نحوه حضور ایران در شورای امنیت؟

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد پس از اتمام بررسی‌های لازم، نحوه حضور ایران در نشست شورای امنیت اعلام خواهد شد. بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها درخصوص سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، تصور من این است که رئیس‌جمهور امسال به مانند سال‌های گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و در حاشیه آن با تعدادی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد. بهرام قاسمی همچنین در مورد چگونگی حضور ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است یکی از محورهای آن ایران باشد و سطح حضور تهران در این اجلاس تاکید کرد پس از اتمام بررسی‌های لازم، نحوه حضور ایران در این جلسه اعلام خواهد شد. قاسمی در ارتباط با مباحث مختلفی که در کشور در مورد حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده و برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه بین ظریف و روحانی در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک اختلافاتی وجود دارد، گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم در این مورد هیچ اختلاف‌نظر و دیدگاهی بین وزارت‌خارجه و ریاست‌جمهوری و آقای ظریف و روحانی وجود ندارد. بهرام قاسمی تاکید کرد: ‌در مورد موضوعی که در ابتدا مطرح کردید ما همه دیدگاه‌ها را دریافت می‌کنیم و براساس مصالح کشور، مقتضیات موجود و انواع پارامترهایی که می‌تواند وجود داشته باشد تصمیم‌گیری می‌کنیم. حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست. فرصت مهمی است برای استفاده از ابزار دیپلماسی جهت تشریح مواضع و دیدگاه‌های کشورمان.

او همچنین با بیان اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین وزیرخارجه ایران و وزیران خارجه ۱+۴ در نیویورک برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای انجام آن صورت گرفته، گفت: امیدواریم با توجه به برگزاری این نشست بتوانیم به مراحل نهایی‌تر ورود پیدا کنیم. البته باز هم کمی باید صبور بود و منتظر ماند و دید که روند به چه سمتی می‌رود. البته امیدوارم طرح‌های جدیدی که مطرح شده موجب رضایت ایران قرار بگیرد و بتواند تضمین‌های لازم را برای تهران رقم بزند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال دیدار نخست‌وزیر ژاپن با حسن روحانی، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: این احتمال وجود دارد که چنین دیداری در نیویورک انجام شود. نمایندگی ایران در سازمان ملل درحال تنظیم دیدارهای دوجانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود از دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. من درحال‌حاضر لیست این دیدارها را ندارم ولی این احتمال وجود دارد که چنین دیداری صورت بگیرد با توجه به اینکه در آن مقطع هیات‌هایی از کشورهای مختلف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کنند. هفته گذشته نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در پایان ماه سپتامبر جلسه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی موضوع ایران تشکیل خواهد داد. سخنان هیلی تنها یک روز پس از آن بیان شد که آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده گرفت. به گفته نیکی هیلی نشست شورای امنیت در مورد ایران در سطح روسای دولت‌ها و به ریاست دونالد ترامپ برگزار خواهد شد. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال شرکت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که رئیس دولت ایران «حق شرکت» در این جلسه را دارد. نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران احتمالا روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) و همزمان با شرکت روسای دولت‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

آخرین وضعیت مذاکرات با اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با حفظ برجام و برخی از تحلیل‌ها در ارتباط با اینکه هنوز اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در ارتباط با این توافق بین‌المللی نداده‌اند، گفت:‌ تصور من این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم. تماس‌ها و گفت‌وگوهای ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی که تا حدی قابل اجرا نبود یا از تضمین‌های لازم برخوردار نبود از دستور کار کنار گذاشته شده و طرح‌های جدید درحال بررسی است، مکانیزم‌هایی که بتواند به نوعی به همکاری‌های ایران و اروپا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، ادامه دهد. بنابراین تماس‌ها بین ایران و کشورهای اروپایی ادامه دارد. با سرعت بیشتری درحال حرکت هستیم. مسیری که درحال طی شدن است مسیر درستی است.

قاسمی همچنین در مورد تلاش برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای اینکه سازوکار مستقلی جهت انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران فراهم کنند به نحوی که تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد و مستقل از دلار باشد، اظهار کرد: درخصوص تعاملات پولی و بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از کشورهای اروپایی طرح‌هایی بین متخصصان امر در این حوزه مطرح شده است. گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و این خوش‌بینی وجود دارد که سازوکار جدیدی که مطرح شده و بررسی در مورد آن ادامه دارد، بتواند تا حدودی برخی از مشکلات در این حوزه را برطرف کند و برخی از تضمین‌ها و ضمانت‌های لازم را به ایران ارائه بدهد. به نحوی که رضایتمندی تهران را به همراه داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه در مورد این طرح‌ها تا زمان نهایی شدن آن باید صبر کرد چرا که این مسائل، مسائلی پیچیده و فنی است، ادامه داد: باید در مورد این مسائل بررسی‌های همه‌جانبه‌ صورت بگیرد و ابتکارات و خلاقیت‌هایی نیز به‌کار گرفته شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اروپایی‌ها تاکنون اقدام عملی در ارتباط با موضوع حفظ برجام انجام نداده‌اند صحبت‌های ظریف در ارتباط با این موضوع از هشدار به اروپایی‌ها به سمت تهدید اروپایی‌ها سوق داده شده که نمونه اخیر آن را در گفت‌وگوی آقای ظریف با مجله اشپیگل دیدیم و از دیگر سو به‌نظر می‌رسد که اروپایی‌ها با وقت‌کشی به نوعی می‌خواهند صبر ایران را لبریز کنند، تاکید کرد: من با برداشت شما موافق نیستم. در روابط خارجی و دیپلماسی براساس ضرورت می‌توان دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرد و صحبت‌های ظریف نیز در همین چارچوب است.

