وی در جلسه روز گذشته که با حضور جانشین فرمانده ناجا و دادستان تهران در مقر پلیس آگاهی تهران برگزار شد، همچنین از بازداشت ۱۳ نفر در رابطه با تخلفات اخیر اقتصادی در کشور خبر داد و گفت: در مجموع با اقدامات انجام شده برای استیفای حق مردم از بیت‌المال و شناسایی مجرمان و متخلفان تاکنون ۱۳ نفر در این خصوص بازداشت شده‌اند که از این تعداد پنج نفر درباره ثبت‌سفارش و چند نفر درخصوص توزیع ارز برای کنترل بازار دستگیر شدند که در این بین فردی که به‌عنوان عامل بانک مرکزی اقدام به دریافت ارز کرده در حالی که صراف نبوده به همراه همکارش نیز بازداشت شده است.

به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: همچنین دو نفر از صرافان که مجوز داشته‌اند، اما مرتکب تخلفاتی نیز شده بودند بازداشت شدند. دو صرافی که ارز را گرفته و موظف بودند که برای کنترل بازار ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند به ازای ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان کارت ملی افراد را اجاره کرده و این کارت را خودشان دریافت کرده و بخشی را در بازار توزیع کردند و بخشی را نیز توزیع نکردند که در این زمینه علاوه‌بر این افراد، سه تن از دلالان مرتبط با این صرافی‌ها نیز بازداشت شدند. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه تعدادی از افراد مرتبط با ثبت‌سفارش کالا نیز تحت تعقیب قرار گرفتند، تصریح کرد: در سه ماه امسال و از همان تاریخی که بنا شد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اختصاص یابد بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز برای این منظور تخصیص پیدا کرده است که در این رابطه افرادی در مظان اتهام قرار گرفتند که وضعیت آنان در حال بررسی است و به مواردی هم رسیدیم، اما چون در مرحله تحقیقات هستیم نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم اما اجمالا باید بگویم که تخلف صورت گرفته و برخی کالایی را وارد کرده اما میزان واردات با ارزی که دریافت کرده‌اند متناسب نبوده است. برخی دیگر ارز را دریافت کرده اما آن را با مشخصات و برند دیگری وارد کردند که تحقیقات در این زمینه نیز ادامه دارد.

سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: تا این لحظه ۵۸ شرکت در زمینه ثبت‌سفارش تخلف داشتند که پرونده‌شان یا در مرحله تحقیقات ابتدایی است یا در اختیار بازپرس قرار دارد و پیگیری‌ها در مورد آنها ادامه دارد.

پرونده واردات موبایل

محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به واردات موبایل اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ شرکت در این زمینه شناسایی شده و برخی از آنها نیز تخلف خود را پذیرفتند. همچنین به شکل رندومی و با دستور قضایی از برخی از این شرکت‌ها و فروشندگان تحقیق شده و مشخص شد که برخی از آنها برای محصولات خود فاکتور صوری صادر کرده‌اند و افرادی که فاکتور برایشان صادر شده اصلا اطلاعی از آن نداشتند. محسنی‌اژه‌ای افزود: در زمینه واردات تلفن همراه باید این موارد در سامانه‌ای به نام نیما به ثبت می‌رسید اما بخش قابل‌توجهی از این موارد در این سامانه به ثبت نرسیده است.

