آخرین موضع ترامپ درباره مذاکره با ایران

ایران، کره‌شمالی نیست

سردار جعفری در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشت: «آقای ترامپ، ایران، کره‌شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی تاکید کرد: «بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی(ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسوولان خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.» فرمانده سپاه افزود: «مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران هم سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه کرده‌اند.» او همچنین ترامپ را یک رئیس‌جمهور غیرحرفه‌ای در عرصه سیاست توصیف کرد که در عوض سیاستمداری و سیاست‌ورزی، همان راه و رسم گذشته تجارت مبتذل خود را دنبال کرده و با الفبای مبارزه و آزادی‌خواهی ملت‌ها به کلی بیگانه‌ است.  فرمانده سپاه تاکید کرد: «روسای جمهور سابق آمریکا که یا نظامی بودند یا سیاسی، خیلی بهتر از شما می‌دانستند و یا آموختند که ایران و ایرانی قابل تهدید نیست و در برابر هر نوع تهدید و فشار بیگانگان متحد و یکدل می‌شوند.»

 همچنین این مقام نظامی ایران در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت کنند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاهتان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای‌جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید.»

ترامپ: ایران به‌زودی با ما گفت‌وگو می‌کند!

این در شرایطی است که ترامپ بار دیگر پس از این واکنش‌ها با تکرار ادعاهایش در یک گردهمایی سیاسی در شهر تمپا در فلوریدا گفت: «احساس من این است که آنها به‌زودی با ما صحبت خواهند کرد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در ایالت فلوریدا با اشاره به اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه مایل است با ایران بدون پیش‌شرط مذاکره کند، گفت: «من احساس می‌کنم که آنها به‌زودی با ما وارد گفت‌وگو خواهند شد. شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.» رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «امیدوارم که کار با ایران خوب پیش برود. آنها درحال‌حاضر مشکلات زیادی دارند. امیدوارم که کار خوب پیش برود و احساس من این است که آنها خیلی زود با ما مذاکره می‌کنند.»

حمایت وزارت‌خارجه آمریکا از مذاکره با ایران

همچنین هدر نائورت، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پمپئو به‌طور خاص از مذاکره با ایرانی‌ها به‌صورت «بدون پیش‌شرط» حمایت می‌کند، از به‌کار بردن عبارت «بدون پیش‌شرط» خودداری کرد و گفت: «واشنگتن می‌خواهد شاهد تغییراتی در رفتار ایران باشد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد: «مایک پمپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا پیش‌تر نیز گفته که ترامپ می‌خواهد برای حل مسائل با رهبران بین‌المللی از جمله مقامات ایرانی ملاقات کند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا ادامه داد: «با این حال، موضوع مهم این است که ما مایل باشیم بنشینیم و مذاکره کنیم.»

ظریف: تحریم و تهدید جواب نمی‌دهد

از دیگر سو در نخستین واکنش‌های رسمی از سوی دستگاه دیپلماسی ایران، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه به درخواست جدید ترامپ پاسخ دادند. ظریف، درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفت که «گفت‌وگو نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است. سخنگوی این وزارتخانه نیز با تکرار همین موضع گفت منطق جمهوری اسلامی منطق گفت‌وگو و تعامل است. ظریف در توییتی در این رابطه نوشت: «آمریکا می‌تواند صرفا خودش را به‌خاطر خروج از توافق و ترک میز مذاکره مورد سرزنش قرار دهد.»

گفت‌وگو نیازمند احترام متقابل است

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه منطق جمهوری اسلامی ایران، منطق گفت‌وگو و تعامل است، تاکید کرد منطق گفت‌وگو و تعامل نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است. به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی، درخصوص سخنان جدید رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر اعلام آمادگی بدون پیش‌شرط برای گفت‌وگو با ایران، گفت: «باید ببینیم آیا رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از سرخوردگی از لفاظی‌های بی‌حاصل، با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد یا خیر، گرچه اظهارات بعدی وزیرخارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان‌دهنده سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا است.» وی اظهار کرد: «پیشنهاد گفت‌وگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می‌شود که دولت ایالات‌متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و برخلاف تمام موازین بین‌المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا به مردم ایران تحمیل کرده است. جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفت‌وگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد، به آن پایبند می‌ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می‌تواند چنین ادعایی بکند؟»

شرط مذاکره، توقف جنگ اقتصادی

از دیگرسو حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران، شرط مذاکره با آمریکا را «توقف جنگ اقتصادی» برشمرد که ترامپ علیه ایران آغاز کرده است. در یادداشت توییتری حسام‌‌الدین آشنا آمده است: «به‌نظر می‌رسد@JZarif (محمدجواد ظریف) می‌گوید که عبور شما از برجام با ادعای مذاکرات بدون پیش‌شرط منافات دارد. شما با اعلام بازگشت تحریم‌ها، جنگی اقتصادی را علیه ما آغاز کردید، این جنگ را متوقف کنید، آنگاه درخواست مذاکره کنید. «بدون پیش‌شرط» یعنی «بدون اعمال تحریم.»

تصمیم در مورد مذاکره با شورای عالی امنیت ملی است

همزمان مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص بحث مذاکره با آمریکا گفت: «اگر قرار باشد مذاکره‌ای با آمریکا بشود یا نشود شورای‌عالی امنیت ملی باید تصمیم بگیرد.»

بررسی موضوع مذاکره با آمریکا در مجلس

از دیگرسو سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزیر خارجه در جلسه هفته آینده این کمیسیون برای بررسی آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل خبر داد. از دیگرسو ژان ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه ضمن تاکید بر اینکه برجام با خروج آمریکا از بین نرفته است در زمینه پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دیدار و مذاکره با ایران گفت به‌نظر می‌رسد ترامپ همان رفتاری را که با کره‌شمالی داشت، با ایران در پیش گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس، لودریان با اشاره به دیدار رهبر کره‌شمالی با ترامپ پس از تنش‌های شدید لفظی میان سران آمریکا و کره‌شمالی گفت که ترامپ حمله می‌کند، سختگیری می‌کند و پیشنهاد مذاکره هم می‌دهد.