موافقت با فوریت طرح کاهش مدت بازداشت موقت

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز پارلمان، نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی مدت زمان بازداشت موقت کاهش می‌یابد.

ارسال گزارش تفحص از صندوق فرهنگیان به قوه‌قضائیه

همچنین دیروز امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از ارائه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه به قوه‌قضائیه خبر داد و گفت: طبق این گزارش ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابعی که حیف و میل شده برگردانده می‌شود. به گزارش «ایرنا» خجسته با اشاره به پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: در جریان بررسی پرونده بنیاد شهید ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه مشکوک‌الوصول در بانک دی احصا شد که با پیگیری و مداومت این موضوع هم برای بررسی به قوه‌قضائیه ارسال شد. نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به ۲۰ ماه مکاتبات مستمر با قوه‌قضائیه درباره این پرونده اضافه کرد: پرونده بنیاد شهید در شعبه ویژه مورد رسیدگی قرار گرفته است و در آینده نزدیک تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و بانک دی در قوه‌قضائیه تعیین تکلیف می‌شود.عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها با بیان اینکه پنج خانواده محور اصلی واردات غیرقانونی خودرو به کشور هستند، گفت: این خانواده‌ها با هماهنگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دست به واردات غیرقانونی زده‌اند.

تحقیق و تفحص از ارز دولتی در مجلس کلید خورد

در خبری دیگر سیدفرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تقدیم تقاضای تحقیق و تفحص از ارز دولتی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. موسوی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بعد از اینکه دولت تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کنترل بازار تخصیص دهد و صادرکننده‌ها را ملزم کرد ارز دریافتی خود را در سامانه نیما قرار دهند، اخبار نگران‌کننده‌ای منتشر شد و در شرایطی که باید آرامش در کشور ایجاد شود نوعی اضطراب حاکم شد. به گفته موسوی، بر همین اساس ما تقاضای تحقیق و تفحصی را با همکاران تقدیم مجلس کردیم تا ببینیم چه میزان صادرات بوده، چه میزان مشمول اظهار در سامانه نیما بوده است؛ میزان ارزی که از طریق سامانه نیما عرضه شده با چه سازوکاری به درخواست‌کنندگان ارائه شده؛ به چه کالاها و اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص یافته و با چه سازوکاری نظارت می‌شود تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و چه میزان کالا به کشور وارد شده است.

پالرمو «کان‌ لم یکن» نشد

همچنین دیروز غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد که نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام به معنی پایان روند قانونی برای پالرمو نیست. مصباحی‌مقدم با بیان اینکه این نامه به معنی «کان‌ لم یکن» شدن لایحه پالرمو نیست، توضیح داد: این به معنای آن است که مجلس اگر می‌خواهد این لایحه را تصویب کند باید ملاحظاتی داشته و این ملاحظات را رعایت کند. اگر این ملاحظات اعمال شد که کار در مجلس تمام می‌شود اما اگر این ملاحظات اعمال نشود و بعد به شورای نگهبان فرستاده شود چون شورای نگهبان قبلا از مصوبه مجلس باخبر بوده، می‌تواند ایرادات مجمع تشخیص را تحت‌عنوان اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مجلس منتقل کند و از مجلس مطالبه کند که این ایرادات را برطرف کند. اگر مجلس این ایرادات را برطرف کرد که نتیجه خوبی در پی خواهد داشت، اما اگر مشکلات را برطرف نکنند به این معنا است که مجلس بر موضع خود اصرار دارد.

واکنش عارف به طرح سوال از رئیس‌جمهور

خبر دیگر آنکه دیروز محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی که چرا طرح سوال از رئیس‌جمهور از دستور کار مجلس خارج شد، گفت: طرح سوال از هر مقامی طبق قانون اساسی حق است و در هر شرایطی که مجلس تشخیص بدهد از این حق استفاده خواهد کرد. او تصریح کرد: سوال از رئیس‌جمهور به‌طور طبیعی یک معنای سیاسی پیدا می‌کند و اگر سوال سیاسی شود ممکن است کارکرد اقتصادی و تخصصی خود را از دست بدهد. عارف توضیح داد: سوال از رئیس‌جمهور منعی ندارد، به شرط اینکه رفتار و کردار ما باعث نشود تلقی جامعه، سیاسی بودن سوال باشد. او پیشنهاد کرد که بهتر است در وهله اول سوال‌های اقتصادی به‌صورت تخصصی از وزرا پرسیده شود و چنانچه وزیر پاسخگو نبود یا به هر دلیل از پس سوال برنیامد از رئیس‌جمهور سوال شود.

ترخیص باقیمانده خودروهای واردات غیرمجاز ممنوع شد

روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران: گمرک ترخیص باقیمانده خودروهای واردات غیرمجاز را ممنوع اعلام کرد.گمرک در نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام کرد از ترخیص خودروهای باقیمانده از ۶۴۸۱ دستگاه خودروی واردات غیرمجاز خودداری کنند.بر این اساس مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در نامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد که با عنایت به دستور اکید ریاست‌جمهوری مبنی‌بر جلوگیری از ترخیص خودروهای باقیمانده مشمول پرونده ورود غیرمجاز تعداد ۶۴۸۱ دستگاه خودروی سواری و ارسال اطلاعات خودروهای ترخیص‌شده برای اقدامات قانونی به مراجع ذی‌ربط، مقتضی است دستور فرمایید از ترخیص خودروهای مربوطه خودداری شود.

تصویب ۱۱۲ فقره قانون در دو سال اول مجلس دهم

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از تصویب ۱۱۲ فقره قانون در دو سال اول مجلس دهم خبر داد و گفت که از این میان ۲۱ فقره قانون نیازمند تصویب آیین‌نامه اجرایی است. همچنین سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از دیدار اعضای این فراکسیون با رئیس‌جمهوری خبر داد.مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: فراکسیون مستقلین درخواستی برای دیدار با رئیس‌جمهور ارائه کرده که بر این اساس قرار است این دیدار هفته آینده انجام شود.