در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند، مومنان را با بلاها آزمایش می‌کند، گفت: حکمت‌های زیادی در بلاها وجود دارد که مهم‌ترین آن تواضع و رشد انسان است. وی با اشاره به حماسه‌آفرینی‌های عقیله بنی‌هاشم در روز عاشورا و پس از آن، افزود: حضرت زینب(س) عقل و درایت را از جدشان پیامبر اسلام(ص)، شجاعت را از پدرشان امام علی(ع)، عفت و حیا را از مادرشان حضرت فاطمه(س)، صبر را از برادرشان امام حسن(ع) و عزت را از حضرت سیدالشهدا(ع) به ارث بردند لذا ایشان شبیه‌ترین شخص به برادرشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بودند.

همچنین آقایان سماواتی و محمدرضا طاهری در این مراسم به ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، قرائت دعا و مرثیه‌سرایی پرداختند. همچنین مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، جمعی از مسوولان و هزاران نفر از مردم دلداده اهل بیت (ع) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی نیز با حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مسوولان و هزاران نفر از مردم عزادار حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در سخنانی با تبیین راه‌های ثبات قدم در دین، گفت: ثبات قدم به معنای ایستادگی بر موضع حق است و این مهم با خواندن دعا و نماز شب، مطالعه تاریخ ایستادگی انبیا و اهل حق و همچنین با یاری رساندن به مردم حاصل می‌شود. در این مراسم آقایان انسانی و کریمی به نوحه‌سرایی بر مصائب حضرت اباعبدالله‌الحسین و حضرت اباالفضل العباس علیهما السلام پرداختند.