هشدار  برجامی ایران به اروپا

بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مذاکرات ایران و اروپا و اینکه برخی معتقدند اروپا در ارتباط با مذاکرات با ایران درحال خریدن زمان است، تاکید کرد: من نمی‌توانم به‌جای اروپایی‌ها به شما بگویم که درحال خریدن زمان هستیم یا نه. من در ارتباط با روند مذاکرات ایران با اروپا پیش از این توضیح داده‌ام و معتقدم در فعالیت اروپایی‌ها در این زمینه تاخیراتی وجود دارد که باید برطرف شود و ایران نیز براساس مصالح و منافع خود رفتارش را تنظیم می‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد. قاسمی همچنین در مورد اظهارنظر برخی از مقامات اروپایی در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران و دیدگاه‌های تهران در مورد مسائل منطقه و اینکه ایران باید در این زمینه‌ها نیز با آنها گفت‌وگو کند، تاکید کرد: موضوعاتی که در این زمینه از سوی برخی از کشورهای اروپایی مطرح می‌شود موضوع جدیدی نیست در گذشته هم از طرف برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است و آنها پاسخ‌های لازم را در این زمینه از ما دریافت کردند.سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با بحث برجام اظهار کرد: در این مذاکرات در ارتباط با یافتن مکانیزم‌هایی برای همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و جبران تبعات خروج آمریکا از برجام بحث و گفت‌وگو کرده‌ایم و در مورد موضوعات دیگری که اشاره کرده‌اید صحبتی نشده و آنها از مواضع ایران در مورد آن مسائل اطلاع دارند.

آزمون بزرگ اروپا

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در این نشست با ارائه توضیحاتی در مورد آخرین روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام و با بیان اینکه امیدواریم در فرصت باقی‌مانده بتوانیم به تفاهم‌های لازم با اروپا دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم اروپا از آزمون بزرگی که درحال‌حاضر با آن روبه‌رو است با موفقیت و سربلندی بیرون آید و نقش تاریخی خود را ایفا کند. قاسمی با بیان اینکه در مورد بحث سیستم‌های پولی، مالی، بحث صنایع، فناوری و خیلی مباحث دیگر در حوزه مسائل اقتصادی با اروپا صحبت کرده‌ایم، گفت: اروپایی‌ها هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده‌اند و امیدواریم در فرصت باقی‌مانده در این مسیر حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا ایران برای اروپا به منظور دادن تضمین‌های عملی و کافی برای اجرای برجام ضرب‌الاجل مشخص نمی‌کند، اظهار کرد: اگر شما فکر کنید می‌بینید که در مورد موضوعاتی چون تعیین مکانیزم‌های پولی و بانکی و مسائلی که مربوط به صنعت است نمی‌توان ضرب‌الاجلی گذاشت، چون باید در مجموع ۲۸ کشور اروپایی در مورد این‌گونه مسائل تفاهم کنند و این امر زمانبری است و بعد از تفاهم به طرف ایرانی پیشنهادها را ارائه کنند و در نهایت ایران نیز پیشنهادهای ارائه شده از سوی آنها را مورد بررسی قرار دهد. او در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده مبنی بر اینکه عراقچی در اواخر خردادماه گفته بود طرف‌های اروپایی فقط چند هفته فرصت دارند، ادامه داد: شاید آنچه در آن زمان مدنظر آقای عراقچی بوده، این است که طرف‌های اروپایی باید در آن مقطع هرچه زودتر موضع‌گیری سیاسی خود را در ارتباط با برجام، خروج آمریکا از آن و اعلام آمادگی برای ارائه‌ تضمین‌های لازم و عملی جهت حفظ منافع ایران در برجام بیان می‌کردند.

اراده سیاسی اروپا

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها اراده سیاسی خود را برای حفظ برجام به‌صورت روشن مشخص کرده‌اند به روند مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در مورد مسائل مربوط به برجام و حفظ منافع ایران از این توافق اشاره کرد و گفت: این مذاکرات در مراحل فنی و تکنیکی خود به سر می‌برد. البته این مذاکرات کمی طولانی شده و ما تاکید داریم که اروپا بتواند هرچه سریع‌تر موضوعات باقی‌مانده را روشن و مشخص کند. به اروپایی‌ها هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانند تضمین‌های عملی و کافی را به ایران بدهند. قاسمی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست ایران و وزرای خارجه برخی کشورهای اروپایی در ارتباط با برجام و اینکه آیا برگزاری چنین نشستی کنسل شده است، اظهار کرد: چیزی کنسل نشده است قراری هم به‌طور قطعی نشده است، ولی احساس می‌کنیم در این مرحله نیاز به مذاکرات مجدد داریم، ولی اینکه این مذاکرات در چه تاریخی، در کجا و تحت چه عنوانی برگزار می‌شود، هنوز مشخص نیست. وقتی موضوع دقیق‌تر مشخص شد در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و اطلاعات من حاکی از این است که تاریخ و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

