قاسمی با تاکید بر این موضوع که به کرات اعلام کرده‌ایم که با کشورهای منطقه و حتی عربستان حاضر به گفت‌و‌گو هستیم، گفت: «به تمام کشورهایی که در مذاکرات خود اعلام آمادگی کردند که به‌عنوان میانجی میان ما و عربستان ایفای نقش کنند پاسخ منفی ندادیم و همواره گفته‌ایم که ما آماده هستیم اما از عربستانی که می‌شناسیم بعید می‌دانیم که چنین تمایلی داشته باشد.»

قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری «پانا» درباره اینکه آیا اخیرا کشوری برای میانجیگری میان ایران و عربستان درخواستی داشته یا خیر، توضیح داد: «با تماس‌هایی که با کشورهای عربی داشته‌ایم، هم شنیدیم و هم پاسخگو بودیم. برخی کشورهای عربی که به عربستان هم نزدیک هستند امروز تا حد زیادی با ما همراه هستند. در گذشته هم برداشت و تحلیل ما نسبت به عربستان درست بوده و عربستان تمایل به استفاده از این فرصت ندارد.» او ادامه داد: «فکر می‌کنیم مشکلات بیشتر از درون عربستان است به‌دلیل برخی از مشکلات داخلی که عربستان با آن مواجه است و برخی مسائل خارجی و آمدن آقای ترامپ و ارتباطی که با عربستان برقرار کرده و تحلیل‌هایی که ترامپ نسبت به ایران داشت آنها را تا حدی دچار توهم کرد که در تحمل و صبوری بتوانند امتیاز بیشتری را از ایران دریافت کنند.»

وضعیت دفتر حافظ منافع ایران در عربستان

او درخصوص وضعیت دفتر حافظ منافع ایران در عربستان نیز گفت: «تیم کنسولی ۱۰ نفره ایران برای انجام امور کنسولی راهی حج شده است. ما تمایل داشتیم که این تیم در سفارت کار خود را انجام دهد اما در نهایت تصمیم بر این شد که در بعثه اقدام کنند. براساس توافقی که ۸ ماه پیش با سوئیس داشتیم قرار شد که سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایران در عربستان فعال شود. تا دو سه هفته پیش هم ویزای اسامی که خیلی وقت پیش اعلام کرده بودیم صادر نشده است اما ظرف یکی دو هفته گذشته گشایشی ایجاد شده که فکر می‌کنم علائمی وجود دارد که دفتر حافظ منافع باز و فعال می‌شود.»

ایران زیر فشار مذاکره نمی‌کند

قاسمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ایران زیر فشار مذاکره نمی‌کند اعلام کرد آمریکا می‌تواند تحریم‌ها را برای مدتی بردارد و به دیگر کشورها فشار نیاورد و سپس از سخنان نوین پرده‌برداری کند.

عملی بودن بسته پیشنهادی اروپا

قاسمی درباره عملی بودن بسته پیشنهادی اروپا و راهکارهایی که اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر ارائه کرده‌اند نیز توضیح داد: «بخشی از همکاری‌ها با اروپا هم اکنون درحال انجام است و متوقف نشده ولی ممکن است در برخی حوزه‌ها با کندی و تاخیرهایی همراه شود یا تردید‌هایی از سوی شرکت‌ها با توجه به نوع مبادلات و روابط آنها با شرکت‌های آمریکایی برای همکاری با ایران وجود داشته باشد، ولی این همکاری‌ها هم اکنون نیز در حدی و بستگی به نوع همکاری‌ها و میزان آن و نوع ارتباط شرکت‌ها با موسسات آمریکایی ادامه دارد، همکاری برخی کشورها نیز درحال کاهش و یا توقف است ولی به هر حال همکاری‌هایی حتما وجود دارد.»

‎امیدوارم زودتر از آبان به جمع‌بندی برسیم

وی درخصوص مذاکرات با کشورهای اروپایی ابراز امیدواری کرد که زودتر از آبان ماه به جمع‌بندی بیشتری برسند، ولی به هرحال مسائل فنی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در پاره‌ای موارد باید برای مسائل مورد اختلاف راهکارهای جدیدی را پیدا کرد و در برخی موارد نیز باید راهکار‌هایی را از اساس ابداع کرد چرا که چیزی وجود ندارد یعنی شما باید در وضع جدید بنشینید و طراحی جدیدی انجام دهید، طرحی که بتواند هم طرف ایرانی را راضی کند و هم اتحادیه اروپا بتواند در میان ۲۸ کشور عضو اجماع لازم را برایش فراهم کند.

 


 

تعیین سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در جده
 

«محمد علی‌بک» به عنوان سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در جده منصوب شد. به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است «محمد علی‌بک» رئیس اداره عمان و یمن وزارت امورخارجه ایران عهده‌دار سرپرستی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در جده شود. او که پیش از این رئیس اداره خلیج‌فارس وزارت‌خارجه بوده مدتی، نفر دوم و سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط نیز بوده است.