به گزارش «ایرنا» نمایندگان مجلس با اصلاح قانون صدور چک، بانک‌ها را مکلف کردند در‌صورتی‌که موجودی حساب صادرکننده چک کمتر از مبلغ قیدشده باشد، موجودی را به دارنده چک بپردازند و کسری مبلغ را نیز برای پیگیری در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کنند و کد رهگیری بدهند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که قوانین چک درخصوص چک‌های الکترونیکی لازم‌الاجرا شود. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در این طرح فرصت۲۴ ساعته برای بانک‌ها در نظر گرفتند. تا درقبال چک‌های بی‌محل اقدام کنند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین بانک‌ها را مکلف کردند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام کنند. ازسوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که دارنده چک با ارائه گواهی از دادگاه امکان دریافت خسارت داشته باشد.

متن طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مجلس

ازسوی دیگر سه نماینده مجلس خواستار تحقیق و تفحص از عملکرد مجلس از دوره ششم تا دهم و همچنین سازمان‌های مربوطه در حوزه‌های تشکیلاتی، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی، تقنینی، حقوقی، فنی، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بین‌المللی شدند.این درخواست تحقیق و تفحص ۴ اردیبهشت‌ماه تنظیم شده است که هیات‌رئیسه در ۲۳ اردیبهشت آن را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده است.

بیانیه ۱۷۰ نفر از نمایندگان خطاب به وزیر علوم

در خبری دیگر ۱۷۰ نفر از نمایندگان طی بیانیه‌ای از وزیر علوم خواستند که مصوبه جدیدالتصویب شورای پذیرش کنکور که درخصوص دخالت معدل در آزمون کنکور وضع شده مورد بازنگری قرار گیرد.همچنین ۶۰ نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر دادگستری خواستار تعیین تکلیف همه افراد مرتبط با پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی امیرمنصور آریا شدند.

اعلام وصول سوال از ۲ وزیر

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، سوال منطقه‌ای الیاس حضرتی نماینده تهران از مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان درباره بحران در ۲ باشگاه فوتبال استقلال و تراکتورسازی به دلیل ضعف مدیریت وزارت اعلام وصول شد. همچنین سوال ملی ۱۲ نماینده مجلس از وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام وصول شد.

شرایط مجلس برای استخدام معلمان حق‌التدریس

در همین حال، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای شرایطی را برای استخدام معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی مشخص کردند. در صورت تایید شورای نگهبان معلمان حق‌التدریسی و پیش‌دبستانی و آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر در نهضت سواد‌آموزی با طی کردن یک دوره آموزشی و قبولی آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش به استخدام این وزارتخانه درمی‌آیند.

جلسه فراکسیون امید با رئیس جدید بانک مرکزی

همچنین پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره جلسه روز گذشته فراکسیون امید با رئیس جدید بانک مرکزی عبدالناصر همتی اظهار کرد: در ابتدای جلسه، نمایندگان مشکلات مربوط به سیاست‌های ارزی و ایراداتی که در حال حاضر به سیستم بانک مرکزی وارد است و بسته‌های پیشنهادی او صحبت‌های خود را مطرح کردند، رئیس بانک مرکزی هم پاسخ‌های خود را ارائه داد. مافی یادآور شد: در این جلسه همتی درخصوص راهکارهای سیاسی و تاثیر آنها که بسیار در روند پیشبرد اهداف بانک مرکزی موثر است، تاکید کرد و از نمایندگان هم خواست سیاست‌های تکلیفی برای بانک مرکزی تعیین نکنند؛ چراکه مشکل‌ساز خواهد شد.

شکایت از صادقی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

در خبری دیگر محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس در گفت‌وگو با میزان، از ارائه شکایت ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد از محمود صادقی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد.پیش‌تر ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اظهارات محمود صادقی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفت: آقای صادقی در جلسه علنی مجلس به عینه به قضات شریف توهین کردند.

بررسی استیضاح وزیر کار

علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت که استیضاح وزیر کار طبق برنامه قبلی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس خواهد بود.در همین حال علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح روال برگزاری جلسه استیضاح گفت که جلسه استیضاح وزیر کار حداکثر پنج ساعت به طول خواهد انجامید.وی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: هیات‌رئیسه مجلس روز دوشنبه‌ نامه‌ای به آقای رئیس‌جمهور نوشت و به ایشان گفتیم که ایشان می‌تواند برای دفاع از وزیر خود در مجلس حضور یابد. طبیعتا اگر آقای روحانی احساس ضرورت کند، می‌تواند در جلسه مجلس حضور یابد؛ چراکه آیین‌نامه این حق را برایشان قائل شده است. ازسوی دیگر شهروز برزگر یکی از متقاضیان استیضاح وزیر کار گفت که ۲۳ نماینده متقاضی تاکنون امضای خود را پس گرفته‌اند.