نشست سران

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در نشست روز جمعه سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به جز موضوع سوریه مباحث دیگری نیز مطرح خواهد شد، اظهار کرد: نشست سران سه کشور مهم و تاثیرگذار در حل بحران سوریه نمی‌تواند به یک موضوع منتهی شود و حتما در کنار مسائل سوریه و آخرین تحولات این کشور مسائل بین‌المللی و همچنین موضوع همکاری‌های دوجانبه و سه‌جانبه نیز مطرح خواهد شد. قاسمی گفت: طبیعتا در این جلسه در مورد موضوعاتی که می‌تواند مورد علاقه سه کشور باشد بحث خواهد شد و از گذشته چنین سنتی نیز وجود داشته و این امر جدیدی نیست. او با بیان اینکه من ترجیح می‌دهم بعد از برگزاری این نشست در ارتباط با مسائل مطرح شده در آن صحبت کنم، خاطرنشان کرد: پیشنهادهای زیادی مطرح شده که در این اجلاس مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد و امیدواریم در فرصت کافی این موضوعات مورد بحث قرار گیرد و در مورد برخی مسائل نیز که مدنظر سه کشور است، تفاهماتی حاصل شود. سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده قرار است در جریان نشست تهران بین ایران، ترکیه و روسیه پیمان‌نامه پولی مشترک به امضا برسد، اظهار کرد: من هیچ چیز را درحال حاضر تایید نمی‌کنم تا بعد از برگزاری اجلاس. او ادامه داد: همان‌طور که توضیح دادم پیشنهاد شده که محورهای مختلفی علاوه بر موضوع سوریه در این جلسه مطرح شود و باید ثبت کرد و دید در اجلاس چه موضوعاتی مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرد و بعد در مورد آنها صحبت کرد.

خرید نفت ایران از ژاپن

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در مورد قطع خرید نفت ایران از سوی ژاپن اظهار کرد: من اطلاعی از این موضوع ندارم و وزارت نفت می‌تواند توضیح دهد که چه مذاکراتی با طرف‌های ژاپنی در این زمینه داشته باشد. قاسمی با بیان اینکه فشارهایی از سوی آمریکا در این زمینه  روی کشورها وجود دارد و بسیاری از کشورها نیز تاکنون در برابر درخواست آمریکا در این ارتباط ایستادگی کرده‌اند، ادامه داد: برخی از آنها درحال رایزنی با آمریکا برای گرفتن فرصت یا گرفتن معافیت هستند، ولی همان‌طور که گفتم در مورد این موضوع خاص شما از وزارت نفت اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

موضوع گردشگران عراقی در مشهد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه‌ صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حواشی ایجاد شده در مورد گردشگران عراقی در مشهد و اخبار منتشر شده در این زمینه در آستانه فرارسیدن محرم و اربعین حسینی اظهار کرد: فکر می‌کنم که کانون‌های معاند عزم خود را برای تضعیف روابط خارجی ایران با همسایگانش و ناکام گذاشتن سیاست خارجی ایران در تعامل با همسایگان به کار برده‌اند. در حقیقت به‌نظر می‌رسد که کانون‌هایی جنگ روانی گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کرده‌اند و در این زمینه درحال تلاش هستند. چنانچه سعی می‌کنند سیاست خارجی ایران به خصوص تعامل با همسایگانش را مورد تخریب قرار دهند.

او با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در مورد نوع رفتار اتباع عراقی در ایران گفت‌: این موضوع را بدون توجه به این مساله که چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد یا واقعیت نداشته باشد بخشی از جنگ روانی گسترده‌ای می‌دانم که طی دو هفته گذشته برخی از کانون‌های معاند علیه روابط ایران و عراق پیگیری کرده‌اند. طی دو هفته گذشته حداقل بیش از هشت مورد موضوع در مورد روابط ایران و عراق مطرح کرده‌اند و سعی کرده‌اند که با انتشار برخی اخبار بین مردم و مقامات دو کشور سوءتفاهم و تنش ایجاد کنند و من فکر می‌کنم موضوع مورد اشاره نیز در چارچوب همین امر است ایجاد یک جنگ روانی برای تخریب روابط دو کشور.