به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران شروطی برای مذاکره با آمریکا دارد و آیا این احتمال وجود دارد که ایران با آمریکایی‌ها در ارتباط با مسائل موشکی مذاکره کند، گفت: با توجه به اقدام ناشیانه و غیرمتمدنانه دولت کنونی آمریکا در خروج از برجام و سیاست‌هایی که این کشور علیه ایران دنبال می‌کند، ما به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم چه برسد در ارتباط با شروط آن صحبت کنیم. چنین موضوعی در دستور کار ما نیست. پس قطعا بحثی در مورد شروط آن نیز وجود ندارد. همان‌طور که گفتم ما به این موضوع یعنی مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم.

دیدارهای ظریف و کری

بهرام قاسمی در مورد ادعای اخیر جان کری وزیرخارجه سابق آمریکا مبنی بر اینکه بعد از ترک وزارت‌خارجه دولت واشنگتن چندین بار با ظریف در حاشیه نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده و اظهار‌نظرهایی که مقامات آمریکایی در این زمینه داشته‌اند و درگیری به‌وجود آمده بین آنها در ارتباط با این ملاقات‌ها گفت: من فکر می‌کنم جدلی در ایالات‌متحده آمریکا بین حزب حاکم و حزب اپوزیسیون وجود دارد که ما نمی‌دانیم چقدر از این مباحث می‌تواند درست باشد و خیلی هم به مصلحت ما نیست که به این مسائل ورود کنیم و این مساله داخلی بین مقامات آمریکاست.  این دیپلمات ارشد در مورد دیدارهای کری و ظریف نیز گفت: این دیدارها در ادوار نزدیک انجام نشده است، ما در دوران مذاکرات برجام با توجه به حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با وزیرخارجه این کشور در حاشیه برخی از اجلاس‌ها در ارتباط با این توافق‌ها گفت‌وگوهایی داشتیم و بعد از اینکه کری دیگر مسوولیتی در وزارت‌خارجه نداشت تصور می‌کنم که در حاشیه برخی از اجلاس‌های بین‌المللی مثل مونیخ و نروژ دیدارهایی بین آقای کری و ظریف صورت گرفته است. این دیدارها رسمی تلقی نمی‌شود، چون کری صاحب پست و منصبی نیست.

حمله به سفارتخانه‌های ایران

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط داشتن دو حادثه به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره و همچنین تلاش برای حمله به سفارت ایران در پاریس گفت: تصورم این است که ارتباطی به‌صورت مستقیم میان این دو حادثه وجود ندارد. مساله بصره و حمله به کنسولگری توسط عناصر مشخصی بود که تلاش داشتند در یک برهه خاص و با توجه به وضعیت عراق برای تاثیرگذاری بر روابط دو ملت و تحولات داخلی عراق استفاده کنند که خوشبختانه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، استحکام روابط و شناخت دو ملت از یکدیگر اجازه نداد که به اهداف‌شان دست یابند. قاسمی همچنین بیان کرد: مساله پاریس هم موضوع دیگری است که توسط گروهکی تروریستی صورت گرفت و ناکام ماند و نتوانستند به سفارت ورود کنند. البته صدماتی را به ساختمان سفارت وارد کردند که در این مورد به‌طور مستمر و با جدیت با دولت فرانسه صحبت شد و اعتراضات صورت گرفت و آنها هم قول دادند که تمهیداتی را انجام داده و اقداماتی را در برخورد با متعرضان به‌عمل آورند. بنابراین این دو حادثه از یکدیگر جدا است.

سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر شاهد حملاتی به سفارتخانه‌های ایران در چند کشور اروپایی بوده‌ایم و آیا ایران موضوع اخذ غرامت از کشورهایی که سفارتخانه‌های ایران در آنجا مستقر بوده و مورد حمله قرار گرفته را پیگیری می‌کند یا نه، گفت: حتما وزارت امورخارجه این موضوع را پیگیری می‌کند. ما در برابر هر تعرضی اعتراض‌های خود را انجام داده‌ایم و اگر خسارتی نیز به نمایندگی‌های ایران وارد شده باشد، موضوع اخذ خسارت را دنبال می‌کنیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نمی‌آییم. او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدی است، افزود: دولت‌هایی که سفارتخانه‌های ایران در کشورشان مستقر است، طبق قوانین بین‌المللی موظف هستند امنیت اماکن دیپلماتیک ایران را تامین کنند.