به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه جروزالم‌پست، در آستانه برگزاری این جلسه به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با موضوع ایران، راز زیمت، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در این‌باره اظهار کرد: ترامپ به‌دنبال جلب حمایت‌ جامعه جهانی و به‌ویژه طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای ایران درخصوص تحریم‌های اقتصادی است. زیمت تاکید کرد: تمام چیزی که در این جلسه خواهیم دید، لفاظی‌های ضدایرانی تکراری‌ است، بنابراین فکر نمی‌کنم سخنرانی ترامپ چیزی را تغییر دهد. الداد پاردو، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه عبری قدس اما با بیان اینکه هر یک از طرف‌ها از این فرصت برای ابراز موضع خود استفاده می‌کنند، تاکید کرد: رام کردن تهران یکی از مسائل اصلی در سیاست خارجی آمریکا است و جلسه شورای امنیت هدف بازگرداندن ایران به میز مذاکره را دنبال خواهد کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی، ترامپ می‌خواهد رفتار ایران را با اعمال فشار بسیار زیاد بر تهران تغییر دهد و آمریکا بیش‌از هر چیز دوست دارد شاهد دست کشیدن ایران از برنامه‌های هسته‌ای و اقداماتش در منطقه باشد. علاوه بر این مساله، بسیاری از کارشناسان معتقدند هر چند گفته شده مسائل منطقه و خاورمیانه محور صحبت‌های ترامپ خواهد بود اما او از این فرصت استفاده کرده و مساله برجام، فعالیت‌های موشکی و حضور ایران در منطقه و سوریه را نیز پیش خواهد کشید.

حضور نتانیاهو در جلسه شورای امنیت

همزمان یک رسانه عبری اعلام کرده است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه شورای امنیت در رابطه با ایران که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک عربی، وب‌سایت عبری‌زبان والا اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه مهم و حساس شورای امنیت در رابطه با تحریم‌های ایران و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای که ۲۶ سپتامبر برگزار می‌شود، شرکت کند. براساس این گزارش، این وب‌سایت صهیونیستی اعلام کرده است که بنیامین نتانیاهو علاقه‌مند به شرکت در جلسه شورای امنیت در رابطه با ایران است که این جلسه به ریاست دونالد ترامپ برگزار می‌شود.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم چندی قبل اعلام کرد که ترامپ ریاست نشست ۲۶ سپتامبر شورای امنیت را برعهده خواهد داشت که قرار است به ادعای واشنگتن مبنی بر این‌که ایران حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند رسیدگی کند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست در این نشست شورای امنیت انتقاد کرد و گفت که ترامپ درحال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است و به دیگران حکم می‌کند که همین کار را انجام دهند. رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد از ریاست دوره‌ای شورای امنیت سوء‌استفاده کند و ایران را برای تمام حوادثی که این کشور و متحدانش در خاورمیانه انجام داده‌اند، سرزنش کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست بر نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد. ریابکوف تصریح کرد: اگر واشنگتن بر این باور است که می‌تواند از این محفل برای غلبه بر دیگر اعضای این شورا استفاده و آنها را متقاعد کند که پس از خروجش از توافق هسته‌ای با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه این کشور، همچون او فکر کنند در اشتباه است.

او در ادامه با بیان این‌که نشست ۲۶ سپتامبر شورای امنیت فرصتی مناسب برای گفت‌وگو درباره این وضعیت (خروج آمریکا از توافق هسته‌ای) است، گفت که آمریکایی‌ها در این نشست مسیر راحتی نخواهند داشت. اگر آنها فکر می‌کنند که می‌توانند از شورای امنیت به‌عنوان عرصه‌ای برای آغاز دوباره صف‌آرایی، صحبت و جمع کردن دیگران زیر پرچم خود استفاده کنند سخت در اشتباه هستند. این برای دومین بار است که دولت ترامپ سعی دارد پای ایران را به شورای امنیت بکشاند. اولین بار زمستان سال گذشته بود که به بهانه تحولات داخلی ایران و برخی اعتراضات در شهرهای مختلف تحت‌الشعاع افزایش گرانی و تورم درخواست تشکیل جلسه فوری دادند اما آن نشست به صحنه‌ای برای مخالفت با آمریکا تبدیل شد. علاوه بر این کشورهای عضو شورای امنیت به ویژه چهار عضو دائم این شورا از این فرصت استفاده کرده و مخالفت‌های آمریکا با برجام و سنگ‌اندازی‌های این کشور را محکوم و در مقابل از اقدامات ایران در برجام و اجرای تعهداتش حمایت کردند.

گروهی از کارشناسان بر این باورند که هدف آمریکا از برگزاری این نشست و حضور ترامپ و در مقابل استقبال از حضور حسن روحانی در نشست شورای امنیت صرفا ایجاد فضایی برای دیدار و دیالوگ روسای جمهور ایران و آمریکا است که دونالد ترامپ چندی پیش از آن صحبت و استقبال کرد. با این حال، با توجه به تحولات سیاسی داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای، فضای مذاکره و گفت‌وگو را هیچ‌یک از کارشناسان موافق و منتقد دولت روحانی تایید نمی‌کنند و مذاکره در فضای فعلی را صرفا امتیازی برای ترامپ پیش از انتخابات کنگره عنوان کرده‌اند. علاوه بر این معتقدند حضور حسن روحانی یا مقامی پایین‌تر در سطح وزیر امورخارجه در عمل به معنای پذیرش نقطه‌نظر آمریکا است که مدعی است ایران در کشور خود، منطقه و جهان دست به اقدامات نادرست و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل می‌زند.