اما سلسله نشست‌های علمی تخصصی، «جمهوری اسلامی سرمایه‌ها و چالش‌ها» روز گذشته با حضوردوعضو مجمع تشخیص برگزار شد. محمدرضا باهنر دراین نشست گفت: اگر از طریق سیاسی می‌خواهند مشکل اقتصاد را حل کنند راه را اشتباه رفته‌اند، مشکلات اقتصادی ما امروز راه‌حل اقتصادی دارد. وی بااشاره به بیانات اخیر رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان اظهار کرد: من از صحبت‌های ایشان دو نکته مهم را برداشت کردم؛ یکی اینکه هیچ کس حق ندارد پشت دولت را خالی کند. ایشان با بیان اینکه دولت امروز در میدان است و باید پشتوانه داشته باشد، گفتند پشتوانه دولت باید گروه‌ها، جناح‌ها، احزاب، پژوهشگران و نخبگان و همه باشند.

به گزارش «ایسنا» باهنر ادامه داد: نکته دیگر کار موازی با دولت نباید انجام گیرد که البته بعضی‌ها کار موازی را به ستاد اجرایی فرمان امام تعبیر کردند و بعضی‌ها می‌گفتند الان زمان عادی نیست و باید وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

باهنر افزود: بعضی‌ها روی این طبل می‌کوبیدند که شورای انقلاب و چیزهای دیگر می‌خواهیم؛ نه اصلا این خبرها نیست و مشکلی در این کشور وجود ندارد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌خواهم تبلیغ دولت را کنم اما برای یک سال و نیم آینده گندم داریم. مواقعی بوده که حتی برای یک ماه هم گندم نداشتیم. همدیگر را تخریب نکنیم. در یک برنامه میان‌مدت بازار سرمایه خود را تا سه برابر می‌توانیم افزایش دهیم. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به موضوعاتی همچون افزایش تورم و مسایل سیاسی و اقتصادی در دوره دوم ریاست‌جمهوری بعضی رئیس‌جمهورها طی تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی ایران، گفت: در دوره دوم مرحوم آیت‌الله هاشمی در سال ۷۴ رکورد ۵/ ۴۹ درصدی تورم را زدیم. در دوره اول خاتمی بحث‌ها عمدتا سیاسی بود، قتل‌های زنجیره‌ای بود ولی در دوره دوم ایشان مقداری کارهای اقتصادی رونق پیدا کرد و تورم کمتری داشتیم.

باهنر تاکید کرد: در دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دلار ۱۲۰۰تومانی شد ۳۵۰۰ تومان و دوره دوم دولت روحانی هم دلار ۳۵۰۰ تومانی شد ۱۱ هزارتومان، یعنی این ژن ترکیدن تورم در اقتصاد ما مثل یک ژن ماندگار شده است، بنابراین از این جهت خیلی فرقی نمی‌کند احمدی‌نژاد،   روحانی یا هاشمی رئیس‌جمهور باشند البته به این معنا نیست که قصور و غفلت نکردیم. وی همچنین تاکید کرد: بسیاری از مشکلات کشور در داخل قابل حل است مشروط بر اینکه تصمیمات مدبرانه و شجاعانه در کشور وجود داشته باشد و بعضی از ما خصولتی‌ها و دولتی‌ها مثل بختک روی بنگاه‌های اختصاصی نیفتیم و آنها را رها کنیم و بگذاریم مردم هم به میدان بیایند. به گزارش «ایرنا» باهنر تصریح کرد: من نگرانم که رکورد ۵/ ۴۹ درصد تورم دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی را بزنیم البته امیدوارم این اتفاق نیفتد و این رکورد به‌نام آقای هاشمی بماند. البته در دولت احمدی‌نژاد هم تورم ۴۲ درصد را تجربه کردیم. وی گفت: باید چرخ‌های اقتصاد کشور روغن‌کاری شود تا اصطکاک‌ها کم شود.

