در واقع بعد از مخالفت مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان در روز چهارشنبه (۱۴ شهریور) احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در توییتی اعلام کرد که می‌خواهد از اول مهرماه سال ۹۷ به‌صورت داوطلبانه آرای خود را نسبت به طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی اعلام کند که بعد از این توییت بسیاری از نمایندگان طی پیامکی به او موافقت خود را با پیوستن به کمپینی به نام «شفافیت آرا» بیان کردند.

البته در میان نمایندگان، یکی از چهره‌های شاخص یعنی علی مطهری نایب رئیس مجلس، دلیل مخالفت خود با یک فوریت این طرح را در گفت‌و‌گو با «ایسنا» بیان کرد. او گفته بود:«من با شفافیت حضور و غیاب‌ها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آرای آنها موافق نیستم زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی، حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود. به همین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رای واقعی خود را اعمال نکند، درحالی‌که نماینده باید در ابراز رای خود آزاد باشد. بنابراین اینجانب این طرح را امضا نکردم و به فوریت آن هم رای ندادم.»

نظر کدخدایی در مورد شفاف‌سازی آرا

دیروز اما سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا هیچ‌گاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌خاطر رأیی که آنان به طرح یا لایحه‌ای می‌دهند یا اظهارنظری که می‌کنند، ردصلاحیت نکرده است. عباسعلی کدخدایی افزود: این حرفی که برخی می‌گویند دلیل مخالفت با طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان، ترس آنان از شورای نگهبان به‌هنگام بررسی صلاحیت‌هاست، حرف بی‌ربطی است.

سامانه انتشار فیش حقوقی نمایندگان

با این همه یک اقدام دیگر درباره شفافیت در حال انجام است. دیروز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که سامانه انتشار فیش حقوقی مسوولان و نمایندگان در حال طراحی است و پس از اتمام کار امکان دسترسی به آن فراهم خواهد شد. نعمتی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس در قانون برنامه ششم، دولت باید نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان دسترسی نهادهای نظارتی و عموم مردم را به آن فراهم کند از جمله فیش حقوقی مسوولان و نمایندگان باید در این سامانه قرار گیرد. در همین راستا دوستان ما در معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهوری در حال طراحی سیستمی به همین منظور هستند. وی افزود: برای اینکه سیستم واحد و یکپارچه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد ما مترصد این هستیم که سیستم طراحی شده را از ریاست‌جمهوری تحویل بگیریم و بخش انفورماتیک مجلس روی آن کار کند تا نهایتا امکان انتشار فیش حقوقی نمایندگان در سایت فراهم شود.