او افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اولین فرصت بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار خود قرار خواهد داد که به‌نظر می‌رسد این طرح بعد از پایان تعطیلات تابستانی پارلمان و در مهرماه در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار می‌گیرد. حاجی‌دلیگانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا تاکنون جلسه‌ای بین استیضاح‌کنندگان و وزیر صنعت برگزار شده است یا نه، گفت: از طرف وزارتخانه درخواست شد که جلسه‌ای برگزار شود ولی ما نپذیرفتیم. ما می‌خواهیم روال قانونی را طی کنیم، مذاکره، صحبت و رایزنی برای قبل از ارائه طرح استیضاح وزیر صنعت بود، وقتی تذکرات، سوالات و اخطارها دنبال شد و نتیجه‌ای حاصل نشد و استیضاح وزیر مطرح شد، دیگر باید روال قانونی طی شود.

استیضاح آخوندی در کمیسیون عمران

همچنین دیروز محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از تقدیم طرح استیضاح آخوندی با بیش از ۴۰ امضا به کمیسیون متبوعش خبر داد. رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: کمیسیون قاعدتا در اولین فرصت پس از تعطیلات مجلس،‌ طرح استیضاح آخوندی را بررسی می‌کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌گفت: از محورهای مهم این طرح می‌توان به بحث عدم تولید مسکن و همچنین ناتوانی در اتمام پروژه‌های عمرانی اشاره کرد. رضایی همچنین تصریح کرد که این طرح پس از بحث و بررسی، در صورت عدم قانع شدن اعضا از توضیحات و دفاعیات وزیر راه،‌ به هیات‌رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

دلیل مخالفت مطهری با شفافیت آرای نمایندگان

همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در مورد رد فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت که رد فوریت یک طرح به معنی مخالفت مجلس با آن طرح نیست؛ اما در عین حال با اشاره به مخالفت خود با این امر گفت که ممکن است این امر موجب تضییع حق نماینده به موجب نظارت استصوابی شود. به گزارش «ایسنا» او در بخش دیگری ازاین یادداشت نوشت: اگر آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود. به همین دلیل ممکن است در محذور واقع شود و رای واقعی خود را اعمال نکند؛ درحالی‌که نماینده باید در ابراز رای خود آزاد باشد؛ بنابراین اینجانب این طرح را امضا نکردم و به فوریت آن هم رای ندادم.

کمپین شفافیت آرا درمجلس

ازسوی دیگر عضو هیات‌‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از نمایندگان در نظر دارند آرای خود را به‌صورت داوطلبانه اعلام کنند و در این خصوص کمپینی به نام شفافیت آرا تشکیل شده است و احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: تاکنون ۶۵ نماینده عضو این کمپین هستند و می‌خواهند از این پس آرای خود در مجلس را یا از طریق فضای مجازی یا از طریق گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کنند. وی گفت: ما در مجلس به‌دنبال راه‌اندازی سیستمی هستیم که در همان زمان رای‌گیری نمایندگانی که علاقه‌مند هستند که اسامی و رایشان منتشر شود، آرای‌شان را بتوانند به نمایش عموم بگذارند. طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان که ۳۰ مرداد ۹۷ با ۲۹ امضا تقدیم هیات رئیسه شده بود، نتوانست نظر صحن علنی مجلس را جلب کند.