اژه‌ای پرونده سلطان سکه را تشریح کرد

به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای شنبه شب در گفت‌وگو با برنامه «نگاه یک» در پاسخ به مجری برنامه در رابطه با پرونده متهم معروف به سلطان سکه با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند این فرد سکه‌هایی که بانک مرکزی به بازار روانه می‌کرده را خریداری کرده و خریدن سکه جرم نیست و بنابراین نباید این فرد محاکمه شود، گفت: اولا این فرد به‌عنوان اینکه سکه خریده است، محاکمه نمی‌شود؛ بلکه اتهام او خارج کردن سکه و منابع از کشور است؛ اما درخصوص این روشِ بانک مرکزی و درخصوص این پرونده ۳ نکته را باید توضیح دهم. اول اینکه آیا این سیاست بانک مرکزی در این شرایط صحیح بوده است یا خیر. بحث این است که آیا این سیاست بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون اینکه شرط یا سقفی برای عرضه سکه قرار دهند، درست بوده است؟ حتی اگر انگیزه بانک مرکزی جمع کردن نقدینگی یا مداخله در بازار یا ایجاد تعادل در بازار باشد، باز هم اینکه به هر کسی هر مقدار می‌خواهد سکه بفروشد، محل بحث است. چه بسا ممکن است کسانی باشند که بخواهند این سکه‌ها را از کشور خارج کنند و قصد قاچاق داشته باشند و ممکن است با دشمن همسو و همفکر باشند؛ بنابراین این سیاست جای بحث دارد.

وی افزود: بحث دیگر این است که بانک مرکزی گفته بیایید سکه بخرید؛ اما مقدار آن را مشخص نکرده است که افراد چه مبلغ و چه تعداد بخرند و گفته است هر چقدر دلتان می‌خواهد بخرید. در این نوع خرید اگر فردی خرید کند و منشأ پولش مشکل نداشته باشد، ما متعرض او نخواهیم شد؛ اما مثلا به فردی که حدود ۷ میلیارد از بانک تسهیلات گرفته و یک قرارداد مدنی امضا و اعلام کرده که این تسهیلات را برای فلان کار می‌خواهم و در مدت معینی پس خواهم داد؛ اما بلافاصله پس از گرفتن تسهیلات رفته و سکه خریداری کرده؛ یعنی خلاف قرارداد عمل کرده است، نگاه دیگری داریم. بنابراین ممکن است از این جهت به چنین افرادی اشکال گرفته شود. این فردی که گفته می‌شود سلطان سکه است و البته من چنین تعبیر‌هایی را قبول ندارم، این فرد چند سال قبل در زمینه خرید و فروش ارز غیرمجاز آن هم به‌صورت شبکه‌ای و خرید و فروش سکه به‌صورت عمده فعالیت داشته و اکنون متهم به خارج کردن این سکه‌ها از کشور است.

پرونده مشایی

معاون اول قوه‌قضائیه در ادامه این گفت‌وگو در رابطه با محاکمه یکی از مقامات دولت دهم و حاشیه‌سازی‌های وی در داخل دادگاه هم گفت: حکومت ما واقعا مردمی است. به‌رغم همه مسائلی که در مورد زندان‌هایمان می‌گویند، باور کنید که روی‌هم‌رفته زندان‌های ما از زندان‌های بسیاری از کشورهای امروز جهان بهتر است. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: هیچ کدام از زندانیان سایر زندان‌های دنیا این مقدار مرخصی، آزادی مشروط، امکان تماس با خانواده‌، عفو و امکانات و تسهیلاتی که به آنها در زندان‌های ایران داده می‌شود را ندارند. همچنین به گزارش فارس، وی افزود: نوشته مشایی اصل و فرعش در مورد عزل وکیل‌هایش موجود است، احمدی‌نژاد گفت اگر ثابت شد فلان، که ثابت شد، مگر اینکه بگویند اینها جعلی است که خب باید پرسید چه کسی جعل کرده است اینها که زنده‌اند و خودشان به دادگاه مراجعه کرده‌اند؛ اینها جوسازی می‌کنند.