به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک عربی، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک نشست هفتگی در پاسخ به سوالی در رابطه با از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم و عراق هزینه سنگینی برای تحریم‌هایی که به مدت ۱۳ سال علیه آن اتخاذ شد پرداخت کرد. تحریم‌ها برای تضعیف نظام پیشین (عراق) علیه ما تحمیل شد، اما منجر به تضعیف ملت، ایجاد شکاف در جامعه، از بین بردن بافت اجتماعی و ایجاد پدیده‌هایی شد که از قبل نبودند. او افزود: ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم و با آن همراهی نخواهیم کرد، ما مخالف تحریم‌ هستیم اما برای حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود. العبادی ادامه داد: ما نیز مانند دیگر کشورهای جهان جز از طریق بانک فدرال عراق نمی‌توانیم از دلار استفاده کنیم. حصار و تحریم جوامع را نابود می‌کند. ما مخالف تحریم‌ها هستیم. نمی‌توان تنها به‌خاطر یک هدف سیاسی یک ملت کامل را ضعیف و گرسنه کرد. او افزود: ما مخالفت تحریم هستیم ممکن است به آن پایبند باشیم؛ زیرا کشورهای بزرگ‌تر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم، اما این مساله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم یا خودم را اذیت کنم، من به‌عنوان نخست‌وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.

موضع اربیل در رابطه با تحریم‌های آمریکا

همزمان، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق مانند مقامات بغداد با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد. نیچروان بارزانی، در یک نشست خبری در اربیل در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت موضع اقلیم کردستان در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب موضع بغداد است. او با بیان اینکه موضع اربیل در رابطه با تحریم آمریکا علیه ایران طبیعتا مانند موضع رسمی بغداد است افزود که ابعاد تحریم‌های آمریکا علیه ایران هنوز برای کردستان عراق غیرواضح است.

پیش از این فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری‌های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به‌دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، یک منبع در وزارت‌خارجه سوریه گفت که جمهوری عربی سوریه از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را به شدت محکوم می‌کند. پیش از این و در بیانیه کاخ سفید درباره تحریم‌های ایران آمده است که از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف گرفته از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) اجرایی خواهد شد. ترامپ در ادامه بیانیه خود گفته که تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد. رئیس‌جمهور آمریکا مشخصا به روند خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اشاره کرد و گفت «خرسندم که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، قبل از این، از تصمیم خود برای ترک بازار ایران خبر داده‌اند و کشورهای متعددی هم گفته‌اند که واردات نفت خام ایران را کمتر یا قطع می‌کنند.»

دفاع چین از روابط تجاری‌ با ایران

این در شرایطی است که وزارت امورخارجه چین نیز با دفاع از روابط تجاری این کشور با ایران تاکید کرد که روابط اقتصادی میان تهران و پکن آزاد، شفاف و قانونی است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امورخارجه چین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای یادآور شد که روابط تجاری پکن با تهران آزاد، شفاف و قانونی است. در این بیانیه که در اختیار رویترز قرار گرفته، آمده است: چین قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرده است. روابط تجاری چین با ایران آزاد و شفاف، منطقی، عادلانه و قانونی است و هیچ‌یک از قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض نمی‌کند. وزارت امورخارجه چین همچنین در این بیانیه تاکید کرده است که از حقوق قانونی چین باید محافظت شود.