در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه ماندن در برجام بهتر از نماندن است گفت: اگر ایران در برجام بماند، اثرگذاری تحریم‌ها هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، دیگر مثل اعمال تحریم‌ها در دوره قبل نیست. از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با الجزیره با تاکید بر اینکه در سایه تهدید هیچ گفت‌وگویی با آمریکا انجام نخواهد شد گفت: ایران به‌خاطر تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر نمی‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده   ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. او در ادامه سیاست‌های جدید کشورش در قبال ایران روز ۱۶ مردادماه، با دستوری بازگشت تحریم‌های معلق‌شده علیه ایران را امضا کرد و به این ترتیب در دور نخست این تحریم‌ها که از هفته گذشته آغاز شد دسترسی ایران به دلار، تجارت فلزات، زغال‌سنگ، نرم‌افزارهای صنعتی و صنایع خودرو را مورد هدف قرار داد. قرار است دوردوم تحریم‌ها از روز ۱۳ آبان سال‌جاری در حوزه نفت و انرژی و نیز مبادلات بانک مرکزی ایران اجرا شوند. این در حالی است که اعضای اتحادیه اروپا به‌ویژه بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش‌هایی را برای حفظ برجام آغاز کرده‌اند و در جست‌وجوی راه‌هایی برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی برای ارتباط با ایران هستند. در همین راستا آمریکا حتی از بریتانیا درخواست کرده تا حمایت خود را از ایران و برجام قطع کند. اما با همه این درخواست‌ها به‌نظر می‌رسد که اروپا همچنان برای حفظ برجام مصمم است. پیام روز گذشته عراقچی در اینستاگرامش مبنی‌بر قوی بودن تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.

در همین حال کمالوندی با توجه به تحریم‌های آمریکا از ارائه سناریوهای محتمل ازسوی سازمان انرژی اتمی خبر داده است. کمالوندی همچنین بابیان اینکه برجام و سیاست ایران میان آمریکا و اروپا ایجاد اختلاف کرده و ۶ قطعنامه شورای امنیت را نیز زیر خاک کرد گفت: اگر بدون توجیه کافی از برجام خارج شویم، همه اینها را از دست خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به حمایت اروپا از برجام گفت: اروپا نه فقط به‌خاطر مسائل اقتصادی بلکه به‌خاطر هویت و امنیت خود مجبور است کمی در این رابطه محکم باشد، اما اینکه فکر کنیم اروپا به‌خاطر ما با آمریکا درگیر می‌شود خیر. ممکن است سیاست متفاوتی در مقابل آمریکا پیش گیرند، اما با آن درگیر نمی‌شوند. ظرفیت اروپا محدود است اما فعلا این‌طور نشان داده‌اند که می‌خواهند با ما کار کنند. در کنار این سخنان روز گذشته محمدجواد ظریف یک بار دیگر به درخواست آمریکا برای گفت‌وگو با ایران پاسخ داد و گفت: هر گفت‌وگویی با آمریکا پس از آن آغاز می‌شود که این کشور به دیگر کشورها احترام و تحریم‌ها را کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم او در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: ایران درباره برنامه موشکی دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد، زیرا تهدیدی برای هیچ کسی نیست. وزیر امور خارجه افزود: «ایده تشکیل ناتوی عربی علیه ایران، توهمی تکراری و سیاستی بدون نتیجه است.»  ظریف همچنین با اشاره به جنگ سخت اقتصادی آمریکا علیه ترکیه گفت: ایران از آنکارا به‌طور کامل حمایت می‌کند.