روز داغ دیپلماسی در پارلمان عکس: محمدرضا عباسی، مهر

هرچند قاضی‌پور و محجوب پاسخ‌های وزیر به سوالشان را به رای نگذاشتند و آن را قانع‌کننده خواندند اما کریمی‌قدوسی از نمایندگان خواست نظر خود را درباره پاسخ‌های وزیر امور خارجه به سوالاتش اعلام کنند. با وجود آنکه کریمی‌قدوسی برای تکمیل یکی از محورهای سوالاتش درباره حضور دوتابعیتی‌ها در هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای، به پخش کلیپی حاوی مطالبی درباره دوتابعیتی بودن برخی اعضای هیات مذاکره‌کننده ایرانی اقدام کرد، اما نمایندگان پاسخ‌های ظریف به پرسش‌های او را قانع‌کننده دانسته و با رای خود اعلام کردند که سوالات نماینده مشهد وارد نیست.

موضع وزارت اطلاعات

با این همه گرچه این جلسه بدون حاشیه بود اما پخش کلیپ درباره مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، واکنش مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت، برانگیخت؛ پزشکیان با تاکید بر این نکته که وزارت اطلاعات اعلام کرد کلیپ منتشرشده از سوی نماینده مشهد را قبول ندارد، گفت: محمدجواد ظریف درخواست برگزاری یک جلسه علنی را برای پاسخ به شبهات ایجادشده مطرح کرده است. او با اشاره به این دو موضوع و با بیان اینکه افرادی که در جریان سوال از وزیر خارجه از آنها اسم برده شده حق دفاع از خود را دارند، اعلام کرد: هیات‌رئیسه درخواست وزیر خارجه برای برگزاری جلسه علنی برای ارائه توضیحات به وزیر خارجه را بررسی می‌کند و هماهنگی لازم برای حضور محمدجواد ظریف را انجام خواهد داد.

محتوای کلیپ چه بود؟

براساس گزارش «ایرنا» جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در هنگام طرح سوالات خود از ظریف، کلیپی با عنوان الماس ۵۲۱ پخش کرد که به گفته خودش، سازمان اطلاعات سپاه آن را تهیه کرده است. در ابتدای این کلیپ توضیحاتی در مورد سال ۸۶ و ریاست حسن روحانی بر تیم مذاکره‌کننده پخش و اشاره شد که در آن زمان سید حسین موسویان متهم به جاسوسی شده است. سپس راوی فیلم، به قرارداد الجزایر اشاره می‌کند. همچنین در این کلیپ بخشی از صحبت‌های عبدالرسول دری اصفهانی پخش می‌شود که می‌گوید: «بنده ایرانی هستم؛ ولی تابعیت کانادایی دارم، مشاور رئیس کل بانک مرکزی هستم و در ماه آخر مذاکرات برجام از بنده خواسته بودند که درمذاکرات شرکت کنم.» در ادامه، در کلیپ مطرح می‌شود که چرا یک دو تابعیتی در مذاکرات حضور یافته است و چرا از حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در باره به‌کارگیری وی استعلامی صورت نگرفته است.

دراین کلیپ راوی بیان می‌کند که بعد از به‌کارگیری دری اصفهانی روند مذاکرات با شتاب بیشتری جلو می‌رود و پس از یک ماه برجام به تصویب می‌رسد. راوی بیان می‌کند که آمریکا وظیفه پیاده‌سازی برجام در ایران را به شرکت pwc واگذار می‌کند که نماینده این شرکت در ایران دری اصفهانی است، مهم‌ترین اتهام دری ارتباط پیچیده در پوشش مشاور با این شرکت است، ورود دری به تیم مذاکره‌کننده باعث می‌شود که ارتباطش را با این شرکت بیشتر از قبل کند و در جلسات این شرکت، در آلمان، انگلیس و دبی شرکت می‌کند. راوی می‌افزاید: دری جزو کسانی است که وارد جلسات روز دوشنبه نهاد ریاست‌جمهوری می‌شود و مسائل اقتصادی برجام را تعیین می‌کند. در ادامه همچنین بیان می‌شود که به موجب این آشنایی از سوی نهاوندیان و استاد بودن دری نسبت به آقای سیف، وی به‌عنوان رئیس کمیته مالی بانکی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای انتخاب می‌شود، در ادامه این کلیپ به موارد و اتهامات پرونده دری اصفهانی اشاره شده است. در پایان این کلیپ نیز بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص نفوذ و جاسوسی پخش می‌شود.

