به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، پایگاه تحلیلی لوبلاگ در گزارشی با محتمل دانستن اقدام نظامی ترامپ علیه ایران برای فرار از چالش‌های سیاسی در درون آمریکا نوشت: برای چند ثانیه تصور کنیم که چالش‌های سیاسی ترامپ و محبوبیت او در آمریکا طی ماه‌های آتی بدتر شود، که البته این فرضیه با توجه به شرایط کنونی می‌تواند بسیار منطقی باشد. از چالش‌هایی که اکنون گریبانگیر ترامپ است می‌توان به گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از مقام ارشد دولت آمریکا در رابطه با وجود یک هسته مقاومت دربرابر ترامپ در کاخ‌سفید، احکام جدید در رابطه با تحقیقات بازرس مولر و حتی فقدان هرگونه گشایشی در مذاکره برای خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی اشاره کرد. بسیار دشوار است که بتوان تصور کرد ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌توانند از گرداب کنونی جان سالم به در ببرند. با توجه به اینکه ترامپ در برابر چنین سناریوهایی قرار دارد، در چنین شرایطی یک رئیس‌جمهوری مستاصل برای ایجاد اجماع در اذهان عمومی یا دفع بدترین حالت چه اقدامی انجام می‌دهد؟ البته این یک جمله کلیشه‌ای است که رهبرانی که با مشکلات جدی داخلی مواجه می‌شوند چه اقتدارگرا و چه دموکرات، اغلب این فکر را در سر می‌پرورانند تا یک بحران در زمینه سیاست‌خارجی ایجاد یا از آن به سود خود استفاده کنند. این استراتژی می‌تواند «آغاز جنگ علیه یک دشمن دیرینه در راستای منحرف ساختن تمرکز جامعه و سیاستمداران داخلی» را نیز شامل شود. در گذشته نیز مثال‌های بی‌شماری برای این نظریه وجود داشت که مهر تاییدی بر آن است. در این میان اما با توجه به آنچه از ترامپ می‌دانیم او مستعدترین رئیس‌جمهوری برای اجرایی کردن این استراتژی است. همچنین با توجه به اظهار نظرات و اقدامات او طی یک سال و نیم گذشته ایران می‌تواند در صدر فهرست ترامپ برای حمله نظامی باشد. اما نکته جالب در این باره آن است زمانی که ترامپ تصور می‌کرد باراک اوباما در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود در برابر ایران به ستوه آمده است در توییت‌های خود همواره به این موضوع اشاره داشته است. در بحبوحه تحریم‌های هسته‌ای ایران در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و به اوج رسیدن تنش میان تهران و واشنگتن ترامپ همواره در توییتر خود از احتمال حمله اوباما به ایران سخن گفته‌است.  او در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که باراک اوباما در راستای انتخاب مجدد جنگی را با ایران آغاز خواهد کرد. ترامپ در پیام دیگری در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲ می‌نویسد: «اکنون که نظرسنجی‌ها افت محبوبیت اوباما را نشان می‌دهد او درمانده شده‌است و احتمالا جنگی را علیه ایران یا لیبی آغاز می‌کند. جمهوری‌خواهان نباید اجازه دهند اوباما از اهرم خود برای انتخاب مجدد که حمله نظامی به ایران است استفاده کند.» در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ او گفت که اوباما برای حفظ وجهه خود به ایران حمله نظامی می‌کند.

همچنین او بار دیگر با تکرار این ادعا در ۲۵ سپتامبر همان سال گفت: «فراموش نکنید که من در گذشته پیش‌بینی کردم اوباما برای نشان دادن سرسخت بودن خود به ایران حمله خواهد کرد.»

بنابراین ترامپ به‌طور شفاف باور دارد که آغاز جنگ یا حداقل اقدام نظامی در سطح محدود علیه یک دشمن قدیمی به‌ویژه ایران یک نسخه مناسب برای تغییر ضعف‌ها و شکست‌های سیاسی روسای‌جمهور است. در واقع به‌نظر می‌رسد این سناریو نخستین معادله‌ای است که در شرایط بحرانی ذهن او را تسخیر می‌کند. ارتباط میان چالش‌های سیاسی در داخل و کم‌رنگ جلوه دادن آنها از طریق حمله به ایران به‌طور خودکار در ذهن او نقش خواهد بست. ترامپ زمانی به این تحلیل رسید که در انتخابات نامزد نیز نشده‌بود، زمانی که حتی بنیامین نتانیاهو و یهودیان عضو ائتلاف با جمهوری‌خواهان یا محمد بن‌سلمان و محمد بن‌زاید در رابطه با اقدامات به گفته آن‌ها«بدخواهانه» ایران به او هشدار نداده بودند. از سوی دیگر جان بولتون، مایک پمپئو و رودی جولیانی نیز در میان مشاوران ارشد امنیت‌ملی او حضور نداشتند. اقدام نظامی علیه ایران جدا از پیامدهای دراماتیک و تحریک‌آمیز آن از منظر سیاسی نیز برای ترامپ نتایج عکسی به‌دنبال خواهد داشت؛ چراکه حتی با تعصب‌ترین ترامپیست‌ها نیز انگیزه‌های اصلی پشت‌پرده انجام چنین اقدامی را به روشنی درک می‌کنند.

اما به‌نظر می‌رسد برخی مقامات ارشد او ‌مانند جیمز متیس، رئیس پنتاگون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه با وجود مواضع خصمانه علیه ایران بتوانند همراه با همان هسته گمنام مقاومتی که نیویورک تایمز آن را افشا کرد مانع از انجام چنین اقداماتی از سوی ترامپ شوند. البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که سه فرمان حمله نظامی وی در طول ۱۸ ماه گذشته علیه ونزوئلا، سوریه و کره‌شمالی اجرا نشده‌است. البته ممکن است اسرائیل به‌همراه عربستان سعودی و امارات اقدامی نظامی را علیه ایران انجام دهند و درپی آن نیروهای آمریکایی به‌دلیل بحرانی شدن اوضاع وادار به دخالت شوند. با توجه به جایگاه سیاسی ترامپ و اینکه او ممکن است طی ماه‌های آتی با از دست دادن اکثریت مجلس نمایندگان از سوی جمهوری‌خواهان، آزادی عمل خود را به‌طور جدی از دست بدهد در این شرایط بهترین گزینه ترامپ می‌تواند آغاز درگیری با ایران باشد. البته این تنها یک احتمال است.