آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است سه‌شنبه ۹ مرداد صنف تعمیرکاران خودروهای سنگین و صاحبان کارگاه‌های کوچک تولید قطعات خودرو به‌دلیل رکود سفارشات، قطعی برق، بیمه، مالیات و گرانی مواد اولیه در شهرک صنعتی امیرکبیر تجمع کردند. روز چهارشنبه نیز گروهی حدوداً ۲۰۰ نفره با اقداماتی فراقانونی در شهرک صنعتی امیرکبیر تجمع کرده و ضمن ایجاد اخلال در فرآیند فعالیت کسبه منطقه باعث اختلال در تردد خودروهای خیابان امام‌خمینی(ره) شدند که با کنترل نیروی انتظامی این تجمع پس از ساعتی به پایان رسید.

همزمان با اتفاقات اصفهان، مشهد نیز روز پنج‌شنبه صحنه برخی اعتراض‌ها بود و گروهی از مردم در اعتراض به وضعیت اقتصادی در میدان شهدا تجمع کردند. در پی این اعتراضات سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا (ع) در بین معترضان حضور یافت و مردم نیز گلایه‌هایشان را با وی در میان گذاشتند. به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از مردم شیراز هم روز پنج‌شنبه در اعتراض به گرانی‌ها در چهارراه زند و خیابان توحید (داریوش) تجمع کردند. همچنین به گزارش «ایرنا» تجمع‌کنندگان در پی فراخوان مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی در این مکان گردهم آمدند. پیش از این، عصر سه‌شنبه نهم مردادماه جاری نیز خیابان ملاصدرا شیراز صحنه برپایی تجمع برخی افراد بود که به گفته ‌هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیشتر شعارهای آنها ساختارشکنانه بود و شعارهای اندکی در اعتراض به گرانی سر داده شد.

در همین راستا، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اعلام خبری مبنی بر پایان اعتراضات مردمی در شیراز، گفت: تا جایی که مطلع هستم تعدادی از مردم روز پنج‌شنبه در شیراز جمع شدند و شعارهایی هم دادند، اما من نشنیدم کسی را دستگیر کرده باشند یا کتک زده باشند یا برخورد امنیتی صورت گرفته باشد و رفتارها فقط جنبه کنترلی داشته است.  ازسوی دیگر به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عده‌ای نیز روز پنج‌شنبه در فلکه اول رجایی‌شهر کرج تجمع و اقدام به سر دادن شعارهایی کردند که با حضور به‌موقع نیروهای انتظامی و هوشیاری مردم خاتمه یافت. این تجمعات در ساری نیز برگزار شد و شماری از مردم ساری روز پنج‌شنبه در مقابل استانداری این شهرستان، بدون در دست داشتن پلاکارد به سر دادن شعار‌هایی با موضوع گرانی و وضعیت اقتصادی پرداختند. خبرگزاری فارس همچنین از تجمعی کوچک در خیابان انقلاب تهران در روز پنج‌شنبه خبر داده است. براساس گزارش‌ها تجمع پایتخت در مسیر چهار راه ولی‌عصر به سمت میدان امام حسین انجام و موجب ترافیک در این مناطق شد.

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری‌همدانی از دولت

همزمان با این اعتراضات روز پنج‌شنبه آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه‌ای درباره مسائل جاری از دولت و دستگاه قضایی انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از این بیانیه آمده است: ما بارها در جلسات خصوصی و عمومی این مشکلات را گوشزد کرده‌ایم، باز هم عرض می‌کنیم مردم از چند موضوع به‌شدت از مسوولان شکایت دارند. اول اینکه در مسائل اقتصادی با تورم شدید و بالا رفتن جهشی قیمت‌ها تهیه نیازهای اولیه زندگی برای آنها بسیار مشکل شده، می‌گویند گرچه تحریم‌های خارجی فشار بر اقتصاد ما وارد می‌کند، اما چنان نیست که راه‌حلی نداشته باشد. همچنین آنها معتقدند، تیم اقتصادی دولت ضعیف است. چه اصراری دارند که مشکلات به دست آنها حل شود؟ چرا این تیم ضعیف را عوض نمی‌کنند؟ چرا صاحب‌نظران باتجربه اقتصادی را فرا نمی‌خوانند؟ در ادامه این بیانیه آمده است: مردم از دستگاه قضایی نیز به شدت شکایت دارند. می‌گویند اگر آنها با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادی برخورد کنند این جرثومه‌های فساد به سرعت برچیده می‌شوند. باید ۱۰، ۲۰  نفر از آنها را سریع، یعنی حداکثر در یکی دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند . در بخش پایانی این بیانیه آمده است: به مردم عزیزمان این توصیه را دارم که آنها حق مطالبه حل مشکلاتشان را دارند ولی بدانند بدون انسجام داخلی و اتحاد همه گروه‌ها، مشکلات حل نمی‌شود. آنها که از خارج مردم را به آشوب دعوت می‌کنند، دشمنان قسم خورده ملت ایرانند و تشنه خون ما می‌باشند، هرگز نباید به شیطنت‌های آنها توجه کرد.

به گزارش «ایسنا» روز گذشته آیت‌الله نوری‌همدانی نیز با بیان اینکه بنده مکرر از مسوولان محترم اجرایی چه خصوصی چه عمومی نه‌تنها تذکر، بلکه خواهش کردم به وضع مردم رسیدگی کنید، گفت: مردم در رنج هستند. خیلی از مشکلات معیشتی ربطی به تحریم ندارد و با مدیریت صحیح و نظارت بر بازار و قیمت‌ها حل می‌شود.

واکنش وزیر کشور

در همین حال عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در واکنش به تجمعات اخیر در جلسه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از سطوح برخورد دشمن با ایران ایجاد تنش‌های اجتماعی است و فکر می‌کنند این موضوع می‌تواند در ایران اثرگذار باشد آنها فکر می‌کنند ۵۰ تا ۲۰۰ نفر در یک جا جمع بشوند اوضاع داخل کشور به هم می‌خورد، بعد آمدند در کشوری جلسه گذاشتند که بعد از این نظام چه کسی را بیاورند سرکار، در آن جلسه ۹۴ گروه آمدند و جالب آنکه همه خود را به‌عنوان جایگزین نظام معرفی کردند، از منافقین تروریست که صدها قتل کرده گرفته تا بقیه گروه‌های چند نفره فرسوده و مرتجع خود را جانشین مناسب می‌دانستند، اما آنها بدانند از این خبرها نیست این ملت ۴۰ سال مقاومت و ایستادگی نکرد تا چند مزدور و تروریست و خودفروخته برای آنها تصمیم بگیرند.