انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: خبرنگاران پل ارتباطی میان مسوولان و مردم و بهترین وسیله برای بیان مشکلات و نارسایی‌های جامعه هستند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به دنبال راه حلی برای حل مشکل بیمه خبرنگاران هستیم و پس از برگزاری جلسه مزبور، امیدواریم که بتوان تصمیمی اتخاذ کرد که رضایت صنف خبرنگاران تامین شود. بندپی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل با مشکلات صنفی خبرنگاران آشنایی دارم؛ این قشر، حرفه سختی دارند و نیازمند حمایت هستند. مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران علاوه بر پایین بودن میزان حقوق و دستمزد، برخورداری از بیمه اجتماعی است؛ بسیاری مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، خبرنگاران را بدون برخورداری از بیمه‌های پایه به کار می‌گیرند یا حق بیمه آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند که سبب شده این صنف به لحاظ هزینه‌های درمانی، ثبت سوابق کاری و امور بازنشستگی با چالش‌های جدی مواجه شود.

این در حالی است که طبق قانون شغل خبرنگاری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و شاغلان در این حرفه می‌توانند با پرداخت ۲۰ سال حق بیمه، بازنشسته شوند. سیدمحمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیستم مرداد امسال با تشریح آخرین وضعیت بیمه خبرنگاران گفت: با همکاری صندوق حمایت از خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، 3هزار سهمیه برای بیمه پایه خبرنگاران در نظر گرفته شده است تا اگر فردی در یک رسانه کار می‌کند و بیمه ندارد، از طریق این صندوق با تایید رسانه مربوطه و هماهنگی معاونت مطبوعاتی بیمه شود. وی درباره بیمه تکمیلی درمان این صنف نیز گفت: مجوز ارائه ۳هزار سهمیه بیمه تکمیلی برای خبرنگاران اخذ و ثبت نام آن نیز کامل شده است. در واقع این بیمه ۸۵۰ هزار تومان است که ۳۲۰ هزار تومان آن را خبرنگاران باید پرداخت کنند و بقیه را وزارت ارشاد واریز خواهد کرد.