وی با بیان اینکه یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد، افزود:  اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، به این دلیل است که بازار ۶ هزار میلیارد تومانی دارد که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند و این فرصت شغلی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد.

بطحایی افزود: ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم. وی با اشاره به اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش از این اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش نباید کالای خارجی عرضه شود.

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهایی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تاکید کرد و افزود: به‌عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم. وی تصریح کرد: توجیه دانش آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات است به‌طوری که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.