احضار مدیرعامل شستا

وی همچنین از بررسی و تحقیق از شرکت‌های وابسته به شستا خبر داد و گفت: مدیرعامل شستا نیز احضار شده و مورد تحقیق قرار گرفت، او نسبت به برخی موارد بی‌اطلاع بود اما قول داد که برود و در این زمینه تحقیق کند. از طرف دیگر ما به تحقیقات وی اکتفا نخواهیم کرد و خودمان نیز بررسی‌هایمان را در این زمینه انجام خواهیم داد.معاون اول قوه‌قضائیه به پرونده وحید مظلومین که در رسانه‌ها به سلطان سکه مشهور است، اشاره کرد و با بیان اینکه در این زمینه تمام توان خود را پای کار آوردیم، گفت: حتی قاضی ویژه‌ای نیز در این زمینه شبانه‌روز در حال رسیدگی به مساله است. همچنین به گزارش میزان محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا برای بانک مرکزی پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شده است یا نه گفت: اگر منظور پرونده قضایی و ثبت کیفری است، خیر؛ اما درحال تحقیق از آنها هستیم. درخصوص افرادی که دستگیر شده‌اند عده‌ای به تعبیری می‌گویند که اینها لیدر هستند؛ مثلا فردی که اکنون بازداشت شده است، هم با گروه کنونی و هم با گروه سال‌های ۹۲ و ۹۳ ارتباط داشته است؛ بنابراین اینها یک تعدادی زیرشاخه دارند که برایشان کارگزاری می‌کردند. مثلا فردی بوده است که چند زیرشاخه داشته است؛ یعنی مثلا یک نفر بوده است که فقط حساب باز می‌کرده یا فردی بوده که کارش این بوده است که فقط دلار یا سکه را بگیرد و به فرد دیگری تحویل دهد و یکی بوده است که فقط اینها را تحویل می‌گرفته است؛ یا کسانی بوده‌اند که به نام آن‌ها حساب بانکی باز شده است و خودشان از گردش حساب اطلاع نداشته‌اند. مثلا ۸۰۰ میلیارد در حساب یک نفر بوده است و خودش خبر نداشته و می‌گوید: من دسته چک داشتم و چک سفید امضا داده‌ام؛ یا اصلا خبر نداشته است که این چک چه می‌شود یا برخی کارت بانکی خود را با رمزش در اختیار دیگران قرار می‌دادند؛ لذا براساس تحقیقات امروز رصد کردیم که شماره حساب بازکننده حساب درکارتش نیامده است و پیامک گردش‌های مالی به‌شماره موبایل سرشاخه این گروه‌ها می‌رفته است؛ یعنی صاحب حساب از گردش پولی حساب خود اطلاع نداشته است؛ لذا در این موضوعات سرشبکه و لیدر داشته‌ایم.

تعداد ممنوع‌الخروجی‌ها

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره افرادی که ممنوع‌الخروج شده‌اند نیز گفت: تاکنون بیش از ۵۰ نفر ممنوع‌الخروج شده‌اند که البته ممکن است برخی از افراد تنها در مظان اتهام باشند و بعد از تکمیل تحقیقات مشخص شود که جرمی مرتکب نشده‌اند، اما در حال حاضر این تعداد نفر ممنوع‌الخروج هستند.

بازداشت یک زن در پرونده واردات خودرو

ازسوی دیگر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز روز گذشته درخصوص پرونده‌های قضایی با موضوع مفاسد اقتصادی با اشاره به محکومیت متهمان یک پرونده مهم اقتصادی گفت: دو متهم اصلی این پرونده به پانزده سال حبس و رد مال به میزان ۸۵۹ میلیارد تومان و ۲۶ میلیون یورو محکوم شده‌اند و جالب توجه این است که مبلغ فوق صرفا نیمی از رد مال است؛ چراکه نیمی دیگر در مرحله رسیدگی مسترد شده بود.جعفری دولت‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش، به یک پرونده ارزی اشاره کرد و افزود: براساس گزارش پلیس و بررسی‌های دادستانی، دلالان و تعدادی از صرافان براساس کارت‌های ملی افراد و به نام آنان ارز دولتی دریافت و سپس به نرخ آزاد فروخته‌اند و حسب گزارش پلیس ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کارت ملی توسط این افراد مورد استفاده قرار گرفته است که تاکنون از تعدادی صرافان و دلالان تحقیق به عمل آمده است. وی افزود: برای مثال در یک مورد، دلالی با استفاده از پانزده فقره کارت ملی دیگران ۶۰میلیون‌دلار ارز دریافتی از این طریق را در بازار آزاد فروخته اماسه میلیون تومان به‌عنوان حق‌الزحمه به دارندگان کارت‌ها پرداخت کرده است.همچنین به گزارش «ایسنا» دادستان تهران درخصوص عملکرد دادسرای تهران در پرونده‌ مربوط به واردات خودرو اظهار داشت: یکی از متهمان که زن است، پیش از تشکیل پرونده قضایی از کشور خارج شده و سه متهم روز پنج‌شنبه گذشته (۲۸/ ۴/ ۱۳۹۷) و دو متهم دیگر روز یکشنبه (۳۱/ ۴/ ۹۷) دستگیر شده‌اند.دادستان تهران درباره تشابه دو زن در پرونده نوسانات ارزی اخیر نیز گفت: فرشته تنگستانی قبل از آغاز تحقیقات از کشور خارج شده اما خانمی که در ثبت‌سفارش سمت داشت هم‌اکنون در بازداشت است. وی درباره اینکه آیا فرشته تنگستانی هنگام خروج از کشور ممنوع‌الخروج نشده بود، گفت: زمانی که تحقیقات در مورد این خانم آغاز شد،‌ این فرد در کشور نبود.