علت عزل غیر‌کارشناسی مدیران روحانی در این وزارت‌خانه و نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی دو سوال خدری از وزیر ارشاد بود. نماینده بوشهر در این جلسه که در پایان جلسه علنی مجلس برگزار شد، گفت: وزارت ارشاد متولی فرهنگ جامعه بوده و ارتقای بخش فرهنگ، رونق دین و برنامه‌ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید موردتوجه قرار گیرد. در این میان نقش کانون‌های مساجد روشن است، اما متاسفانه مدیران این وزارتخانه توجهی به این بخش ندارند و مدیران روحانی را از این حوزه حذف می‌کنند.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد مهم‌ترین پایگاه تحقق اهداف فرهنگی هستند، ادامه‌ داد: عزل مدیران روحانی از کانون‌ها بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ متاسفانه این اتفاق در اکثر شهرستان‌ها و استان‌ها رخ داده است، در‌حالی‌که هیچ کسی نمی‌تواند کار فرهنگی را از ذات روحانی جدا کند؛ در‌حالی‌که مدیران روحانی و کارآمدی که یدطولایی در حوزه فرهنگ داشته‌اند، حذف شده و به‌جای آن افراد بی‌تجربه به‌کار گرفته شده‌اند. خدری با اشاره به اینکه یک رویکرد نامناسب در مجموعه مدیران ارشد وزارت ارشاد در بحث روحانی‌زدایی وجود دارد، همچنین درباره سوال دیگر خود درخصوص کتابخانه‌ها، اظهار کرد: طبق قانون، شهرداری‌ها مکلف هستند همه ساله حداقل نیم درصد درآمدهای خود را به‌منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند که هیچ ابهامی در این قانون وجود ندارد. این نماینده مجلس همچنین خواستار تشکیل کمیته‌‌ای برای بررسی این موضوع شد و گفت‌: نیم درصد درآمد شهرداری هر شهر باید به کتابخانه‌های همان شهر به همراه سود آن واریز شود. لازم است وزارت ارشاد این موضوع را پیگیری کند و در‌صورتی‌که تخلفی وجود دارد برطرف شود و نهایتا به کمیسیون فرهنگی گزارشی ارائه شود که در این‌خصوص نظر ما هم تامین خواهد شد.سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درپاسخ به سوال اول نماینده بوشهر گفت: تلاش این وزارتخانه حضور جدی‌تر روحانیون فعال، فهیم و نواندیش مستقل است و در حوزه خدمات کاری و محصولات ارائه شده در سال گذشته و در 6 ماه اول امسال نشان دادیم که چنین امری را مدنظر داریم. به گزارش «ایرنا» وی گفت: جا به جایی مدیران امری طبیعی است اما نگاه ما این است که از صلاحیت‌ها بدون توجه به بحث‌های قشری و گروهی استفاده حداکثری کنیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دوم در مورد نحوه هزینه کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: وزارت اقتصاد براساس آمارها جمع و کسر کرده و آنچه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را از سال ۹۴ به هر استان به همان میزان ارسال کرده است.

وی همچنین گفت: شماره حساب‌هایی که در آن سال از خزانه‌داری به کتابخانه‌های آذربایجان غربی، تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی و... واریز شده؛ که در نتیجه در آن سال با ارسال مستقیم وزارت اقتصاد به هر استان به میزان همان مبلغی که شهرداری‌ها باید پرداخت کنند، این اقدام را انجام داده است.وی افزود: به‌دلیل عدم نظارت از سال ۹۵ به بعد وزارت اقتصاد یک حساب در نهاد کتابخانه‌های مرکزی ایجاد و به آن مبالغ را واریز کرد و از آن به استان‌های مربوطه واریز شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مدارک واریز منابع از این حساب‌ها به شهرهای مختلف در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ وجود دارد که می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم.