تروریسم کور علیه مردم عکس: مهدی پدرامخو، مهر

رئیس‌جمهوری همچنین در تماسی تلفنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در جریان تازه‌ترین گزارش اقدام تروریستی اهواز و روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تروریستی و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم این شهیدان، دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به‌کار گرفته شود.

رئیس‌جمهوری همچنین دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطین این جنایت صادر کرد. در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز با انتشار پیامی در واکنش به حمله تروریستی در اهواز گفت که ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسوول می‌داند. به گزارش «ایسنا» ظریف در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد نوشت: تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. او همچنین نوشت: ایران حامیان تروریسم منطقه‌ای و اربابان آمریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسوول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.

چگونگی حمله تروریستی

ساعت ۹ صبح روز گذشته همزمان با مراسم رژه سراسری نیروهای مسلح که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس در میدان اصلی شهر اهواز برگزار شد، یک تیم چهار نفره تروریستی از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه رونده بود به سمت مردم و رژه‌روندگان تیراندازی کردند که تعدادی به شهادت رسیدند و مجروح شدند.

سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها کلاشینکف بوده ادامه داد: این ۴ تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت و مجروح شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود. وی درادامه گفت: طبق اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از محل وقوع این حادثه مشخص شد که تروریست‌های شرکت‌کننده در این عملیات مسلحانه کور، سلاح‌های خود را در روزهای گذشته وارد کشور کرده و در محلی در نزدیکی محل رژه نیروهای مسلح پنهان کرده بودند.

براساس گزارش‌ها ظاهرا هدف اصلی تروریست‌ها جایگاه مسوولان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی بوده است. آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، آیت‌الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، شریعتی استاندار خوزستان و عالمی نیسی فرماندار اهواز از جمله مسوولان حاضر در جایگاه رژه بودند که به آنها آسیبی نرسیده و در سلامت کامل هستند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از گریختن و تحت تعقیب قرار گرفتن تروریست‌های عامل حمله به رژه نیروهای مسلح ظاهرا سه تروریست پس از این حمله کشته شده و یک نفر نیز ابتدا دستگیر و به‌دلیل مجروحیت پس از انتقال به بیمارستان کشته شد. برخی منابع نیز از کشته شدن دو تن، زخمی شدن یکی دیگر و دستگیری نفر چهارم خبر می‌دهند. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شده است. گفته می‌شود تروریست‌ها لباس نظامی داشتند.

جزئیات کشته‌شدگان و مجروحین

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حمله مسلحانه دیروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۸ عضو سپاه به شهادت رسیدند. در همین حال روز گذشته در میان تصاویر منتشرشده از مجروحین حادثه عکس یک پسربچه چهار ساله به نام محمدطاها در آغوش یکی از سربازان منتشر شده بود که او نیز پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسیده است. مادر این کودک هم زخمی شده است. به گزارش «ایسنا» در حوزه اصحاب رسانه نیز دو تن از تکنیسین‌های واحد سیار صدا و سیمای مرکز خوزستان در این حمله تروریستی مجروح شده‌اند. همچنین خبر شهادت خبرنگار عصر جنوب در حمله تروریستی اهواز تکذیب شد. در پی این حادثه به دستور وزیر بهداشت، قائم‌مقام و معاون کل وزیر بهداشت به همراه رئیس اورژانس کشور و رئیس سازمان انتقال خون به‌منظور پیگیری و نظارت بر درمان مصدومان این حادثه عازم اهواز شدند.

تغذیه جریان «الاحوازیه» از عربستان

به‌دنبال این حمله تروریستی مسلحانه، سخنگوی سپاه پاسداران گفت: افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاحوازیه هستند. سردار شریف در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند اظهار کرد: اقدام آنها برای تحت‌الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است.

سردار شریف گفت: چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است. او در گفت‌وگو با «ایلنا» خبر شهادت محافظ فرمانده سپاه اهواز را تکذیب کرد. ازسوی دیگر سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: چهار عامل عملیات تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و موساد هستند. به گزارش «ایرنا» سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی افزود: آنان در دو کشور حاشیه خلیج فارس پشتیبانی مالی و تسلیحاتی شده‌اند و در این کشورها آموزش دیده و سازماندهی شده و وارد کشور شده‌اند. این افراد وابسته به آمریکا و موساد، این حادثه کور را رقم زدند.

واکنش‌های داخلی

حمله تروریستی روز گذشته با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه بود. در همین راستا، یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور رهبر معظم انقلاب با اشاره به حادثه تروریستی در مراسم رژه اهواز گفت: دشمنان تصور نکنند با این حرکت ددمنشانه می‌توانند برای خود کسب حیثیت کنند. ملت ایران و نیروهای مسلح پاسخگوی این ددمنشی‌ها خواهند بود. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران نیز اظهار کرد: اگر در هر گوشه‌ای از کشور دو یا سه تروریست به مردم تیر بزنند، آیا این هنر است؟ مگر اینگونه اتفاقات هر روز در آمریکا یا شهرهای اروپا رخ نمی‌دهد؟

وی افزود: این حرکت تروریستی نشان‌دهنده توان و قدرت نیست؛ بلکه نشان از ذلت و در ادامه اقدامات داعش در عراق و سوریه است که مردم بی‌گناه که نه در موقعیت دفاعی و نه در موقعیت نظامی هستند را به شهادت می‌رساند. سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه نیز در واکنش به اقدامات تروریستی اهواز گفت: گروهک تروریستی جنایت‌آفرین در اهواز و همچنین حامیان آنان در منطقه و فرامنطقه، به‌زودی تاوان سنگینی برای این جنایت‌شان پرداخت خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد پاسخ به این نوع اقدامات کور،‌ به‌طور قطع‌ کوبنده و پشیمان‌کننده خواهد بود.

ازسوی دیگر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری با انتشار تصاویری از حمله تروریستی اهواز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اهواز می‌ایستد و تسلیم تروریست‌ها نمی‌شود. خوزستان پاسخ خواهد داد، ولی نه فقط با گلوله!» همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای‌نگهبان با انتشار عکسی از حمله تروریستی در رژه اهواز در توییتر به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت: چه رمزی بین همزمانی حمله تروریستی به مدافعان وطن و نگهبانان امنیت مردم با سالروز حمله صدام جنایتکار به میهن اسلامی وجود دارد؟ آیا این خود نشان از توطئه و همبستگی اشرار و اجانب برای نابودی مردم و کشور نیست؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه این کمیسیون جوانب حمله تروریستی به رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز را بررسی می‌کند، گفت: توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با یک اقدام تروریستی کور زیر سوال نمی‌رود.

به گزارش «ایرنا» احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیزبا اشاره به حمله تروریستی اهواز گفت: حرکت مذبوحانه تروریست‌ها در اهواز گویای این است که دشمن دست از شیطنت علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی برنمی‌دارد. وی افزود: از برکت‌های خداوند در انقلاب اسلامی ایران باز بودن باب‌شهادت است، شهادتی که ۴۰ سال است فرهنگ آن این کشور را حفظ کرده است. عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به مردم گفت: معرکه‌ها در پیش است، حججی‌ها خودشان را آماده کنند. آیت‌الله حیدری، نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان رهبری نیز که در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حضور داشت، در گفت‌وگو با تسنیم گفت: به‌نظرم آنها می‌خواستند مسوولان عالی استان را ترور کنند؛ بنده وقتی صدای تیر را شنیدم اشهدم را خواندم.

وی با اشاره به حمله تروریستی در اهواز گفت: دشمنان ایران و انقلاب در عراق و سوریه ضربه‌های زیادی خورده‌اند، به همین دلیل به‌دنبال انتقام‌گیری هستند. همچنین آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی اقدام تروریستی صبح دیروز در اهواز را محکوم کرد و به بازماندگان شهدای این حادثه تروریستی تسلیت گفت. همچنین علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل نیزتاکید کرد حمله تروریستی اهواز با پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. حمیدابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری نیزبا انتشار یادداشتی در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به حادثه تروریستی اهواز نوشت: ملت ایران تروریسم کور را به خاک ذلت می‌نشاند.

واکنش‌های خارجی

همزمان روز گذشته محمد فیصل، سخنگوی وزیر خارجه پاکستان در بیانیه‌ای که در توییتر خود منتشر کرده با خانواده جان‌باختگان حادثه تروریستی اهواز همدردی کرد و نوشت: پاکستان قویا این حادثه تروریستی را محکوم می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با ارسال پیامی خطاب به رئیس‌جمهور ایران حمله تروریست‌ها علیه مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در شهر اهواز را یک «جنایت خونین» توصیف کرد. به گزارش مهر، پوتین در این پیام بر آمادگی مسکو برای افزایش همکاری‌های خود با تهران در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد. وی تاکید کرد که حادثه اهواز بار دیگر ضرورت مبارزه بی‌امان با تروریسم را در تمام زمینه‌ها متذکر می‌شود.

همچنین قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و وزارت خارجه این کشور نیز حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز ایران را به شدت محکوم کرد. راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران نیز حملات اهواز را محکوم کرد. استفان شولتزسفیر اتریش در ایران هم به خانواده قربانیان حمله تروریستی در اهواز تسلیت گفت. ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، اسپانیا و عمان هم حادثه تروریستی اهواز را محکوم کردند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عبدالخالق عبداللهکی از نویسندگان مشهور اماراتی که عضو «شورای فرهنگی دبی» و هماهنگ‌کننده «مجمع توسعه خلیج [فارس]» در امارات متحده عربی است در سلسله توییت‌هایی از حمله تروریستی روز گذشته اهواز دفاع کرده است.

محکومیت شبکه تلویزیونی اینترنشنال

در همین حال به‌دنبال گفت‌وگوی تلویزیونی یعقوب حر التسطری، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، سفارت ایران در لندن، اقدام این شبکه در مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی را محکوم و اعلام کرد که  برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس با این اقدام را به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در توییتی با اشاره به اقدام شبکه ایران اینترنشنال در مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز (دیروز) افراد زیادی را به خاک و خون کشید پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد  جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می‌کند. به گزارش «ایسنا» یعقوب حر التسطری سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال حمله تروریستی صبح روز گذشته در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی‌بر اینکه آیا  الاحوازیه مسوولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد. این سخنگو همچنین گفت که هدف اولیه آنها حمله به جایگاه مقامات ایرانی حاضر در رژه بوده است. گروهک تروریستی الاحوازیه در خوزستان، بوشهر و مناطقی از جنوب فارس فعالیت دارد و ادعای تجزیه طلبی دارد . به گزارش خبرگزاری تسنیم، بمب‌گذاری در مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان اداره منابع طبیعی، ساختمان فرمانداری و ساختمان سازمان برنامه و بودجه، بمب‌گذاری در خیابان‌های اهواز و زنجیره بمب‌گذاری‌ها در چاه نفت شماره ۱۷۹ اهواز، از جمله اولین عملیات‌های این گروهک در سال ۱۳۸۴ است.  اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، نیز حمله دیگری در اهواز این بار به یک کلانتری رخ داد که در نتیجه آن دو نفر از کارکنان کلانتری کشته شدند. گرچه مقامات در اخبار اولیه مسوولیت این عملیات را مستقیما متوجه گروه «الاحوازیه» نکردند اما آن را اقدام تروریستی دیگری از طرف «گروه‌های جدایی‌طلب» نامیدند. در هفته‌های گذشته، سایت خبری «الاحوازیه» بارها فیلم آتش‌افروزی عوامل این گروه در شعبه‌های مختلف بانک‌ها در اهواز و شهرهای اطرافش را منتشر کرده و مسوولیت آنها را به عهده گرفته است. درهمین حال درکنار گروهک تروریستی الاحوازیه، شبکه اسکای نیوز عربی نیز در بخش خبر فوری خود اعلام کرد که داعش مسوولیت حمله تروریستی صبح دیروز در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را به عهده گرفته است.

تکذیب خروج رئیس‌جمهوری

در همین حال به‌دنبال برخی شایعات مبنی‌بر اینکه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مراسم رژه نیروهای مسلح را پس ازاعلام خبر حمله تروریستی مسلحانه به رژه اهواز ترک کرده است، حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: خروج رئیس‌جمهور براساس برنامه قبلی و ساعت مقرر انجام شد. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: تعدادی از عزیزانمان به‌دست تروریست‌ها در اهواز شهید و زخمی شدند. رسانه‌هایی درصدد خبرسازی از این جنایت علیه رئیس‌جمهور برآمدند. سایرین هم بازنشر کردند! ترور ایجاد ناامنی است و این گونه دروغ‌ها القای ناامنی. اولی کار دشمن است، دومی بازی در زمین دشمن. نتیجه هر دو اما یکی است؛ لطمه به امنیت ملی.

 

08-01