آمریکایی‌ها همواره درباره برنامه موشک‌های بالستیکی ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان محدود شدن آن هستند. این در حالی است که ایران، برنامه موشکی خود را صرفا دفاعی و بازدارنده می‌داند. به همین دلیل تاکنون، زمینه مشترکی برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران، به‌وجود نیامده است.

در همین رابطه، مجله فارن پالیسی برای حصول توافق میان ایران و آمریکا بر سر برنامه موشکی پیشنهاداتی ارائه کرده است. فارن پالیسی نوشت: «به‌جز آنهایی که قبلا در اردوگاه ضدایرانی قرار داشتند، بعید است که هیچ شریک بین‌المللی با موضع تقابلی آمریکا علیه ایران همراه شود. اما همزمان با تلاش رهبران اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، آنها باید برای حل نگرانی‌های مشترک‌شان، دلیل مشترکی با واشنگتن پیدا کنند.» به ادعای این مجله، مساله‌ای که می‌تواند میان آمریکا و اروپا مشترک باشد، برنامه موشک‌های بالستیکی ایران است. فقدان محدودیت بر موشک‌های ایران، یکی از سه دلیل ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. اما او جز مطرح کردن یک درخواست غیرواقع‌بینانه مبنی بر تسلیم همه موشک‌های ایران، هیچ راه‌حلی برای مساله موشکی ارائه نکرد.  در ادامه یادداشت این مجله آمده است: «با توجه به نقش مرکزی موشک‌ها در مفهوم دفاع و بازدارندگی ایران، تعطیلی کامل برنامه موشکی، به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.» با این حال، فارن‌پالیسی پیشنهاد کرده که دولت‌های نگران باید به‌وسیله محدود کردن بُرد موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ایران به ۲ هزار کیلومتر، که از قبل هم ایران آن را اعلام کرده بود، مانع توسعه این موشک‌ها شوند. این مجله با اشاره به محدودیت خودتحمیلی مزبور، مدعی شد که ایران هرگز چنین محدودیتی را به‌صورت مکتوب در نخواهد آورد و اقدامات راستی‌آزمایی برای نظارت بر برنامه موشکی‌اش را قبول نخواهد کرد مگر آنکه چیزی در ازای محدودیت‌‎ها دریافت کند.

طبق پیشنهاد فارن‌پالیسی، در قالب یک بده بستان، ایران می‌تواند برنامه پرتاب ماهواره داشته باشد، اما این برنامه باید شفاف و با فناوری محدود باشد تا جلوی تبدیل فناوری پرتاب ماهواره به اهداف نظامی گرفته شود. بنا به ادعای فارن پالیسی، پرتابگر‌های ماهواره‌ای ایران در برابر حمله پیشگیرانه آسیب‌پذیر و فاقد امکان بازگشت به جو هستند و از نیروی محرکه پایین استفاده می‌کنند. به همین دلیل، اجازه دادن به ایران برای استمرار برنامه پرتاب ماهواره غیرنظامی در ازای منع آزمایش موشک‌های دوربرد، قابل مدیریت است.

فارن‌پالیسی، با بیان اینکه محدود شدن موشک‌های ایران به دو هزار کیلومتر خطر را برای اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات از بین نمی‌برد، افزود: «بیایید واقع‌بین باشیم. ایران توانمندی‌هایش را تا آن حد کاهش نخواهد داد. به‌ویژه آنکه دشمنان منطقه‌ای این کشور نیرو‌های هوایی‌شان را تقویت می‌کنند و توانمندی‌های موشکی خاص خودشان را هم دارند که تابع هیچ محدودیتی نیست. این ایده‌آل خواهد بود که توافق محدود کردن بُرد، همه کشور‌های منطقه را شامل شود. در غیاب این امر، مقامات ایران، به مشوق‌های دیگری، مانند استثنا قائل شدن برای برنامه فضایی، نیاز خواهند داشت.» به نوشته فارن‌پالیسی، باتوجه به اینکه ایران هرگز همه برنامه موشکی‌اش را تعطیل نخواهد کرد، مهم است که بر سیستم‌های موشکی خطرناک ایران تمرکز شود.

این مجله در پایان نوشت: «به جای ارائه یک استاندارد مطلق‌گرا و غیرممکن برای خنثی کردن موشک‌های ایران، کشور‌های غربی باید امکان جلوگیری از خطرناک‌ترین سیستم‌های دوربرد را غنمیت بشمارند. جای تاسف است که بده‌بستان‌های خلاقانه و صحیح به لحاظ فنی، زودتر برای محدود کردن توسعه موشک بالستیکی ایران و کره شمالی ارائه نشده‌اند اما اکنون هم خیلی دیر نیست.»