هند امروز با ۲۵ سال پیش متفاوت است و به قدرت بزرگی تبدیل شده است، در نتیجه مسوولیت بزرگ‌تری نیز بر عهده دارد و همه از هند انتظار بیشتری دارند. او در این باره توضیح داد: زمینه‌های خوبی از جمله صلح در افغانستان به‌عنوان هدفی مشترک وجود دارند که هند می‌تواند بر آنها متمرکز شود. رضوانیان‌رهقی درباره دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران تصریح کرد: آمریکا منافع خود را دنبال می‌کند. تاریخ به ما یاد داده است که وقایعی که در سراسر جهان رخ می‌دهند آمریکا را تحت‌تاثیر خود قرار نمی‌دهند و طی جنگ جهانی دوم درحالی‌که اروپا با جنگی ویران‌کننده روبه‌رو بود، اقتصاد آمریکا از پیامدهای این جنگ بی‌تاثیر ماند و در نتیجه به یک ابرقدرت تبدیل شد اما در منطقه ما، کشورها به یکدیگر وابسته هستند. برای مثال، ۸۰ درصد از ملزومات انرژی هند از طریق واردات تامین می‌شود، بنابراین هرگونه بی‌ثباتی در منطقه بر کشورهایی نظیر هند و چین تاثیر می‌گذارد.

او افزود: آمریکا در تلاش است تا بهای نفت را با ایجاد تنش‌های سیاسی ساختگی بالا ببرد تا استفاده از سنگ نفت را ترویج دهد. روشن است که بازارهای عمده این محصول هند، چین و اروپا هستند پس آمریکا احساس نیاز می‌کند که در منطقه تنش‌های بیشتری ایجاد کند. با این حال منافع هند تنها با کاهش تنش‌ها و همکاری با شرکای منطقه‌ای همچون ایران، عربستان، قطر، امارات، کویت و عمان برای تنظیم آرایشی امنیتی می‌تواند از این مساله مصون بماند.

مجله ویک در بخش دیگری از این مصاحبه مساله جایگزینی تجارت با ریال و روپیه به‌جای دلار را مطرح کرده است. رضوانیان‌رهقی درخصوص این مساله اظهار کرد: درحال‌حاضر خیلی زود است که درباره گزینه‌های جایگزینی که می‌توانند عملکرد موفقی در راستای ادامه تجارت‌های دوجانبه داشته باشند، صحبت کنیم. من مطمئن هستم که مکانیزم پرداخت قابل اعتمادی برای تسهیل تجارت‌های در حال ظهور میان دو کشور خواهیم داشت؛ خواه مکانیزم روپیه-ریال یا مکانیزم دیگری باشد. او درباره این تجارت‌های تازه میان دو کشور توضیح داد: اقتصاد دو کشور به یکدیگر وابسته هستند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند. هند برای نفت و منابع انرژی چشم به ایران دارد و ما این ملزومات را با امتیازات ویژه و انعطاف‌پذیری به هند ارائه می‌کنیم.