سفر میانجیگرانه عمران‌خان به ایران و عربستان؟

او پیش‌تر دعوت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به تهران را پذیرفته و گفته بود این سفر، پس از تشکیل دولت و با هماهنگی وزیران امورخارجه دو کشور انجام خواهد شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان نیز پیش از این در یک تماس تلفنی با عمران‌خان پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت و از وی برای سفر به ریاض دعوت کرد که بنابر گزارش رسانه‌های پاکستان از سوی عمران‌خان مورد قبول واقع شد. پاکستان در سال‌های اخیر به‌خصوص در زمان نخست‌وزیری نوازشریف تلاش‌هایی را برای میانجیگری میان تهران و ریاض به‌عمل آورد که با پاسخ سرد عربستان روبه‌رو شد. پاکستان از متحدان اصلی عربستان به‌شمار می‌رود و سعودی‌ها تلاش زیادی به‌عمل آوردند تا در انتخابات چند هفته گذشته مجددا نامزد حزب مسلم لیگ نواز برنده انتخابات شود.

عمران‌خان که از او به‌عنوان «سیاستمدار مدرن» یاد می‌شود، در اولین کنفرانس خبری‌اش بعد از پیروزی حزبش در انتخابات در مورد سیاست خارجی پاکستان گفت: «مرزهای ما با افغانستان باید باز باشد، ارتباط ما با آمریکا باید تغییر کند و تبدیل به روابطی شود که دوطرف از آن منفعت ببرند، نه فقط آمریکا! باید ارتباطمان با ایران قوی‌تر و بهتر شود و با عربستان نیز باید ارتباطمان خوب باشد، ما تلاش خواهیم کرد جنگ‌ها را به صلح تبدیل کنیم، نه اینکه خود در جنگ‌ها شرکت کنیم.»

این سیاستمدار پاکستانی در اولین موضع‌گیری‌اش بعد از پیروزی در انتخابات درخصوص ایران از تمایلش برای افزایش همکاری‌ها و بهبود روابط با ایران سخن گفت. این درحالی است که پیش از این نیز عمران‌خان در مورد ایران موضع نسبتا متعادل و خوبی داشت. همچنان‌که سال گذشته و پس از برگزاری نشست ریاض، عمران‌خان، رهبر حزب تحریک‌انصاف از موضع بی‌طرفانه نواز شریف، نخست‌وزیر وقت به‌شدت انتقاد کرد و گفت که وی باید در این نشست از ایران حمایت می‌کرد. خرداد ماه سال گذشته پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و ۳ نشستی که رژیم سعودی در «ریاض» برگزار کرد، در پایان نشست سوم که با حضور نمایندگان ۵۵ کشور عربی- اسلامی برگزار شده بود، سعودی‌ها بیانیه‌ای را صادر کرده، در آن بیانیه ایران را به برهم زدن امنیت و ثبات منطقه و جهان و حمایت از تروریسم و تندروی متهم کردند. از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست نیز نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان بود.

در همان زمان عمران‌خان درخصوص موضع بی‌طرفانه نواز شریف در این نشست گفته بود که پاکستان باید نقش میانجیگر بین ایران و عربستان را داشته باشد، زیرا شرکت در جنگ دیگران به‌ویژه کشورهای اسلامی به نفع این کشور نیست. به گزارش خبرگزاری فارس او از جمله منتقدان سیاست خارجی پاکستان در آن زمان بود و حتی خواهان استعفای نواز شریف شده بود. حسین الدیرانی، نویسنده و تحلیلگر لبنانی در صفحه شخصی خود در توییتر درباره پیروزی عمران‌خان نوشت: «پیروزی عمران‌خان در انتخابات پارلمانی پاکستان شکست بزرگی برای متحد عربستان و آمریکا یعنی نوازشریف بود.»

پیش‌تر روزنامه پاکستانی اوصاف به نقل از منابع آگاه نوشته بود: «خاندان سلطنتی عربستان ۱۷ سال پیش نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان را از خطرات و پرونده‌های مختلف نجات داد و او را به قدرت رساند، اما این‌بار آنها تلاش می‌کنند با کنار زدن نواز شریف، برادر کوچک وی شهباز شریف را به قدرت برسانند.»