باید جلوی نقدینگی را گرفت

ازسوی دیگر غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: دولت باید با اجرای دولت الکترونیک جلوی فساد در اقتصاد همچون امضاهای طلایی را بگیرد؛ دولت می‌تواند از طریق سهیم کردن مردم در سود نفت نقدینگی‌های سرگردان را جذب کند. به گزارش «ایسنا» مصباحی‌مقدم با اشاره به افزایش رقم نقدینگی سرگردان در بازار اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از نقدینگی‌های سرگردان می‌تواند یک جهش عظیمی در اقتصاد ما به حساب بیاید. وی با بیان اینکه حدود ۳۷ میلیون دلار خروج ارز در سال گذشته صورت گرفته است، گفت: مشکلات اقتصادی ایران ریشه در نفتی بودن بودجه عمومی دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا شرایط فعلی اقتصاد ایران راه برون‌رفت دارد یا خیر، گفت: بیماری اقتصاد ایران شناخته شده است و راه‌حلش هم مشخص است. باید جلوی نقدینگی را گرفت. من خبر دارم که آن ۱۰ هزار میلیارد استقراض از بانک مرکزی به ۳۳ هزار میلیارد رسیده است. این سیلاب نقدینگی مثل سیلاب آب است. اگر جلوی این سیلاب را سد بگذارند، می‌توانند از انرژی آن بهره گرفته وگرنه مانند سیلاب همه چیز را خراب می‌کند. پیش از این هم کارشناسان می‌گفتند که حجم نقدینگی سرگردان در بازار نگران‌کننده است. دیدیم که درست گفتند. وی گفت شیوه بانکداری ما معیوب است و باید اصلاح شود.

تاکید لاریجانی بر حل مشکلات درونی اقتصاد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان گفت: امروز وضعیت کشور از نظر مسائل اقتصادی به‌گونه‌ای است که نیاز به انجام یک سری جراحی‌ها در آن احساس می‌شود. به گزارش «ایرنا» لاریجانی افزود: در مجموع باید توجه داشت که ما در شرایطی هستیم که فشار بین‌المللی بر کشور وارد است و علاوه‌بر این در داخل نیز با برخی مشکلات مواجه هستیم و ضرورت دارد در گام نخست درد را به درستی تشخیص دهیم و بعد نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مساله فشار اقتصادی را حل کنیم، باید بدانیم که چنانچه مشکلات درونی اقتصاد حل شود بسیاری از معضلات بیرونی هم رفع خواهد شد.

او اظهار کرد: دشمن همواره روی نقاط ضعف دست می‌گذارد و اگر ما این نقاط‌ضعف را حل کنیم آنها قدرت چانه‌زنی زیادی نخواهند داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف این است که کشور گران اداره می‌شود و منابع در جای اصلی خودش و در جایی که باید هزینه نمی‌شود، باید در کشور تولید ثروت شود؛ چراکه کشوری موفق است که ثروت‌زا باشد.  رئیس مجلس با بیان اینکه امروز آنچه که برای ما مساله است، این است که اقتصاد کشور را از نظر تولید روان کنیم، گفت: امروز با وجود اقداماتی که در جهت بهبود شاخص‌های فضای کسب‌و‌کار در کشور انجام شده، اما در کل نسبت به دیگر کشورها جایگاه خوبی نداریم و قرار داشتن در رتبه بالای ۱۰۰ در جمع ۱۸۲ کشور رتبه مطلوبی نیست.

رئیس مجلس گفت: وقتی در کشور می‌توانیم تولید روان داشته باشیم باید اشکالات، مقررات و بخشنامه‌های دست و پا گیر را برداریم.

لاریجانی اظهار کرد: در اتاق مسوول باید به روی سرمایه‌گذاران باز باشد، مدیران باید دنبال سرمایه‌گذار بروند و از آنها خواهش کنند که سرمایه‌گذاری کنند. رئیس مجلس گفت: اگر می‌خواهیم کشور در یک مصاف اقتصادی موفق باشد باید اقتصاد کشور را به مردم واگذار کنیم و شرایط برای کار و فعالیت آنها فراهم شود.