این دو مقام که عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا هستند، مخالفت چین با درخواست این کشور را ضربه‌ای به اقدامات دولت ترامپ برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای توصیف کرده‌اند. تیم‌هایی از آمریکا درحال مذاکره با کشورهای مختلف جهت مجاب کردن آنها به قطع واردات نفت از ایران تا ماه نوامبر هستند. چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار جهانی نفت و اولین وارد‌کننده نفت از ایران، قبلا اعلام کرده بود که با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است. آمار بلومبرگ نشان می‌دهد، پکن خرید نفت از ایران را از میزان ۲۶ درصد در ماه ژوئن به ۳۵ درصد در ماه جولای افزایش داده است.

علاوه بر چین، هند نیز تاکنون در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرده است. واردات نفت این کشور از ایران در ماه گذشته میلادی به بیشترین سطح خود رسید. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، واردات نفت هند از ایران در نتیجه افزایش خرید پالایشگاه‌های دولتی این کشور در آستانه اجرای تحریم‌های جدید آمریکا، در ماه جولای حدود ۳۰ درصد نسبت به ژوئن و ۸۵ درصد نسبت به جولای سال گذشته رشد کرد و به ۷۶۸ هزار بشکه در روز رسید. پالایشگاه‌های دولتی هند وارداتشان را از ایران در سال مالی

۲۰۱۸-۲۰۱۷ به‌دلیل اختلاف با دولت ایران بر سر توسعه میدان گازی «فرزاد بی» کاهش داده بودند. اما آنها تحت تاثیر تسهیلاتی که ایران برای حمل نفت قائل شده از آوریل حجم خریدشان را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. تهران به هند که دومین مشتری بزرگ این کشور پس از چین است، حمل رایگان و افزایش مدت اعتبار برای فروش نفت را عرضه کرده است. واردات نفت هند از ایران در فاصله آوریل تا جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد کرد و به حدود ۶۷۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید. اما خرید هند از ایران ممکن است در ماه اوت با اجرای تحریم‌های آمریکا کمتر شود. دو کشور ژاپن و کره‌جنوبی، به‌عنوان دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران در آسیا نیز موافقت خود را با دولت آمریکا برای کاهش خرید نفت اعلام کرده‌اند. دولت ترکیه اما تاکنون درخواست دولت ترامپ برای تحریم خرید نفت از ایران را نپذیرفته است.