌های جمهوری‌خواه بوده‌اند.»