در سوی دیگر ماجرا، شواهد حاکی از آن است که در مجلس بر سر این طرح سوال، اجماع وجود ندارد؛ گواه این مدعا، نخست انتقاد طراحان سوال از روحانی، از نمایندگانی است که این طرح را امضا نکرده‌اند و دوم، نمایندگانی هستند که از احتمال لغو طرح سوال از رئیس‌جمهور خبر داده‌اند.  از میان دولتی‌ها، آنکه طی دو روز اخیر، بیشترین واکنش را به اعلام وصول طرح سوال از روحانی نشان داده، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور است. او یک روز پس از اعلام وصول طرح - که پیش‌تر آن را غیرقانونی- خوانده بود، با اشاره به رویکرد مجلس نسبت به دولت گفت: «اینکه در مدت کوتاهی پنج سوال از  رئیس‌جمهوری مطرح شود جای تامل دارد.

آمادگی برای مناظره

همچنین براساس آنچه «ایلنا» خبر داده‌است، حسینعلی امیری، سوال از رئیس‌جمهور را بار دیگر خلاف قانون اساسی و خلاف قانون آیین‌نامه داخلی مجلس خواند و تاکید کرد: «برای آنچه اتفاق افتاده بنده حاضرم در تلویزیون مناظره کنم.» به گفته او، طرح سوال‌های متعدد از آقای رئیس‌جمهور، با هدف حل مشکل مردم و مملکت نیست و تنها انگیزه سیاسی دارد. او افزود: «سوال‌هایی که از آقای رئیس‌جمهور مطرح شده تکراری است و در صلاحیت وزارتخانه‌ها است. قانون عادی و قانون اساسی وظایف رئیس‌جمهور را مشخص کرده است.» در واکنش به این اظهارات امیری، مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و از طراحان اصلی طرح سوال از رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس آمادگی خود را برای مناظره با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد.  او همچنین اظهارات حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره انگیزه سوال‌کنندگان از حسن روحانی را رد کرد.

مذاکره با لاریجانی

از سوی دیگر جواد هروی، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایلنا» از مذاکره با علی لاریجانی درباره غیرقانونی بودن سوال از رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: «آنچه در مورد سوال از رئیس‌جمهور صورت گرفته کاری غیرحقوقی و حتی خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است و برای ما مبهم و غیرقابل پذیرش است. جواد هروی توضیح داد: «روندی که مجلس درخصوص سوال چهارم از رئیس‌جمهور طی کرده است، برخلاف رویه حقوقی است؛ زیرا زمانی که سوال چهارم از حد نصاب خارج شد، متاسفانه سوال‌کنندگان طریقی را پی گرفتند که بتوانند با انصراف انصراف‌دهندگان، این حد نصاب را کنار بگذارند و سوال را به اعلام وصول بکشانند.»

احتمال لغو سوال از رئیس‌جمهور

در این میان، دیروز بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید مجلس از احتمال لغو پیگیری طرح سوال از رئیس‌جمهور خبر داد. او در گفت‌وگو با «ایلنا» توضیح داد: «معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص طرح سوال از آقای روحانی گفتند که این اقدام غیرقانونی است، به همین دلیل امکان دارد برخی نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند و اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور تغییر پیدا کند.» پارسایی با بیان اینکه در وضعیت فعلی کشور هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید مقصر روحانی است، گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید سرمنشا مشکلات فعلی کشور روحانی است، همه در مشکلات سهم دارند، هر ۳ قوه مقصر هستند.»

انتقاد از نمایندگان تهران

همچنان‌ که گفته شد، در سوی دیگر طرح سوال از رئیس‌جمهور، طراحان به نمایندگانی که این طرح را امضا نکرده‌اند، منتقدند. نوک پیکان این انتقاد هم به سوی نمایندگان تهران نشانه رفته است. براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی از امضاکنندگان طرح سوال، با انتقاد از نمایندگان تهران گفت که در میان امضاکنندگان، نامی از نمایندگان اصلاح‌طلب تهران دیده نمی‌شود؛ همین امر موجب انتقاد یکی از طراحان این طرح شده است. البته این اظهارنظر، بی‌پاسخ نماند؛ برای نمونه می‌توان به توییت دو نماینده تهران یعنی محمدعلی وکیلی و بهروز نعمتی اشاره کرد. وکیلی در پیامی توییتری نوشت: «کاسبی سیاسی با مشکلات امروز مردم برای جریان رفوزه، دستاوردی نخواهد داشت، آماده‌ام پیرامون چرایی عدم امضای سوال از رئیس‌جمهور توسط نمایندگان تهران با آقایان ذوالنوری و حاجی‌دلیگانی در تلویزیون مناظره کنم.»  بهروز نعمتی، نماینده تهران و سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس هم در پاسخ به اینکه چرا طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا نکرد، خطاب به حاجی د‌لیگانی نوشت: «اگر شما کم هستید، ماهم بیاییم مثل شما شبانه‌روز چوب لای چرخ دولت بگذاریم.»

این دومین طرح سوال از رئیس‌جمهور در تاریخ پس از انقلاب است که در ادوار مجلس اعلام وصول می‌شود. پس از محمود احمدی‌نژاد، این بار حسن روحانی باید در مجلس پاسخگوی طرح سوالی باشد که درباره «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز»، «استمرار تحریم‌های بانکی»، «بیکاری»، «رکود اقتصادی» و «افزایش شتابان نرخ ارز» مطرح شده است.