به گزارش اعتدال، شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید: «صرف‌نظر از اینکه انگیزه ترامپ چه بوده، ما یک کار را انجام داده‌ایم: یک کشور که خواستار تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای است از طریق توییتر پیامی را از سوی رئیس‌جمهوری ما می‌بیند که سراسر طعنه، تحقیر و مورد شماتت قرار گرفتن است.»

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: «ترامپ اندکی پیش از مذاکره با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی او را «مرد کوچک موشکی» خواند و گفت که دکمه هسته‌ای که دست آمریکاست بسیار بزرگ‌تر از دکمه کره‌شمالی است. ترس کره‌شمالی از این موضوع و بروز جنگ احتمالی سبب شد تا اون با برگزاری نشست با ترامپ موافقت کند. به‌نظر می‌رسد ترامپ فکر می‌کند این روش روی روحانی و سایر مقام‌های ایرانی نیز تاثیر مشابهی خواهد داشت. با این حال دیپلماسی توییتری ترامپ یک رویکرد قاطع و درست برای عرصه ژئوپلیتیک نیست. پرسش این است اگر روحانی و سایر مقام‌های ایرانی واکنش مشابه کیم را نشان ندهند چه می‌شود؟ اگر تهدیدات آمریکا از سوی ایران جدی تلقی نشود، واشنگتن در گام بعدی چه خواهد کرد؟ دیپلماسی، خیابانی یک‌طرفه نیست، بلکه واکنش طرف مقابل نیز اهمیت دارد. شما نمی‌توانید یک روش را برای تمام شرایط به کار ببرید.»

مسیر اشتباه ترامپ

روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» نیز در انتقاد از ترامپ و توییت‌های اخیر او خطاب به روحانی می‌نویسد: «او در مسیر اشتباهی گام برمی‌دارد. ترامپ این الگو را برای سایر مخالفانش نیز به‌کار برد. هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ را متهم کرد که «عروسک خیمه شب بازی روسیه» است ترامپ اما گفت نه تو عروسک هستی. تحقیر ترامپ در هلسینکی توسط پوتین رئیس‌جمهوری روسیه موید گفته‌های کلینتون بود. اکنون لفاظی ترامپ در برابر ایران نیز در راستای مشابهی است. روحانی گفت که جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها خواهد بود. ترامپ به وضوح از این گفته خشمگین شده است. او همچنین در مورد دیدار با پوتین حمایتی کسب نکرده است. هیچ‌کس نمی‌داند پشت درهای بسته چه گذشته است. آنچه مردم می‌دانند آن است که ترامپ ارزیابی‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره پوتین و تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا را نادیده گرفته است. رئیس سابق سیا موضع ترامپ در قبال پوتین را «خائنانه» خوانده است. در نتیجه، ترامپ سعی کرد با توییت علیه روحانی موضوع را تغییر داده و افکار عمومی را از مساله دیدار خود با پوتین و مسائل پیرامون آن منحرف سازد.» این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که مشکل اساسی برای ترامپ آن است که اعتبار تهدیدهای او کاهش می‌یابند. این روزنامه می‌نویسد: «در طول یک سال گذشته او که روزگاری «کیم‌جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی را مرد کوچک موشکی خوانده بود در نهایت به او مشروعیت بخشید؛ آن هم با مذاکره با این رهبر.»

ترامپ از تبعات رفتارش آگاه نیست

سایت «نیوز» استرالیا نیز با طرح این پرسش که «چرا ترامپ توییت «بهت‌آوری» را علیه ایران منتشر کرد»؟ می‌نویسد: «دونالد ترامپ دقیقا می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. با این حال، او از تبعات کارهای خود آگاه نیست. چه چیزی ترامپ را واداشته تا چنین توییتی را منتشر کند؟ آیا او مست بوده است؟ آیا درحال چرت زدن بوده است؟ آیا ملانیا در این باره تاثیرگذار بوده است؟! در اینجا چند موضوع وجود دارد: حسن روحانی تهدید کرده که ایران اجازه صادرات نفت به دیگر کشورها را نخواهد داد؛ اگر تحریم‌های آمریکا علیه تهران بر فروش نفت توسط آن کشور تاثیر منفی بگذارد. او همچنین مستقیما ترامپ را تهدید کرد و هشدار داد که جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها خواهد بود. ترامپ همچنین نیازمند پرت کردن حواس دیگران از نشست هلسینکی با پوتین در هفته گذشته است.»

این سایت در ادامه می‌نویسد: «اما چرا تاکتیک ترامپ در مورد کیم درباره تهران جواب نمی‌دهد؟ چون ایران کره‌شمالی نیست. وضعیت خاورمیانه نیز با شبه‌جزیره کره تفاوت دارد. در زمان برگزاری نشست میان ترامپ و اون، کره‌شمالی از لحاظ اقتصادی به وسیله تحریم‌ها و از نظر سیاسی کاملا منزوی شده بود. چین در این میان نقشی کم‌نظیر داشت. با این حال، ایران قدرت و نفوذ بیشتری در مقایسه با کره‌شمالی دارد؛ به‌خصوص از طریق شبه نظامیان مورد حمایتش در سوریه، ‌عراق و یمن. یکی دیگر از مشکلات ترامپ آن است که تهدیدات او روز به روز بیشتر اعتبار خود را از دست می‌دهند. در مورد کره‌شمالی او گفته بود که دکمه هسته‌ای بزرگ‌تری دارد با این حال، بعدا او کیم‌جونگ‌اون را دارای شخصیتی عالی و مردی بسیار با استعداد توصیف کرد.»

با نزدیک‌تر شدن ابر سیاه تحریم‌ها، تهدیدات روحانی و ترامپ عملی می‌شود؟ الاخبار نیز نوشت: آنچه معمولا مسوولان نظامی ایران تکرار می‌کردند، این بار از زبان حسن روحانی مطرح شد؛ پیامی که خود به تنهایی نشان‌دهنده میزان آمادگی ایران در برابر فشارهای آمریکا است که بر هدف خود یعنی تغییر نظام ایران اصرار دارد. این روزنامه عرب زبان ادامه داد: مسوولان در تهران مانند کسی رفتار می‌کنند که ابر سیاهی را می‌بینند که درحال نزدیک شدن است. این حال ایرانی‌ها است، همزمان با نزدیک شدن زمان اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا. حساسیت و بحرانی بودن این شرایط مسوولان ایران را بر آن داشته است تا سقف به چالش کشیدن فشارهای آمریکا را بالا ببرند، نه برعکس، یعنی به نحوی صحبت می‌کنند که فشارهای آمریکا بیش از توانایی آنها جلوه نکند.

باید دید آیا این یک تهدید است برای ایرانی‌ها تا بدانند آمریکا مهیای مقابله است یا نه. اما جدیت حمله آمریکا بر تحرکات این دولت تاکید می‌کند که براساس آن، استراتژی جدید این دولت در قبال ایران بر کسی پوشیده نیست و می‌کوشد به فشارهای خود بر تهران ادامه دهد تا با اعمال تحریم‌های تازه بر اقتصاد ایران، شکافی داخلی در آن ایجاد شود. در همین رابطه، با اینکه اقدام پمپئو برای دیدار با معارضان ایرانی در خارج از این کشور بر ادعای تهران در مورد تلاش آمریکا برای تغییر نظام ایران صحه می‌گذارد؛ اما به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ هم واهمه‌ای ندارد که مستقیما اعلام کند هدف آن براندازی نظام ایران است. با این حال، همچنان از اصطلاح «تغییر رفتار» ایران استفاده می‌کند.