جهانگیری ضمن انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان و خروج غیرقانونی از برجام تاکید کرد: به تصدیق غالب نخبگان کشور در مقطع کنونی با توجه به سیاست‌های خصمانه و توأم با بی‌احترامی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مذاکره با این کشور پذیرفتنی نیست.

توسعه کشور پس از برجام

جهانگیری با بیان اینکه پس از برجام کشور در مسیر توسعه قرار گرفت، گفت: به‌دنبال جذب و تامین منابع مالی برای رفع نیازهای دانشگاه‌ها و نوسازی و تجهیز بخش‌های مختلف علمی و اقتصادی در مسیر توسعه کشور بودیم. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: اولویت نخست همه ما برای اداره مطلوب کشور با توجه به شرایط تحریم باید به نحوی باشد که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود، چرا که آمریکا در تلاش است با اعمال فشارهای مختلف بر جامعه ما را به عقب‌نشینی و تسلیم وادار کند، اما به فضل الهی و با تلاش و همت مردم و مسوولان این مشکلات را به خوبی پشت‌سر خواهیم گذاشت و از این شرایط عبور خواهیم کرد.

وضعیت مطمئن فروش نفت

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال گذشته هم به لحاظ فروش نفت و درآمدهای ارزی و هم به لحاظ اختصاص ارز برای تامین نیازهای اساسی کشور در وضعیت مطمئن‌تری هستیم، تاکید کرد: همه تدابیر لازم برای مواجهه با شرایط مختلف اندیشیده شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

لزوم ترمیم امید مردم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دشمنان سرمایه اجتماعی کشور را نشانه گرفته‌اند که همه دلسوزان کشور باید با وحدت و همدلی نگذارند سرمایه اجتماعی کشور دچار فرسایش شود. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز مردم و به‌ویژه نسل جوان نسبت به آینده نگرانی‌هایی دارند و تلاش ما باید بر محوریت رفع نگرانی مردم و ایجاد امید و نشاط در جامعه متمرکز شود. جهانگیری تاکید کرد: در فضای بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به آینده هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کشور با مشکل مواجه می‌شود، بنابراین ایجاد امید و اعتماد نسبت به آینده کشور باید اولویت همه ما باشد.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آگاهی دولت از وجود ضعف در ساختار ارتباطی دولت با نخبگان و مردم گفت: باید این اختلال ارتباطی با کمک صاحب‌نظران و هم‌اندیشی دولت با نخبگان مرتفع و مناسبات ارتباطی میان دولت و نخبگان و مردم تقویت شود تا بتوانیم جنگ روانی دشمن را با شکست مواجه کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در شرایط حساس کنونی باید به سمتی حرکت کنیم که نخبگان، دانشگاهیان و دانشگاه‌ها بتوانند نقش واقعی خود را در کشور ایفا کنند و به کانون حل‌وفصل مشکلات و مسائل کشور تبدیل شوند. جهانگیری همچنین حل‌وفصل اختلافات داخلی را ضروری خواند و گفت: همه نخبگان سیاسی، اجتماعی، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف باید برای انسجام و وحدت در کشور بیش از پیش تلاش کنند تا اعتماد و امید مردم را ترمیم کنیم.