او با تاکید بر اینکه سوال اخیر نمایندگان از رئیس‌جمهوری زمانی طرح شد که شرایط کشور با شرایط امروزی متفاوت بود، گفت: در زمان طرح سوال جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را علیه کشور نداشتیم و سوال به جهت مشکل سپرده‌گذاران مطرح شد که با تلاش دولت و به‌ویژه کمیته منتخب روسای سه قوه مشکل سپرده‌گذاران نیز حل شد. به گفته امیری، برای این سوال نمایندگان رئیس‌جمهور که چند تن از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور بودند، در کمیسیون اقتصادی حاضر شدند و توضیح دادند. حضور تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه در کمیسیون اقتصادی برای پاسخگویی به این سوال حکایت از تلاش و اراده دولت برای حل مشکلات اقتصادی دارد و تمام تلاش خود را انجام داده است.

معاون پارلمانی روحانی توضیح داد: در همان جلسه هم بعضی از سوال‌کنندگان توضیحات و گزارش کار نمایندگان دولت را تحسین کردند و تعدادی از سوال‌کنندگان قانع شدند و این سوال هم از حد نصاب افتاد که پس از آن موضوع انصراف از انصراف پیش آمد که درخصوص آن توضیح لازم را قبلا داده‌ام. البته امروز که سوال چهارم مطرح می‌شود، با زمان طرح آن متفاوت است و شرایط اقتصادی داخلی و بین‌المللی ما کاملا متفاوت شده است.

او با اشاره به اعلام وصول سوال در صحن علنی مجلس گفت: زمانی که این سوال اعلام وصول شد، رئیس‌جمهور برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌هایی که ممکن است از موضوع سوال از رئیس‌جمهور در فضای سیاسی پیش بیاید و برای جلوگیری از مخابره شدن پیام اختلافات داخلی به دشمنان و جلوگیری از اختلاف بلافاصله در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که در موعد قانونی در مجلس حاضر خواهند شد.امیری تاکید کرد: همین اعلام آمادگی سریع رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس از ایجاد التهابات سیاسی و اختلافاتی که ممکن بود در کشور از این جهت  رخ دهد،  جلوگیری کرد و یکی از نشانه‌های حسن نیت رئیس‌جمهور بود.معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه درباره نکته نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس مبنی‌بر اینکه گفتنی‌هایی را مطرح می‌کنیم و اینکه آیا اتفاق جلسه سوال از رئیس‌جمهور پیشین تکرار می‌شود یا نه، تاکید کرد: واژگان و ادبیاتی که نمایندگان سوال‌کننده استفاده خواهند کرد و فضایی که آن روز در مجلس ایجاد خواهد شد، همه اینها می‌تواند موثر باشد. نباید نوع ادبیات و واژگانی که سوال‌کننده‌ها استفاده می‌کنند به نحوی باشد که اختلاف ایجاد کند و پیام ناکارآمدی و انشقاق بین مسوولان جمهوری اسلامی ایران را مخابره کند. امروز به پیام انسجام، اتحاد و کارآمدی نظام نیاز داریم.

امیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا دولت بنایی برای گفتن ناگفتنی‌ها و افشاگری دارد، گفت: نمی‌دانم فضای آن روز به چه شکل خواهد بود؛ اما طبیعتا پاسخ‌های آقای رئیس‌جمهور متناسب با واژگان و ادبیاتی خواهد بود که سوال‌کنندگان استفاده خواهند کرد و فضایی است که در مجلس شکل می‌گیرد. وقتی سوالی مطرح می‌شود، رئیس‌جمهور حق قانونی دارد که از خود و عملکرد دولتش دفاع کند.

بسته ارزی

امیری در ادامه این گفت‌وگو، درباره وضعیت بسته جدید ارزی در مجلس گفت: در شرایطی که جنگ اقتصادی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها علیه ما شروع شده، مقام معظم رهبری ابتکاری به خرج دادند و فرمودند که شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود. این شورا متشکل از مجموعه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان و مسوولان ذی‌ربط قوای سه‌گانه است. معاون پارلمانی روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور شخصا بعضی روزها تا ۱۴ ساعت برای بسته ارزی جدید وقت گذاشته، تاکید کرد: بسته ارزی دولت حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی در بخش‌های مختلف دولت است.

او با بیان اینکه قطعا نمایندگان مجلس که در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی حضور دارند، نظرات خود را در این شورا مطرح کرده‌اند گفت: بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که همه ما باید تلاش کنیم تا از این بسته ارزی حمایت کنیم. از روزی که این بسته اعلام شد، خوشبختانه بازار دارد به وضعیت ثابتی می‌رسد و دیگر التهابات قبلی را در بازار شاهد نیستیم و سیر آن به طرفی است که این التهابات کاملا متوقف شود و شاهد ثبات و آرامش در فضای اقتصادی کشور باشیم.معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره اینکه آیا نظرات کمیسیون اقتصادی مجلس در این بسته لحاظ شده است نیز پاسخ داد: قبل از این بسته ارزی، تیم اقتصادی دولت و مشخصا رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی مستمرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خصوصا کمیسیون اقتصادی حضور داشتند و نظرات اعضای این کمیسیون را شنیدند و توضیحاتی دادند. تیم اقتصادی دولت از نظرات کمیسیون اقتصادی مجلس بی‌اطلاع نیست.به گفته امیری آنچه در قالب بسته ارزی ابلاغ شد، محصول یک کار مشترک و جمع جبری نظراتی بود که همه بخش‌های نظام از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی درخصوص آن به جمع‌بندی رسید. دولت نه مدعی این است که به تنهایی قادر به حل مشکلات اقتصادی است و نه عملا چنین امکانی وجود دارد.معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اقتصاد ما نیاز به اصلاح ساختاری دارد و لوایحی که دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده یا در برنامه دارد نیز در راستای اصلاح ساختار است، گفت: امیدواریم با همکاری مشترک دولت و مجلس این اصلاحات ساختاری که یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر کشور است انجام شود.

تفکیک وزارتخانه‌ها

امیری در ادامه این گفت‌وگو همچنین درباره برنامه دولت برای به جریان انداختن دوباره طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس گفت: در شرایط فعلی دولت نیاز به اصلاح ساختار دارد. تفکیک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب برای دولت است. زمانی که ساختار دولت اصلاح شد، ادغام وزارتخانه‌ها صورت نگرفت، بلکه تجمیع وزارتخانه‌ها صورت گرفت و هدفی که بنا بود از ادغام وزارتخانه‌ها به دست بیاید مانند چابکی دولت حاصل نشد. بنابراین در حال حاضر که جنگ اقتصادی علیه ما به راه افتاده نیاز به چابک کردن بخش تجارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داریم. تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا مدنظر بود.او با بیان اینکه اولویت امروز دولت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه نیست بلکه مسائل و لوایح دیگری در اولویت قرار دارد، گفت: مسکن بخش قابل توجهی از ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور را بر عهده دارد و لازم است که این وزارتخانه تفکیک شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تجمیع سه وزارتخانه ایجاد شد که بسیار بزرگ و سنگین و به تبع آن مدیریتش نیز سخت است.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه جدید به مجلس ارائه خواهد کرد، گفت: خیر، براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تا ۶ ماه دیگر نمی‌شود لایحه دیگری را ارائه کنیم، اما دولت در حال کار کارشناسی برای استفاده از سایر ظرفیت‌های قانونی خود است.