پاسخ ظریف

از میان ۳ سوال جواد کریمی‌قدوسی از ظریف، سوال او درباره دوتابعیتی بودن برخی اعضای هیات مذاکره‌کننده ایرانی پرماجرا‌تر بود.  نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: توافق برجام توسط آمریکای خبیث پاره شده و امروز نظام اجرایی کشور با مشکلات روبه‌رو است. چرا؟ این مساله به جاسوسی و خیانت عده‌ای برمی‌گردد. به ملت می‌گویم دلایل گرانی‌ها و تلاطم‌های بازارهای مختلف چیست؟

به گزارش «ایسنا» نماینده مردم مشهد در مجلس در تشریح این سوال خود گفت: مجلس برای تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی مصوبه داشت.بر اساس داده‌های کمیته تحقیق، اطلاعات مربوط به ۱۰۰ نفر از مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی در اختیار بنده است. در صفحه اول نام عبدالرسول دری اصفهانی با تابعیت کانادا به‌عنوان مسوول کمیته مذاکره‌کننده پولی و بانکی و هسته‌ای آمده است. آیا این جایگاه کم جایی است. محمدعلی شعبانی نیز عضو هیات مذاکره‌کننده بودند. برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیات مذاکره‌کننده بودند. او ادامه داد: نگاهی که معتقد است بدون غرب و اروپا نمی‌توان زندگی کرد، درست نیست؛ اما متاسفانه دولت روحانی به این مساله اعتقاد دارد. امیدی به حل برجام و مسائل اقتصادی توسط اروپایی‌ها نیست. نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم ۶ دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه‌قضائیه را درباره ایشان قبول کند. کریمی‌قدوسی با پخش فیلم ۶‌دقیقه درباره عبدالرسول دری اصفهانی گفت: دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه شده است.  

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای موظف بودیم از تمامی امکانات استفاده کنیم و همه افرادی را که در مذاکرات با ما کار کردند، به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضور این افراد را گرفتیم؛ من صرفا مسوول به‌کارگیری این افراد در مذاکرات بودم.او افزود: این افراد که آقای کریمی‌قدوسی مطرح کردند یا از طریق سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شدند یا از طریق شناختی که در گذشته داشتیم. ظریف با تاکید بر اینکه جز خدمت از این افراد در مذاکرات ندیدم، گفت: من مسوول روابط دیگر آنها نیستم و صرفا مسوول استفاده از آنها در مذاکرات بودم ضمن اینکه در هیچ یک از جلسات خصوصی ما حضور نداشتند و تنها در مذاکرات تخصصی ما بودند. ظریف خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: گفتید وقتی انقلابیون شما مذاکره کردند توانستند ۷/ ۱ میلیارد دلار از آمریکا بگیرند. گرچه آن مذاکرات هم تحت‌هدایت بنده بود، ولی بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دری اصفهانی داشت، من کاری به بقیه موارد ندارم، ولی بین خودم و خدا باید شهادت دهم ایشان نقش موثری داشت.

 وزیر امور خارجه ادامه داد: سیروس ناصری که نقش ایشان در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی بوده است و بارها ازسوی رهبر معظم انقلاب از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت شده است. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقشی نداشت و تنها در موارد حوزه اقتصادی به ما کمک کردند. ظریف تصریح کرد: مشکان مشکور نیز مانند دری اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا دارد، به‌عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست‌جمهوری تشکیل داد نیز به‌عنوان متخصص حضور پیدا کرد. وی افزود: سایرین از متخصصان حقوقی خارجی و مشاوران بانکی و مالی خارجی استفاده می‌کنند اما ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم و در وطن‌پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم.

