او همچنین از مصوبه این کمیسیون برای ایجاد شعبه ویژه دادسرای تهران جهت رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی مجلس خبر داد. کاتب با اشاره به مساله ارجاعات مجلس در تصمیم‌گیری‌ها، موضوع مواد ۲۱۶، ۲۳۶ و ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته، در دوره مجلس نهم هیچ کدام از این ارجاعات مجلس به تصمیم قضایی در قوه‌قضائیه منجر نشده است، بنابراین با توافق قوای مقننه و قضائیه در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصمیم جدیدی گرفته شد که منجر به اقتدار مجلس شود. مقرر شد دادسرای عمومی تهران شعبه ویژه‌ای را برای بررسی پرونده‌های ارجاعی از مجلس به‌صورت خارج از نوبت و بدون تشریفات قانونی دایر کند تا تصمیمات مجلس ابتر و بی‌نتیجه نماند.

کاتب با اشاره به آمار بالای تحقیق و تفحص‌ها و سوالات مطرح شده توسط نمایندگان در مجلس دهم عنوان کرد: طبق اصلاحات آیین‌نامه مجلس در سال‌های گذشته مقرر شده بود که سه بار قانع نشدن از پاسخ‌های یک وزیر در صحن و در نتیجه سه کارت زرد، به معنی به جریان افتادن استیضاح وزیر باشد اما این مساله عملا ابتر مانده است، بنابراین کمیسیون آیین‌نامه برای اینکه وزرا بدانند که بعد از سه کارت زرد تصمیم قاطعی گرفته می‌شود و نسبت به سوالات نمایندگان احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند، مصوب کرد که بلافاصله و ۲۴ ساعت پس از دریافت سومین کارت زرد، استیضاح وزیر با امضای ۱۰ نفر و بدون طی تشریفات قانونی از جمله بررسی در کمیسیون، در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.

تصویب دو فوریت طرح تامین کالاهای اساسی

در خبری دیگر از پارلمان، نمایندگان در جلسه علنی دیروز با دوفوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب کلیات و جزئیات آن، دولت موظف خواهد بود تا دو ماه آینده کالاهای اساسی جامعه با دلار ۴۲۰۰ تومانی را تامین و از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی، روستایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای صنفی منتخب در سراسر کشور توزیع کنند.

توضیحات محسنی‌اژه‌ای در فراکسیون مستقلین

خبر دیگر آنکه مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس درباره نشست صبح دیروز این فراکسیون با غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه برای بررسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: نمایندگان این موضوع را مطرح کردند که چرا فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی است و نیاز است با جدیت بیشتری کار شود. او افزود: آقای محسنی‌اژه‌ای هم توضیحاتی را ارائه کردند و گزارشی از اقدامات قوه‌قضائیه برای پیشگیری مطرح کردند. ایشان همچنین به خلأهای قانونی اشاره کردند و گفتند در مواردی محدودیت‌های قانونی جلوی برخورد را می‌گیرد.

تشکیل هیات ویژه بررسی مشکلات اقتصادی

همچنین دیروز خبرگزاری فارس به نقل از الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس از تشکیل هیاتی برای پرداختن به موضوعات مهم کشور در مجلس خبر داد. حضرتی گفت: این هیات ویژه چهار موضوع و گره‌های اساسی کشور از جمله نقدینگی، مشکلات بانک‌ها و مسائل ارزی و موضوعات اشتغال و مراکز تولیدی و موانع تولید را در دستور کار خود دارد.

انتخاب ناظران مجلس در شورای‌عالی حقوق و دستمزد

از سوی دیگر نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، شکور پورحسین و منصور مرادی را به‌عنوان ناظران مجلس در شورای‌عالی حقوق و دستمزد انتخاب کردند.

تجلیل از ورزشکاران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸

خبر دیگر آنکه دیروز ۱۹۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از حضور پرشور جوانان در میادین ورزشی و نقش‌آفرینی‌های آنها در عرصه‌های مختلف بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ تجلیل کردند. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک این پیروزی‌ها به محضر رهبر انقلاب و ملت ایران، حمایت خود را از ورزش اعلام می‌کند و انتظار دارد وزارت ورزش و جوانان راهبرد ورزش کشور را با تکیه بر منابع علمی و نیروهای متخصص مجرب تدوین و آن را چراغ راه آینده ورزش کشور قرار دهند و موجب شکوفایی استعداد‌های موجود در اقصی نقاط کشور شوند.»

مخالفت فراکسیون امید با استعفای حضرتی

در خبری دیگر به گزارش خانه ملت، الیاس حضرتی درباره آخرین وضعیت بررسی استعفایش در فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید با استعفای ارائه شده مخالفت کرده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر این اساس در فراکسیون امید مجلس حضور خواهم داشت.