ظریف ادامه داد: آقای شعبانی نیز هیچ گاه در مذاکرات حضور نداشتند و به‌عنوان کمک در روابط عمومی استفاده می‌شد. وی گفت: دولت عربستان میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند، اما ما از هیچ کدام از این موارد استفاده نکردیم و معتقدیم ایرانیان بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما در خارج از کشور هستند که امیدواریم دوستان ما در مجلس و سایر قوا کمک کنند از این سرمایه ملی استفاده کنیم.

سفر به فرانسه

علاوه‌بر این، کریمی‌قدوسی در سوالی دیگر از ظریف پرسیده بود که چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی همزمان با برگزاری اجلاس منافقین در پاریس، به فرانسه سفر کردید؟

ظریف در پاسخ به علت سفر به فرانسه تاکید کرد دیپلماسی به معنای لغو سفر به‌دلیل حضور یک گروهک منفور نیست و ما مواضع‌مان را نسبت به این موضوع به دولت فرانسه انتقال دادیم. ظریف اضافه کرد: ما روابطمان را با دولت فرانسه با توجه به سیاست‌های نظام دنبال می‌کنیم و البته در این روابط مواضع خود را مطرح می‌کنیم. وزیر خارجه افزود: حضور گروهک تروریستی منافقین در فرانسه تنها مشکل ما با فرانسه نیست، حمایت‌های دولت فرانسه از رژیم صهیونیستی، حمایت‌های این دولت از گروهک‌های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک‌کشی عربستان سعودی در یمن از موارد اختلاف ماست که در گفت‌وگو‌ها مطرح می‌شود. ظریف تاکید کرد: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست؛ بلکه به معنای این است که بتوانید از طریق گفت‌وگو و مذاکره اختلافات را رفع کنید این روش ما بوده و همواره این روش مورد توجه بوده است.

باند نیویورک؟

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال سوم کریمی‌قدوسی درباره ماهیت باند نیویورک و نقش ظریف در شکل‌گیری این باند تاکید کرد باند نیویورک یک مفهوم موهوم است و چنین باندی وجود ندارد. ظریف در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس گفت: آنچه نماینده مشهد مطرح کرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ باز می‌گردد که موضوع محرمانه‌ای هم نبوده است. باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در دهه ۷۰ هجری شمسی در زمان وزارت دکتر کمال خرازی درخصوص کسانی که با وی در نیویورک کار می‌کردند در شب‌نامه‌های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می‌شد؛ بنده نه رئیس باند نیویورک هستم نه چنین باندی وجود دارد. ظریف تاکید کرد: گروهی که مشکلات صنفی و دعواهای داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اولین بار که در صحنه علنی اسم باند نیویورک مطرح شد در مقاله‌ای در روزنامه کیهان بود. در آن مقاله نویسندگان کیهان به باند نیویورک اشاره کردند که این نشان می‌دهد یک گروه کوچک توانسته به مسائل امنیتی کشور فائق آید که روز بعد از انتشار این مقاله از بیان خود عذرخواهی کردند. وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و همچنین بنیاد سوروس در زمان حضورش در سازمان ملل گفت: زمانی که به نیویورک رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت، به ایران سفر می‌کردند و با قسمت‌های مختلف شهرداری‌ها ارتباط داشت. ظریف اظهار کرد: آنچه که بنده انجام دادم این بود که ارتباطات را محدود و منظم کرده و آنها موظف بودند هر بار به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه دهند و اجازه ندادم کاری خارج از منافع ملی انجام شود.

پرچم اقلیم کردستان

ظریف همچنین در پاسخ به سوال علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور درباره علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی، رئیس‌جمهوری پیشین عراق تاکید کرد که مقابل پرچم هیچ کشوری جز ایران تعظیم نکرده‌ام. او همچنین گفت که تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم جلال‌طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و مورد اجماع قرار گرفت و این تصمیم مورد اجماع همه دوستان در نیروهای مسلح، سپاه قدس، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی بود و ضرورت داشت بنده به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم.

 

08-01

08-02